Yksi rallin MM-sarjassa täksi vuodeksi toteutetuista suurista muutoksista oli autojen hybridiyksiköistä luopuminen. MTV Urheilun asiantuntijat Riku Tahko ja Jari Ketomaa arvioivat vaikutusta Monte Carlon avausosakilpailun jälkeen.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Ruotsin MM-ralli 13.–16.2.
Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
MTV Urheilun juontaja-selostaja Juho Kokko esitteli, että hybridiyksiköstä luopumalla autojen tehosta lähti laskutavasta riippuen noin 100 hevosvoimaa pois. Asiantuntijat Riku Tahko ja Jari Ketomaa pohtivat perään seurauksia.
– Helpompaan suuntaan autot menivät tällä. Kaikkien on varmasti helpompi hyökätä tuollaisen auton kimppuun, Tahko kiteytti.
Lue myös: Nyt puhuu ulosajostaan Sami Pajari – "Pelastin heidät"
Asiantuntija perkasi, että Toyotan Elfyn Evans oli selkeästi pulassa hybridiyksikön kanssa selkeästi pulassa, mutta hänelle muutos toi helpotuksen, joka näkyi heti hyvänä kisana. Britti kaasutteli Monte Carlossa toiseksi, kun Toyotan nykyinen osa-aikaismies Sébastien Ogier saavutti jo uransa 10. Monte-voiton.
Mutkiin kovempaa hyökäten
Ajamisen muutoksia puinut Ketomaa nosti esiin etenkin vaikutukset mutkissa. Nopeudet ovat niissä nyt kovia.
– Kyllä minun mielestäni sellainen ero oli, että aika rohkeasti mennään mutaleikkauksiin ja ihan runtataan auto patteihin sisään. Se (auto) ei niin paljon liiku sivuttain, kun massamomenttia on vähemmän takapäässä. Hybridiyksikkö oli kuljettajan ja kartanlukijan penkin takapuolella tankin lähellä. Se toi taka-akselille lisäpainoa ja auto kulki sivuttain, Ketomaa sanoi.
Lue myös: Toyota-tähden syke nousi – villi tilanne juuri ennen maalia: "Oijoijoijoijoi"
Vaihteet olivat hänen analyysinsä mukaan vielä "vähän hakusessa kaikilla muilla paitsi Fordilla".
– Fordilla tuntui, että auto on tosi hyvin koko ajan kierrosalueella varsinkin kolmosvaihteella, joka on hyvin käytetty vaihde erikoiskokeilla.
– Vähän vaikeampi on pitää oikea vaihde päällä autossa ja vielä on ehkä hakemista moottori-insseillä ja kaikilla, että saadaan välitykset suhteutettua kunnolla autoon, mutta kaiken kaikkiaan sillä voi hyökätä kovempaa mutkiin.
Kuuntele asiantuntijoiden arviot ylälaidan videolta. Alla lisää arvioita.
2:52Kuka kuskeista omaksui parhaiten hybridittömän auton ja uudet renkaat,