Sébastien Ogier on 7-kertainen maailmanmestari! Juha Kankkunen sai viimein seuraa arvostettavan tilaston piikkipaikalle – Esapekka Lapilta synkkä paljastus

Toyotan Sébastien Ogier on rallin maailmanmestari vuosimallia 2020. Kyseessä on Ogierin seitsemäs MM-titteli. Valmistajissa mestaruuden vei viime vuoden tapaan Hyundai.

Monzan MM-rallin lopputulokset:
1. Sébastien Ogier    Toyota    2.15:51,0
2. Ott Tänak          Hyundai       +13,9
3. Dani Sordo         Hyundai       +15,3
4. Esapekka Lappi     M-Sport       +45,7
5. Kalle Rovanperä    Toyota      +1:11,1

Ogier varmisti seitsemännen mestaruutensa voittamalla kauden päätösosakilpailun Monzassa. Kilpailussa toiseksi sijoittunut Hyundain Ott Tänak hävisi Ogierille 13,9 sekuntia. Tänakin tallikaveri Dani Sordo oli kolmas (+15,3).

Rallin päättäneellä Power stage -erikoiskokeella nopein oli yllättäen Toyotan Takamoto Katsuta.

Ogier keräsi kauden seitsemästä osakilpailusta 122 pistettä. Kauden viimeiseen osakilpailuun 14 pisteen MM-johdossa lähtenyt tallikaveri Elfyn Evans jäi 114 pisteeseen. Evansin haaveet uran ensimmäisestä mestaruudesta kariutuivat lauantaina Monzassa, kun hän ajoi ulos 11. erikoiskokeella. Viime vuoden mestari Tänak oli MM-pisteissä kolmas (105).

Ensimmäinen Toyotalla saavutettu maailmanmestaruus nosti Ogierin Juha Kankkusen rinnalle ainoana kuljettajana, joka on voittanut mestaruuden kolmella eri automerkillä. Ogierin aiemmat mestaruudet Tulivat Volkswagenilla (2013–2016) ja Fordilla (2017–2018). Kankkunen voitti mestaruuden Peugeot’n (1986), Lancian (1987 ja 1991) ja Toyotan ratissa (1993).

Ensimmäisen kautensa WRC-autolla ajanut Toyotan Kalle Rovanperä oli viides sekä kauden päätösosakilpailussa että MM-pisteissä. Rovanperä keräsi 80 pistettä, ja hänen kauden paras suorituksensa oli kolmas sija Ruotsin rallissa, jossa hän vei nimiinsä myös rallin päättäneen Power stage -erikoiskokeen.

M-Sportin Esapekka Lappi oli Monzassa neljäs ja MM-pisteissä kuudes (52). Päätösosakilpailun nelossija sivuaa Lapin kauden parasta tulosta Monte Carlosta.

Lapin tallikaveri Teemu Suninen oli MM-pisteissä seitsemäs (44). Suninen joutui keskeyttämään Monzassa jo perjantaina, ja hänen paras sijoituksensa tällä kaudella oli kolmossija maaliskuussa Meksikossa.

Sekä Lapin että Sunisen ura on katkolla, sillä heillä ei ole sopimusta ensi vuodesta. Lapilta kysyttiin viimeisen ek:n maalissa, nähdäänkö hänet tammikuussa Monte Carlossa. Seurasi suomalaisittain synkkiä uutisia.

– Pelkäänpä, että ei nähdä.

– Oliko tämä vahvistus?

– Tällä hetkellä kyllä.

Valmistajissa Hyundai voitti Toyotan pistein 241–236 ja kuittasi näin toisen peräkkäisen valmistajien MM-tittelin.

Kuljettajien MM-pisteet 7/7:

sija:kuljettaja:talli:pistettä:

1.

Sébastien Ogier

Toyota

122

2.

Elfyn Evans

Toyota

114

3.

Ott Tänak

Hyundai

105

4.

Thierry Neuville

Hyundai

87

5.

Kalle Rovanperä

Toyota

80

6.

Esapekka Lappi

M-Sport

52

7.

Teemu Suninen

M-Sport

44

8.

Dani Sordo

Hyundai

42

9.

Craig Breen

Hyundai

25

10.

Sébastien Loeb

Hyundai

24

Valmistajien MM-pisteet 7/7:

sija:talli:pistettä:

1.

Hyundai

241

2.

Toyota

236

3.

M-Sport

129

Näin rallin päätöspäivä eteni

EK 16:

Kello 14.10: Ogier on Power stagella vasta 7. nopein. Katsutalle Power stagen voitto!

