Teemu Sunisen tilanteessa yllätyskäänne – managerilta lupaavia tietoja Hyundain suunnitelmista

MM-rallissa käynnissä tuolileikki – minne tähtikuskit suuntaavat? Asiantuntijat analysoivat 6:16
MM-rallissa käynnissä tuolileikki – minne tähtikuskit suuntaavat? Avainasemassa markkinoilla on virolaiskuski Ott Tänak.

Jalkansa oven rakoon Hyundain WRC-tiimissä saanut Teemu Suninen on saamassa tulevalle kaudelle toivottuja uutisia. Valmistaja pohtii parhaillaan neljännen Rally1-auton ajattamista jokaisessa kisassa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Hyundai nosti Sunisen Rally1-vastuuseen kesken kuluvan kauden Viron ja Suomen MM-ralleista alkaen. Hyvin suoritusten jatkoksi suomalaiskuski kiinnitettiin myös Chilen osakilpailuun sekä Tshekissä, Saksassa ja Itävallassa ajettavaan Keski-Euroopan MM-ralliin.

Sunisen Rally1-sopimus jatkuu ensi kauden loppuun asti, mutta käynnissä oleva kuskiruletti saattaa tuoda vaikutuksensa myös Sunisen rooliin. Mikäli Ott Tänak palaa Hyundaille, on suomalaiskolmikolla Suninen–Esapekka LappiEmil Lindholm entistä vähemmän tilaa, kun Thierry Neuville pysyy varmasti vielä ensi vuoden kuvioissa.

Manageri Timo Jouhki aloittaa ennen kauden loppua neuvottelut ensi vuoden ohjelmasta.

– Nyt näyttäisi siltä, että Teemu ajaa neljä kisaa tänä vuonna ja ensi vuodesta neuvotellaan erikseen ennen (tämän) vuoden loppua. Se on jotain viiden ja neljäntoista välillä riippuen siitä, millainen kuljettajapaletti Hyundailla on, Jouhki kertoo MTV Urheilulle.

Sunisen kisamäärää saattaa nostaa Hyundain käynnissä oleva pohdinta Rally1-autojen määrän nostamisesta neljään jokaisessa kisassa.

– Heillähän on tarkoitus ajattaa neljää autoa, mikä tarkoittaa sitä, että heillä on yksi niin sanotussa junioriohjelmassa oleva kuljettaja siinä neljännessä autossa.

Hyundain junioriohjelmaan kuuluvat tällä hetkellä suomalaiskuskit Suninen ja Lindholm.

– Sehän olisi Teemun kannalta ideaalitilanne, jolloin varmistuisi, että hän ainakin ajaa – sanotaan optimitilanteessa puolet kisoista ensi vuonna, Jouhki taustoittaa.

– Ei se nyt ihan varmaa ole, mutta todennäköisesti, vaikka ajattaisivat kolmea autoa, niin minulla on sellainen käsitys, että Teemu kuitenkin ajaa siellä jotain kisoja, manageri lisää.

Sunisen Rally1-sopimuksessa on myös maininta, että suomalaiskuski ajaa joitain kisoja myös Rally2-autolla. Toistaiseksi ensi vuoden kalustosta ei ole sovittu.

Latvala: Neljäs auto mahdollinen kilometrejä karsimalla

Neljännen Rally1-auton ottaminen vakiokäyttöön mietityttää myös Toyotan leirissä. Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoo, että useamman auton ajattaminen ei välttämättä nostaisi samalla kuluja neljänneksellä.

Autot ja varaosat tuovat huomattavan lisäyksen tallin kuluihin, mutta sitä voisiin järjestäjän puolelta kompensoida ohjelmaa keventämällä.

– Nyt on ajettu 300–350 erikoiskoekilometriä (kisaa kohti). Jos se vaihdettaisiin 250–300:aan, se jo säästää. Jos säästetään siltä puolelta, että kilsoja vähennetään, niin niillä säästöillä periaatteessa neljäs auto ei tekisi enää niin paljon, Latvala laskeskelee.

– Koska osissa se, mikä maksaa, on moottorikilometrit ja muutenkin ne osat, mitä on laskettu niille autoille. Niissä tulee suurin kulu. Logistiikka on jo siellä. Se ei muutu.

Lue myös:

    Uusimmat