Monacon GP:ssä kuuma rengaskysymys – Red Bullin taktiikassa haavoittuvuutensa

Daniel Ricciardo, 2016, Monaco
xpbimages.com
Julkaistu 29.05.2016 10:12
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

MTV Sportin tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen pitää Red Bullin rengasvalintaa taktisena etuna, mutta muistuttaa, että ennen sunnuntain kisaa talleilla on hyvin vähän tietoa uusien ultrapehmeiden renkaiden suorituskyvystä Monacon katuradalla.

Monacon GP MTV Totalilla

Monacon osakilpailu sunnuntaina klo 14.55. Ennakkotunnelmat käyntiin jo klo 13.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!

Tilaa MTV Total

Red Bull kokeili lauantain toisessa aika-ajon osiossa parantaa Daniel Ricciardon jo valmiiksi hyvää aikaa astetta kovemmilla eli superpehmeillä renkailla. Yritys onnistui ja Ricciardo lähtee ainoana kärkikymmenikön kuskina kisaan kyseisellä renkalla – ja vielä paalupaikalta.

Monacossa ohittaminen on erityisen vaikeaa, joten jos Ricciardo saa onnistuneen lähdön, hän pystyy venyttämään ensimmäistä varikkokäyntiään muita pidemmälle. Sitä ennen on kuitenkin vielä yksi muuttuja selvitettävänä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

– Ensinnäkin sääennuste on vähän fifty-sixty. Tuleeko vettä vai ei? Se on ensimmäinen juttu, mutta jos on kuivaa, niin se oli hyvä veto siinä mielessä, että sillä voi päästä muutaman kierroksen pidemmälle kuin ultrasofteilla, Oikarinen kertoo.

– Jos kyseessä on kuivuva rata, niin silloin ultralla on pieni taktinen etu, mutta puhutaan kuitenkin aika marginaalisesta erosta.

Ricciardon ensimmäisinä haastajina väijyvät Mercedeksen Nico Rosberg ja Lewis Hamilton sekä neljäntenä starttaava Ferrarin Sebastian Vettel. Lähdöt ovat tuottaneet alkukaudesta paljon ongelmia, joten joitain muutoksia järjestykseen on nytkin odotettavissa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Oikarinen uskoo, ettei talleilla voi olla tässä kohtaa kovin tarkkoja laskelmia ultrapehmeiden renkaiden kestävyydestä kisaolosuhteissa.

– Hyvin se näytti torstain treenien pitkissä vedoissa kestävän, mutta rata muuttuu niin paljon sunnuntaille, että tallitkin vähän arvailevat sitä. He joutuvat katsomaan kesken kisan aika tarkkaan, että mikä sen renkaan kuluma on.

Kovaa mentiin ennen moottoripäivitystäkin

Ricciardo vähätteli Renault’n moottoripäivityksen merkitystä hänen aika-ajosuoritukseensa. Tallikaveri Max Verstappen saa kohutun päivityksen vasta seuraavaan kisaviikonloppuun Montrealiin. Monaco on yksi Red Bullin kaltaisen hyvän downforcen omaavan auton suosikkiradoista, joten pelkällä voimalla ei suuria eroja tehdä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Autosport-lehti uutisoi, että Renault käytti puoli sekuntia kierrosaikoja parantavaan päivitykseensä vain kolme moottorikehitykseen käytössä olevista 32 poletista, mikä tuntuu todella pieneltä määrältä, jos se muuttaa Red Bullin kurssin totaalisesti.

– Hyvä päivitys on ollut, jos se on saatu kolmella poletilla, mutta toki moottori ei ole ainoa syy siihen, miksi on menty lujaa. Mentiinhän jo edellisessä kisassa ilman päivitystä aika hyvää kyytiä, Oikarinen viittaa Verstappenin voittoon Barcelonassa.

– Kahden viimeisen kisan noususuhdanne on ollut hyvä. Odotin, että tämä on yksi niistä radoista, joissa Red Bull tulee menestymään, mutta ihan paalupaikkaa en osannut minäkään odottaa. Hieno nähdä, että Red Bull on takaisin, Oikarinen sanoo.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

F1