Ferrarin päätös ottaa Sebastian Vettel ensimmäisenä kärkimiehenä varikkokäynnille ei tuottanut tulosta, kun Mercedes onnistui Lewis Hamiltonin paremmalla rengasvalinnalla vastaamaan kilpailijan ratkaisuun Singaporen F1-kisassa.
Vettel otettiin renkaidenvaihtoon jo kierroksella 14. Hänelle vaihdettiin alle keskimmäistä kovuutta olleet renkaat, joille maaliin asti pääseminen vaikutti melko optimistiselta ratkaisulta.
LUE MYÖS: Räikkönen paljasti: Pakotettu kyttäämään onnenpotkua ja Bottaksen virhettä
Mercedes reagoi tähän ja pyysi kärkimies Lewis Hamiltonin sisään heti seuraavalta kierrokselta. Hamiltonille vaihdettiin kovimmat renkaat, jotka osoittautuivat jopa Vettelin valintaa nopeammiksi.
Varikkoepisodia edelsi noin kierroksen 10 kohdalla radiokeskustelu, jonka Vettelin kisainsinööri Riccardo Adami kuuli väärin.
– Minulla on vielä paljon jäljellä renkaissa, Hamilton kuittasi hiljaisella äänellä Mercedeksen tiimiradiossa.
Pian Adami reagoi tähän ja informoi Vetteliä täysin päinvastaisella viestillä.
– Hamilton ennakoi, ettei hänellä ole paljoa jäljellä renkaissa. Näin hän raportoi, kisainsinööri kertoi Vettelille, joka antoi nopean vastauksen.
– En usko sitä.
– En minäkään, kisainssi totesi.
Vettel selvitti tilannetta kisan jälkeen
Vetteliltä kysyttiin kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa, päättikö Ferrari tämän keskustelun takia pysähtyä aikaisin. Hetken muisteltuaan saksalaiskuski palasi tilanteeseen. Hänen mukaansa tieto ei voinut pitää paikkaansa, koska alussa oli ajettu monta kierrosta turva-auton takana, mikä säästi renkaita entisestään.
– Sanoin, ettei se ole totta, koska menin aika hitaasti alussa, ja muutamaa kierrosta myöhemmin Lewis päätti puskea. Kun ajat tuoreilla renkailla, voit kontrolloida vauhtiasi täällä vähän, ja mutkista pääsee hyvin ulos, joten lähelle on vaikea päästä, hän selvitti.
LUE MYÖS: Singaporen GP:n topit ja flopit: Ferrarin perisynti viemässä punaiset jälleen tuhoon
Vettel kuitenkin myönsi, että hän jäi toiseksi noustuaan liikaa Hamiltonista ennen varikkokäyntiään. Hänen mukaansa britti hyötyi kärkipaikastaan renkaita ajatellen.
– Ensimmäisenä ajavalla on aina helpompaa, koska ketään ei ole edessä, ja voi hallita renkaitaan. Takana olevan on aina oltava valmiina. Jos putoaa liian kauaksi. Takana voi menettää kilpailukykyään renkaistaan, vaikka ajaisi hiljempaa, kuin ajaisi edessä hitaammin, Vettel tarkensi.
– Se ei ollut yllätys, mutta niin peliä täällä pelataan. Hän ja he tekivät työnsä hyvin. Yritimme tehdä jotain, mutta olimme enemmän takajalalla puolustamassa. Siinä mielessä meillä oli eri kisa.