– Ei kuulosta pahalta. Olen onnellinen. On ollut vaikea viikonloppu. Tämä päivä ei ollut kovin nautinnollinen. Talli on tehnyt mahtavaa työtä. Olen pahoillani Elfynin puolesta. Hän ajoi vahvasti ja tasaisesti, oli kiva taistella häntä vastaan. Sitä on luvassa ensi vuonnakin. Nyt olen iloinen. En hypi hulluna ilmaan, koska elämme sellaista aikaa, että ihmiset kärsivät ympäri maailmaa. Mutta ei tämä pöllömpi saavutus ole.  Olemme tehneet hyvää työtä. Olin turhautunut, kun jäin Turkissa iskeneen ongelman vuoksi takamatkalle. Mutta se on osa tätä peliä. Auto on ollut mahtava, on ollut ilo ajaa Yarista. Kiitos, jätkät! Odotan tulevaisuutta yhdessä.

Kello 14.09: SÉBASTIEN OGIER ON MAALISSA 7-KERTAISENA MAAILMANMESTARINA! Hänestä tulee Juha Kankkusen jälkeen vasta toinen kuljettaja, joka on voittanut mestaruuden kolmella eri automerkillä.

Kello 14.06: Dani Sordo tulee maaliin ja varmistaa Hyundaille toisen peräkkäisen valmistajien mestaruuden. Hän putoaa kokonaiskilpailussa Tänakin taakse kolmanneksi.

– Tämä oli tavoite. En ottanut pienintäkään riskiä.

Kello 14.02: Ott Tänak maaliin. Katsutan pohja-aika pitää edelleen. Tänak on 1,4 sekuntia hitaampi.

– On ollut erikoinen kausi. En nähnyt tallia montaa kertaa. Toivottavasti näemme ensi vuonna toisiamme vähän useammin ja palaamme normaaliin päiväjärjestykseen, Tänak paketoi ensimmäisen kautensa Hyundailla.

Kello 13.58: Seuraavana maaliin Esapekka Lappi, joka on 2,5 sekuntia Katsutaa hitaampi. Evans on 0,1 sekuntia Lappia nopeampi. Lappi päättänee kauden neljänteen sijaan.

– Vuosi on ollut vaikea, mutta tämä ralli meni hyvin. Oli kiva nähdä, että olemme kilpailukykyisiä vaikeissa olosuhteissa. Olen ollut tyytyväinen ajamiseeni. Kiitos kaikille, jotka ovat tukeneet meitä vuosien varrella.

Tämän jälkeen käytiin synkkä keskustelu.

– Nähdäänkö sinut tammikuussa?

– Pelkäänpä, että ei nähdä.

– Oliko tämä vahvistus?

– Tällä hetkellä kyllä.

Lapilla ei ole sopimusta ensi kaudesta, ja koronakriisi on ajanut M-Sportin pahoihin vaikeuksiin.

Kello 13.53: Kalle Rovanperän ensimmäinen WRC-kausi on paketissa. Hän jää Katsutan pohjista 6,3 sekuntia. Ellei kärkiautoille tapahdu ihmeitä, Rovanperä päättää kauden viidenteen sijaan.

– On ollut hieno vuosi. Täytyy kiittää tallia. Kaikki olivat niin mukavia heti vuoden alussa, joten oli helppo tulla uuteen talliin. Kaikki ovat tehneet kovasti töitä. Uskon, että ensi vuosikin on hieno. Ajoimme tämän pätkän vain varmasti läpi.

Kello 13.49: Ja Evansin puheille tulee vahvistus, kun Takamoto Katsuta on 2,4 sekuntia Evansia nopeampi.

Kello 13.45: Seuraavana vuorossa on Elfyn Evans, joka tekee tällä pätkällä kaikkensa sen varalta, että hänen kanssaan mestaruudesta taistelevalle Ogierille tapahtuu jotain.

Evans on 19,3 sekuntia nopeampi kuin Östberg, mutta riittääkö se WRC-kuljettajia vastaan. Evans itse ei usko, että riittää. 

– Totta kai tässä voi jossitella. Se on homman nimi. Aina voi jossitella, mutta kun ajaa ulos, ajaa ulos. Tämä pätkä ei mennyt hyvin. Sammutin auton kaksi kertaa, koska olosuhteet ovat niin poikkeukselliset. Se siitä, Evans harmitteli.

Kello 13.42: Kristensson tulee maaliin junioriluokan mestarina. Mestaruus tietää sitä, että Kristensson saa ensi kaudelle noin 300 000 euron arvoisen paketin uran edistämiseksi. Ruotsalaiskuljettaja ottaa ilon irti huutamalla kovaa ja pitkään autonsa katolla.

