Moni haluaa välttää koronajoulun ostosten tekemistä ruuhkassa – kuinka kauppaketjut neuvovat turvalliseen asiointiin? "Kaikkea ei tarvitse jättää aatonaattoon"

10:58img
Katso koko MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa käyty keskustelu ja ota kaikki vinkit talteen turvallista ostosreissua varten!
Julkaistu 17.12.2020 18:55
Toimittajan kuva

Lisa Kärnä

lisa.karna@mtv.fi

Moni haluaa joulun alla välttää ruokaostosten tekemisen ruuhkassa. Kokosimme yhteen suurten kauppaketjujen parhaat vinkit etäostoksiin ja ruuhkien välttelyyn. 

Koronavuonna myös ruokakaupoissa asiointi on ollut poikkeuksellista. Kaupoista löytyy nykyään käsidesiä kaikille, kasvomaskien käyttöä suositellaan ja turvaväleistä on pidettävä kiinni.

Ruuhkasumppuja voi kuitenkin syntyä varotoimista huolimatta, ja siksi kauppaketjuilla on asiakkaille useita vinkkejä tarjolla siihen, kuinka jouluostokset voi hoitaa kaikista huolettomimmin.

Lue myös: Näin SOK:n tuleva pääjohtaja arvioi kaupan alan näkymiä koronakriisin jälkeen: "Iso osa asiakkaista palaa kivijalkamyymälöihin"

Kauppakassipalvelulla ostokset suoraan kotiovelle

Tänä vuonna kauppakassipalvelut ovat lyöneet itsensä läpi. Se tarkoittaa sitä, että ostokset tilataan verkosta ja toimitetaan joko kotiovelle tai valmiiksi pakattuna ruokakaupan ulkopuolelle.

– Tämä vuosi on ollut verkkokaupan osalta aivan historiallinen. Me olemme tehneet vuoden aikana sellaisen loikan verkkokaupassa, minkä kuvittelimme ennen koronaa tapahtuvan ehkä viiden tai kuuden vuoden aikana. Kehitysprosentit ovat olleet satoja, parhaina viikkoina keväällä puhuttiin jopa tuhannen prosentin verkkokaupan kasvusta, kertoo Keskon ketjujohtaja Ari Sääksmäki MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Sekä Keskon Sääksmäki että S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kertovat, että molempien ketjujen asiakkailla on vielä mahdollisuuksia tilata jouluostoksia kauppakassipalveluna.

– Tällä hetkellä näyttäisi, että 22. päivä eli tiistai alkaisi olla monessa isossa kaupungissa kovin kiireinen, mutta vielä löytyy kapasiteettia, toteaa Päällysaho.

Hänen mukaansa kauppakassipalvelun hinta on sama juhlapyhistä huolimatta.

Suomen kolmanneksi suurimmalla vähittäistavarakauppaketju Lidlillä ei ole omaa kauppakassipalvelua. Tärkeimmäksi tavaksi suojautua koronatartunnalta nouseekin ruuhkien välttäminen, sanoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.

– Toivomme, että asiakkaat käyttäisivät tänä vuonna suunnitelmallisuutta jouluostosten tekoon. Ison osan tavaroista voi ostaa jo etukäteen pakkaseen odottamaan joulua, muta totta kai tuoretuotteet sitten haetaan paria päivää ennen, Forsström toteaa.

"Toivomme, että riskiryhmäläiset välttäisivät ruuhka-aikoja"

Suuret kauppaketjut ovat ottaneet erilaisia keinoja käyttöönsä estääkseen ruuhkien syntymisen. Esimerkiksi Lidlin Forsström kertoo, että monissa ketjun myymälöissä on käytössä pidennetyt aukioloajat, jotta asiakkaat hajautuisivat liikkeisiin eri aikoihin.

– Toivomme totta kai, että riskiryhmäläiset välttäisivät ruuhka-aikoja, jotka ovat normaalisti alkuillan tunteja ennen joulua, Forsström lisää.

Pidennettyjä aukioloja hyödynnetään myös S-ryhmässä ja Keskon liikkeissä.

– Tilanteita ja mahdollisuuksia asioida kaupassa on paljon laajemmin kuin aikaisemmin, toteaa Keskon Sääksmäki.

Kauppaketjujen johtajat kehottavatkin asiakkaita hyödyntämään esimerkiksi aamun varhaisia, illan myöhäisiä sekä öisiä tunteja.

– Kyllä asiakkaille tässä kohtaa voisi todeta, että ihan kaikkia ostoksia ei tarvitse jättää sinne aatonaattoon, niitä voi tehdä myös maanantaiaamuna tai joulupäivänä, toteaa S-ryhmän Päällysaho.

Asiakasmääriä ei rajoiteta

Kauppakeskusjohtajat eivät usko, että liikkeissä on tarvetta rajoittaa asiakkaiden määrää ruuhkahuipunkaan aikana.

– Yksi korona-ajan ilmiö on ollut, että asiakkaat ovat käyttäytyneet hyvin rationaalisesti. He harkitsevat kaupassakäyntiä, käyvät siellä vähemmän, mutta ostavat kerralla enemmän, toteaa Keskon Sääksmäki.

Tarjouksillakaan ei asiakkaita yritetä houkutella paikalle. S-ryhmän Päällysahon mukaan ketjun liiketoimintamalliin ei kuulu lyhytaikaisten tarjousten luominen, Keskosta taas kerrotaan, etteivät asiakkaat enää juokse tarjousten perässä.

– Jos katsotaan joulua ja ylipäätään juhlapyhiä, niin asioinnin motiivi ei ole enää niin tarjousvetoinen, kuin ehkä aiempina vuosina. Tämä korostuu myös jouluna, eli tarjouspeli ei tätä ratkaise, toteaa Sääksmäki.

Lidlin Forsström taas kertoo, ettei kauppaketju ole kohdentanut erillisiä tarjouksia joulupäiville, vaan pyrkinyt jakamaan niitä tasaisemmin pidemmälle ajanjaksolle.

Katso koko MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa käyty keskustelu ja ota kaikki vinkit talteen turvallista ostosreissua varten!

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa