Hyundai tiedotti viime viikolla tehneensä sopimuksen M-Sportilla tänä vuonna ihastuttaneen Adrien Fourmaux'n kanssa. Viisi vuotta M-Sportilla ajaneen ranskalaiskuskin taival brittitallissa tuli päätökseen sunnuntaina Monzassa.
LUE MYÖS: Mystinen lipsahdus: Oliver Solbergin Toyota-siirto paljastui etuajassa?
Fourmaux, 29, voitti legendaarisella moottoriradalla järjestetyn Monza Rallly Show -tapahtuman Masters-näytöksen, jossa oli mukana edustusta myös Toyotan ja Hyundain MM-rallitiimeistä.
Tapahtuman jälkeen Fourmaux kommentoi Dirtfish-sivustolle tulevaa Hyundai-siirtoaan, joka tapahtuu itse asiassa hyvinkin nopeasti.
Fourmaux lensi jo sunnuntaina Saksan Alzenauhun, missä hän pääsi tutustumaan Hyundain tehtaaseen, ja ensi viikonloppuna hän on Hyundailla mukana Ranskassa ajettavassa National Hivernal du Dévoluy -rallissa, johon on ilmoittautunut myös Kalle Rovanperä.
– En usko, että olen vielä tajunnut tätä, mutta nämä olivat hienot viisi vuotta, Fourmaux sanoi Monzassa Dirtfishille.
Kaudeksi 2023 askeleen taaksepäin Rally2-auton rattiin ottanut Fourmaux saavutti tänä vuonna pääluokassa peräti peräti viisi yleiskilpailun kolmossijaa – uransa ensimmäiset palkintokorokesijoitukset. Puheet Fourmaux'n siirrosta Hyundaille vahvistuivat kauden edetessä, mutta jatko M-Sportilla oli pöydällä viimeiseen asti.
– Odotimme soittoa Fordilta, ja sitä ei koskaan tullut.
Fourmaux'n mukaan kuvio meni niin, että M-Sportin perustaja ja omistaja Malcolm Wilson hyvästeli hänet, ei toisinpäin.
– Jossain kohtaa Malcolm soitti ja sanoi: "Olen pahoillani, mutta minulla ei ole varaa sinuun. Kiitos, ja näemme sinut ensi vuonna Hyundain haalareissa."
Fourmaux teki ahkerasti kehitystyötä M-Sportin auton eteen ja kävi useampaan kertaan Pohjois-Amerikassa Fordin simulaattorissa hiomassa säätöjä. Loppujen lopuksi realiteetit tulivat kuitenkin vastaan, sillä M-Sportin resurssit eivät riitä Toyotan ja Hyundain kaltaisia autoalan jättiläisiä vastaan ilman tuntuvaa satsausta Fordin suunnalta.
– Halusin Fordilta jonkinlaista kehitystyötä, jota ei sitten ollut tulossa. Niinpä Malcolm sanoi, että hän ei pysty antamaan minulle sitä, mitä halusin, ja meidän täytyy tässä kohtaa erota.
Fourmaux antoi vastaavanlaisen lausunnon myös Belgian ranskankieliselle yleisradioyhtiölle RTBF:lle.
– Miksi tämä ratkaisu? Erityisesti siksi, että autonvalmistaja on täysillä mukana. He ovat valmiita tekemään kaikkensa mestaruuksien eteen. Se motivoi kaikkein eniten. Valitsin tallin, joka haluaa voittaa. Odotin Fordilta vastausta liittyen heidän tulevaisuuteensa rallissa. Olin kärsivällinen ja ymmärtäväinen, mutta heidän tavoitteensa eivät olleet samat kuin minulla.
Fourmaux ajaa Hyundailla täyden kauden Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin rinnalla. Tallissa kaksi viime vuotta ajaneen Esapekka Lapin jatko MM-sarjassa on Fourmaux'n siirron myötä uhattuna, tosin Hyundai on selvittänyt mahdollisuutta ajattaa ensi vuonna joissain MM-ralleissa myös neljättä autoa. Tämän selvityksen lopputulema sanelee lopullisesti paitsi Lapin myös Dani Sordon ja Andreas Mikkelsenin mahdollisuudet jatkaa tallissa.
– Myös Toyota oli minulle vaihtoehto, mutta vain osa-aikaisesti, joten en halunnut edetä heidän kanssaan. Neuvotteluita käytiin kuukauden verran Suomen MM-rallin ympärillä, mutta puolikas kausi ei kiinnosta minua, Fourmaux sanoi RTBF:lle.