Monella suomalaisilla on epäselvää, miten liikenneympyrään ajaessa ja sieltä poistuessa tulee väistää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
Liikenneturva selvitti kyselyllään suomalaisten tietämystä liikennesäännöistä. Tietämystä väistämissäännöistä ajettaessa liikenneympyrässä kartoitettiin tilannekuvalla, jossa autoilija on ajamassa ympyrään ja toinen on poistumassa. Ympyrään ajaville on kärkikolmio. Samaa tietä ovat ylittämässä sekä kävelijä että pyöräilijä.
Osaatko vastata, miten alla olevassa kuvassa tulee väistää niin kävelijöitä kuin pyöräilijöitä?
Liikenneturvan toteuttamassa kyselyssä lähes viidesosa vastaajista oli virheellisesti sitä mieltä, ettei ympyrästä poistuvan tule väistää tietä ylittävää pyöräilijää. Joka seitsemäs uskoi, ettei liikenneympyrästä poistuvan tule väistää tietä ylittävää jalankulkijaa.
Kolme neljästä vastanneesta tiesi oikein, että kuvan liikenneympyrään ajavan ja sieltä poistuvan tulee väistää tietä ylittävää pyöräilijää. Lähes joka viides oli sitä mieltä, että tilanteessa pyöräilijän kuuluisi väistää autolla ajavaa. Kävelijään kohdistuva väistämisvelvoite oli hieman paremmin hallussa. Yli yhdeksän kymmenestä tiesi, että liikenneympyrään ajaessa tulee kävelijää väistää.
Joka seitsemäs (14 prosenttia) kuitenkin uskoi, että liikenneympyrästä poistuvan autoilijan ei tarvitsisi väistää kävelijää, koska on ajamassa pois liikenneympyrästä. Harhakuva poistuvan autoilijan etuajo-oikeudesta ulottui myös pyöräileviin: joka kymmenes uskoi, että liikenneympyrästä poistuvalla on aina etuajo-oikeus pyörätien jatkeella ajavaan pyöräilijään nähden.
Säännöt yksinkertaiset
Liikenneympyrässä ajamista koskevat säännöt ovat yksinkertaiset ja ne kannattaa opetella kunnolla, jotta vaaratilanteilta voi välttyä.
– Liikenneympyrään saapuvan ja sieltä poistuvan autoilijan on väistettävä tietä ylittäviä jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Liikenneympyrään ajaessa väistämisvelvollisuudesta kertoo tuttuakin tutumpi kärkikolmio tai jossain tilanteissa stop-merkki. Ympyrästä poistuvan velvollisuus väistää niin jalankulkijoita, pyöräilijöitä kuin mopoilijoita on kirjattu lakiin. Jalankulkijaa koskien pitäisi myös suojatieraitojen ja -merkin soittaa kelloja jokaisen kuljettajan päässä, Tapio Heiskanen Liikenneturvalta toteaa aiheeseen liittyvässä tiedotteessa.
Muista vilkku
Suuntamerkin käyttö kuuluu myös liikenneympyräajoon. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista yhdeksän kymmenestä tiesi oikein, että vilkkua käytetään liikenneympyrästä poistuttaessa.Liikenneympyrään tullessa vilkkua ei tarvitse näyttää. Kuitenkin jos on aikeissa poistua heti liikenneympyrän ensimmäisestä liittymästä, eikä väärinymmärryksen vaaraa näin ole, voi vilkun kytkeä päälle jo liikenneympyrään ajaessa.
– Jos kuljettajan huomio on vain ympyrän moottoriajoneuvoliikenteessä, voi esimerkiksi oikealta tulevat pyöräilijät jäädä huomaamatta. Risteyksissä on katsottava sekä pyörätiet että jalkakäytävät kumpaankin suuntaan, myös liikenneympyrässä. Risteystä lähestyessä hiljaisempi nopeus antaa aikaa havaintojen tekemiseen, Heiskanen kertoo.