Kello 13.38: Seuraavana maaliin saadaan Huttunen, joka kuittaa WRC3-luokan mestaruuden. Upea kausi Huttuselta, jonka Hyundai pudotti aiemmin nuorten kuljettajien ohjelmastaan.

– Uskomaton tunne. Pitää kiittää tallia ja sponsoreita, kaikkia, jotka ovat auttaneet. Olen todella onnellinen, Huttunen iloitsi tavoilleen uskollisena erittäin rauhalliseen tapaan.

Kello 13.34: Östberg on 0,7 sekuntia Tidemandia nopeampi, ja hän varmistaa WRC2-luokan mestaruuden.

– Uskomatonta. Olen todella onnellinen. Tämä oli vaikea viikonloppu. Koko vuoden aikana on ollut ylä- ja alamäkiä. Hullu vuosi. Voitimme mestaruuden altavastaajana. Ajoimme vähemmän kisoja kuin muut. Hienoa työtä Citroënilta, että olemme päässeet tähän. Olen todella, todella onnellinen. On erityistä olla mestari, vaikka tämä onkin WRC2-luokka, Östberg iloitsi.

Kello 13.30: Tidemand maalissa. Oikealla edessä rengasrikko.

Kello 13.22: Tidemand ja Östberg taistelevat WRC2-luokan metaruudesta, Huttunen voittaa maaliin ajamalla yksityiskuljettajien WRC3-mestaruuden, ja Kristensson on viemässä junioriluokan mestaruuden.

Kello 13.18: Ensimmäisenä kuljettajana ek:lle starttaa WRC2-kuljettaja Pontus Tidemand. Hänen jälkeensä vuorossa ovat Mads Östberg (WRC2), Jari Huttunen (WRC3) ja Tom Kristensson (JWRC). Tämän jälkeen on WRC-autojen vuoro.

Kello 12.41: Rallin päätös-ek ajetaan kärjen osalta käännetyssä järjestyksessä. Ensimmäinen auto starttaa siis pätkälle kello 13.18.

EK 15:

Kello 11.37 Rallia johtava Sébastien Ogier ei revittele enää täysillä. Ek:n viidenneksi nopein ja eroa Sordon pohjiin 7,4 sekuntia. Kokonaistilanteessa Ogierin johto on yhä 20,8 sekuntia.

– Tällä vauhdilla ei ole sellaisia paikkoja, joissa voisi ajaa ulos, mutta mutaiset osuudet hajottavat paikkoja. Toistaiseksi kaikki menee hyvin. Pidän rytmin yllä, ja yritän pysyä viimeisellä ek:lla erossa ongelmista.

Kello 11.36: Dani Sordo maalissa. Hän on 2,9 sekuntia tallikaveriaan Tänakia nopeampi ja nousee kokonaistilanteessa taas toiseksi.

– Tavoitteeni on tuoda Hyundaille maailmanmestaruus. Jos voimme olla toisia, se on ok, jos olemme kolmansia, sekin on ok. Tarkoituksenani ei ole taistella muita vastaan.

Kello 11.32: Ott Tänak vie pohja-ajan Lapilta 1,3 sekunnilla.

– Tämä on vaikea pätkä. Power Stagesta tule todella vaativa.

EK 15 ajetaan siis iltapäivällä uudestaan lisäpisteitä tuottavana Power stagena.

Kello 11.30: Ja perässä tuleva Lappi vahvistaa Rovanperän puheet heti oikeiksi. Lappi on 3,3 sekuntia nopeampi kuin Evans ja 4,8 sekuntia nopeampi kuin Rovanperä.

– Tein paljon virheitä. On vaikeaa. Tuskin kukaan pääsee tätä läpi ilman pieniä virheitä.

Kello 11.26: Kalle Rovanperä häviää Evansille 1,5 sekuntia. Rovanperä suhtautuu epäilevästi mahdollisuuksiinsa ohittaa kokonaistilanteessa edellä oleva M-Sportin Esapekka Lappi.

– Esapekan ohittaminen ei ole enää mahdollista. Aamulla se oli mahdollista, koska meillä oli parempi rengas. Samalla renkaalla ei ole helppoa tehdä niin paljoa eroa. En pysty hyökkäämään niin kovasti, ellei hän tee virhettä. Täytyy olla varovainen ja tuoda auto maaliin.

Kello 11.20: Evans maalissa. Tämä oli siis ensimmäinen veto ek:lla, joka ajetaan parin tunnin kuluttua uudestaan Power stagena.

– Katsotaan. Olosuhteet ovat iltapäivällä varmasti aika erilaiset kuin nyt. On paljon vesilätäköitä ja mutaa. Toivottavasti tämä puhdistuu, kun autot ajavat läpi. Olosuhteet ovat tällä hetkellä vaikeat.

Kello 11.17: Vaikka erot kärjessä ovat isoja, olosuhteet ovat niin mutaiset ja vaikeat, että vielä tässä voi tapahtua kaikenlaista.

Kello 11.06: Kauden toiseksi viimeinen erikoiskoe on alkamassa. Elfyn Evans odottaa lupaa startata 15. erikoiskokeelle.

EK 14:

Kello 9.13: Sébastien Ogier ei sen sijaan varmistele, vaikka seitsemäs MM-titteli odottelee jo aivan nurkan takana! 1,6 sekunnin pohjat.

– Rengas tekee ison eron. Sadekelin rengas oli oikea valinta. En hyökännyt, ajoin vain puhtaasti.

Kaksi pätkää jäljellä.

Kello 9.12: Dani Sordo tulee vielä paljon Tänakiakin hiljempaa. Ero Rovanperään 10,4 sekuntia.

– Keskittyminen on siinä, että pääsemme maaliin ilman virheitä. En ottanut mitään riskejä. Vielä on kaksi vaikeaa ek:ta mutaisissa olosuhteissa. Haluamme maksimipisteet Hyundaille.

Sordo putoaa kokonaistilanteessa Tänakin taakse kolmanneksi.

Kello 9.08: Myös Ott Tänak on hitaampi kuin Rovanperä (+1,8), mutta tämä ei varsinaisesti yllätä, sillä Hyundai-kaksikolla ei ole tänään mitään tarvetta hyökätä. Nykyinen tilanne riittää valmistajien mestaruuteen.

– Meidän täytyy päästä maaliin, ja tämä on kaikkein tärkeintä. Vielä kaksi pätkää jäljellä, Tänak sanoi.

Kello 9.05: Esapekka Lappi maalissa. Hän on yli 15 sekuntia Rovanperää hitaampi, ja Rovanperä nousee kokonaistilanteessa 16,8 sekunnin päähän. Rovanperän olisikin päästävä Lapin edelle, että hän pystyisi paremmin hyödyntämään Hyundai-kaksikon mahdolliset ongelmat.

– Ihan ok. Oli kiva ajaa ilman sadetta. Kaikki kunnossa, Lappi kuittasi.

Kello 9.02: Kalle Rovanperä tempaisee kolmantena autona pohjat. Hän on 8 sekuntia nopeampi kuin Takamoto Katsuta ja 12 sekuntia nopeampi kuin Evans.

– Tavoite on olla vähän nopeampi ja ajaa turvallisesti. Jos kärjessä tapahtuu jotain, voimme saavuttaa jotain.

Rovanperä on yli 40 sekunnin päässä Hyundai-kaksikosta Dani SordoOtt Tänak. Hänen olisi noustava jommankumman heistä edelle, että Toyota voisi voittaa valmistajien mestaruuden.

Kello 8.56: Evans on maalissa, ja hän ei tosiaankaan ole luovuttanut.

– Voimme yrittää nauttia. Tässä on pari pätkää aikaa päästä vauhtiin, ja sitten yritämme kaikkemme Power Stagella.

Kello 8.51: Olosuhteet ovat tänään huomattavasti paremmat kuin perjantaina. Nyt ei sada vettä, mutta tien pinta on märkä. 

Kello 8.48: Päätöspäivä käynnissä! Ensimmäisenä autona reittiä kiertää Elfyn Evans, joka koki eilen uransa kiistatta kovimman pettymyksen. Mutta Evans ei tietenkään luovuta. Mitä vain voi edelleen tapahtua. 

ENNAKKO: 

Kolme erikoiskoetta ja reilut 38 ek-kilometriä. Tämä erottaa Toyotalla ajavan Sébastien Ogierin uransa seitsemännestä maailmanmestaruudesta. Ainakin mikäli hän pystyy pitämään kärkisijan päivän loppuun asti ja ellei tallikaveri Elfyn Evans tee ihmenousua 27. sijalta kuudennelle sijalle.

Valmistajien puolella valttikortit ovat Hyundailla. Tallille riittää toiseen peräkkäiseen maailmanmestaruuteen se, että Dani Sordo ja Ott Tänak pitävät pintansa sijoilla kaksi ja kolme. Molemmat kuljettajat tekivät ennen päivän alkua selväksi, että tämä on heidän ainoa tavoitteensa. Turhia riskejä ei siis nähdä.

Kun tilanne on tämä, Hyundai on päättänyt olla palauttamatta perjantaina keskeyttänyttä Thierry Neuvillea enää kilpailuun.

Päivän kolme erikoiskoetta ajetaan perjantain tapaan Monzan moottoriradan ympäristössä.

Lue myös:

    Uusimmat