USA:n GP:n lähdössä on tavallistakin suurempaa kutinaa, sillä Red Bull haluaa selvästi kärkeen.
Kolmosruudusta lähtevä Daniel Ricciardo ajoi aika-ajon toisen osion parhaan aikansa superpehmeillä renkailla, joten hän lähtee niillä kisaan. Edestä lähtevät Mercedekset Lewis Hamilton ja Nico Rosberg sekä rinnalta starttaava tallikaveri Max Verstappen starttaavat pehmeillä renkailla, siis askelta kovemmilla kumeilla. Alussa on Ricciardon iskun paikka.
MAINOS
Yhdysvaltojen GP MTV Totalilla
Sunnuntai: Yhdysvaltojen GP klo 21.55, ennakkotunnelmat klo 20.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
– Superpehmeällä renkaalla pitäisi saada parempi startti ja sitä kautta Red Bull lähtee haastamaan Mercedestä ensimmäisissä mutkissa. Superpehmeä on rengas, jolla etenkin ensimmäisellä kierroksella pitää pystyä hyökkäämään, MTV Sportin asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.
Jos avauskierroksella tulee kolinaa ja esimerkiksi turva-auto, superpehmeä on myös uusintalähtöön parempi rengas.
– Red Bull hakee, että Ricciardo saataisiin keulaan ja sitten Verstappen pystyisi ajamaan Mercedesten kanssa kovemmalla renkaalla. Siinä on hauska asetelma, sillä Kimi Räikkösellä on pehmeämpi rengas kuin Verstappenilla, eli hän voi päästä hyvinkin kimppuun heti ensimmäisellä kierroksella, Oikarinen muistuttaa.
Räikkönen lähtee viidennestä ruudusta, hänen tallikaverinsa Sebastian Vettel kuudennesta.
Kuljettajien jäljellä olevat renkaat:
Ohittaa pystyy
Koska Red Bulleilla on erilaiset renkaat, myös tiimille tulee tekemisen rauhaa, sillä Ricciardo tulee todennäköisesti jo ensimmäisten kymmenen kierroksen jälkeen varikolle.
Superpehmeä rengas joutuu Austinin radalla todella koville, ja pehmeä kestää huomattavasti pidempään. Rengastoimittaja Pirellin mukaan superpehmeä rengas voi olla kuitenkin peräti sekuntin nopeampi kierroksella. Radan luonne ja erilaiset renkaat startissa povaavat mielenkiintoisia mittelöitä kisan alkuun.
– Radalla pystyy ohittamaan, siellä on hyviä ohituspaikkoja. Rataan on kopioitu monilta radoilta parhaat ohituspaikat. Siellä on kaksi tosi pitkää suoraa ja takasuoralla pystyy helposti ohittamaan avattavan takasiiven avulla. Lopussa on hitaita mutkia, joissa pystyy menemään ohi, Oikarinen sanoo.
Kisaa ei siis voiteta startissa. Pirelli arvioi, että kisaan saadaan myös vaihtelua taktiikoissa. Todennäköisimmät vaihtoehdot ovat kahden ja kolmen stopin taktiikat, mutta Pirelli arvioi, että taktinen peli on todella auki ja kaikki on mahdollista.
Keskikovaa rengasta ei eilen nähty, mutta se on mielenkiintoinen vaihtoehto kilpailuun. Esimerkiksi Räikkönen ei ole kuitenkaan ajanut kierrostakaan keskikovalla renkaalla Austinissa.
Miten menee Ferrari?
Ferrarin tilanne on hieman huolestuttava. Red Bull oli perjantaina kisavauhdissa todella vakuuttava ja Daniel Ricciardo ilakoi, että heillä on mahdollisuus olla jopa Mercedeksiä nopeampia. Aika-ajossa Räikkönen jäi paaluajasta 1,1 sekuntia ja Ricciardoonkin ero oli peräti kuusi sekunnin kymmenystä.
– Ferrari taistelee podiumpaikasta, mutta se ei ole missään nimessä helppoa. Tulostaso oli pieni pettymys, keulaan oli iso ero ja Red Bulliinkin selkeä, Oikarinen sanoo.
Oikarinen heittää ilmaan spekulaation, että onko Ferrari jo asettanut paukkunsa ensi vuoden autoon, kun Red Bull on päässyt 50 pisteen karkumatkalle valmistajien pisteissä. Ajatus tuntuu toki Oikarisestakin hullulta.
– Mehän emme tiedä paljonko Ferrari on yrittänyt (kehittää tämän kauden autoa). Jos he ovat yrittäneet ihan täysillä vielä loppuun saakka, eikä mitään tapahdu, se on musertavaa. Se on motivaatiollekin huono juttu ja tulee sellainen itseluottamuksen pula, jos näin on. Sekin on yksi aspekti tähän taisteluun.
Japanissa Ferrari oli Red Bullia nopeampi, mutta Austinissa ei ole kulkenut. Kimi Räikkönen sanoi aika-ajon jälkeen, että balanssi on kunnossa ja auto käyttäytyy hyvin, mutta hän kaipaili tehoa ja pitoa.
– Vauhti ei vain riittänyt, hän totesi MTV Sportille.
Austinin osakilpailu alkaa Suomen aikaa kello 22.00.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.