Hyundain päätös nostaa Teemu Suninen ainakin Viron ja Suomen MM-ralleihin ykköstiiminsä kuljettajaksi ja Emil Lindholmin nousu WRC2-tiimiin ovat valmistajalle pitkän tähtäimen toimenpiteitä, uskoo C Moren ralliasiantuntija Jari Ketomaa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Suninen sai kesäkuussa sopimuksen Hyundain kolmoskuskin paikalle, mutta toistaiseksi hänet on ilmoitettu vain Viron ja Suomen osakilpailuihin.
Tätä tilaisuutta suomalaiskuski on kauan kärkkynytkin. Samalla tutuissa ja nopeissa ralleissa onnistumisen paineet ovat myös kovat.
– Nopeissa ralleissa on se, kun mutkia on loppujen lopuksi aika vähän, joten jokaisessa pitää onnistua äärimmäisen hyvin. Pienikin virhe hitailla osuuksilla kostautuu pitkäksi aikaa suorilla. Hirveän kovaa pitää mennä, toteaa C Moren ralliasiantuntija Jari Ketomaa.
LUE MYÖS: Huhuille vahvistus! Kalle Rovanperä kilpailee Suomessa jo viikko ennen Jyväskylää – mukana muitakin MM-rallitähtiä
Sunisen suorituksista Hyundain WRC2-tiimissä ovat puuttuneet tällä kaudella sekä tasaisuus että yksittäiset huippusuoritukset, vaikka osa vastoinkäymisistä on ollut täysin kuskista riippumattomia. Valmistajan Rally2-autot eivät ole myöskään sarjan nopeimpia.
– Hän on kuitenkin ollut nopein Hyundai ja kantanut sitä lippua hienosti, Ketomaa huomauttaa.
– Vaikka tiimikaverit ovat tietysti kovat, niin kaikki edellytykset hyvälle suoritukselle on. Kovaan paikkaan hän kyllä joutuu, sillä onhan siellä moni käynyt kokeilemassa Rally1-autoilla, Ketomaa sanoo ja nostaa esimerkeiksi nimet Oliver Solberg, Jari Huttunen, Pierre-Louis Loubet ja Adrien Fourmaux.
– Kukaan ei ole oikein hybridiaikakaudella itseään läpi lyönyt. Mikä sitten on Sunisen vastaus tähän? Mielenkiintoisessa paikassahan Teemu on.
Emil Lindholmista jänis Suniselle
Samaan aikaan Sunisen nimityksen kanssa Hyundai tiedotti Emil Lindholmin sopimuksesta WRC2-kuskikseen. Vuosien yhteistyö Skodan kanssa tuotti viime kaudella kaksi osakilpailuvoittoa ja luokkamestaruuden, mutta sitä ylemmäs ei saman valmistajan kanssa ole tällä hetkellä mahdollista yltää.
Vaikka Lindholm ottaa nyt hiukan takapakkia kaluston iskukyvyssä, uran kannalta siirto Hyundaille oli ehdottomasti kannattava.
– Nyt hänellä on tehdaskuljettajan status ja hän on päässyt ison autotehtaan siipien alle. Vaikka hän on tehnyt Skodankin kanssa läheistä ja hyvää yhteistyötä, siellä ei ole mahdollisuutta ajaa Rally1-autolla, Ketomaa toteaa.
– Autohan ei ole ihan yhtä hyvä kuin Skoda, mutta Hyundai on kuitenkin sitoutunut vahvasti MM-sarjaan molemmissa luokissa.
Lindholm on paitsi lahjakkuutensa kannalta myös esiintymistaidoiltaan valmis ison autotehtaan kiinnitykseksi.
– Hän on kasvanut tosi paljon viimeisten vuosien aikana. Huippua hänen kohdallaan ei ole vielä nähty. Hänen pitää vain osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen ja ajaa maaliin, vaikka voittoa ei tulisikaan, Ketomaa linjaa.
Hyundai petaa siirroilla jo tulevaa, sillä espanjalaiskonkari Dani Sordon lähtö sarjasta on jo nurkan takana. Ketomaa nostaa esiin mielenkiintoisen vertailukohdan Sunisen ja Lindholmin välillä.
– Näen sen niin, että Hyundai laittaa hänestä jäniksen Suniselle. Jos homma ei (Sunisella) lähde heti pelaamaan, heillä on lyödä siihen uusi kaveri kehiin.
– Lindholm oli ehdottomasti paras vaihtoehto niistä kuskeista, jotka WRC2-sarjasta tulisivat kyseeseen, mutta näen sen niin, että siellä ajatellaan vähän pidemmällä tähtäimellä. Jos Sordo lopettaa, heidän on pakko saada hyviä kuskeja Rally1-puolelle, Ketomaa sanoo.