Ruokakauppojen etämyynti on kasvanut merkittävästi koronakriisin aikana. Asiakkaat käyvät kaupassa harvemmin, mutta ostavat kerralla suurempia määriä kuin aiemmin.
Koronakriisi yllätti suomalaiset ruokakaupat. S-ryhmästä ja Lidlistä kerrotaan, että ensimmäisten rajoitusten iskiessä kulutuspiikki iski valikoimaan voimalla.
– Läpi Suomen kaupat olivat hyllyt tyhjinä. Siitä palauduttiin nopeasti, ja nyt tilanne on tasaantunut huomattavasti, kertoo S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.
Lue myös: Näitä tuotteita suomalaiset latovat ostoskärryihin koronakriisin keskellä – ainoastaan muutamassa tuotteessa katoa
Lidl Suomen kaupallinen johtaja Mikko Forsström kertoo sähköpostitse, että kuukauden euromääräinen myynti on koronakriisin aikana pysynyt suurin piirtein samalla tasolla kuin ennen kriisiä. Asiakkaat käyvät kaupassa aiempaa harvemmin, mutta he ostavat kerralla enemmän.
S-ryhmän kaupallisen johtajan Ilkka Alarodun mukaan kuluttajien ostokäyttäytyminen on loogista.
– Kun käydään pikkaisen harvemmin ja ostetaan kerralla enemmän, silloin onkin hyvä ostaa kerralla vähän säilyvämpää tavaraa.
Myös Keskolta kerrotaan, että myynti on selkeästi noussut koronakriisin aikana. Toimialajohtaja Ari Akselin mukaan paikan päällä kaupassa asioidaan kuitenkin huomattavasti vähemmän.
– Keskiostos on kasvanut merkittävästi, mikä on johtanut siihen, että kokonaismyynti on kehittynyt positiivisesti.
Työntekijöitä siirretty muualta
Koronakriisi on kasvattanut myös ruoan verkkokaupan myyntiä. Sekä S-ryhmän että Keskon verkkoruokapalvelut pahoittelevat etusivuillaan ruuhkia ja viiveitä toimituksessa.
– Tätä ei pystytty ennakoimaan. Kysyntä on moninkertaista verrattuna siihen, miten kapasiteettia on, sanoo S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.
Alarodun mukaan S-ryhmän verkkokauppa tekee hartiavoimin töitä palveluiden kehittämiseksi ja parantamiseksi. Ruoan verkkokaupan palvelukseen on siirretty työntekijöitä ravintoloista ja hotelleista, joita S-ryhmä sulki kaksi viikkoa sitten.
Lue myös: Pasta, vessapaperi, säilykkeet... Kauppojen hyllyt ovat tyhjentyneet kansan hamstratessa koronan varalta
Alarotu myöntää, ettei koronakriisin aiheuttama muutos käy käden käänteessä.
– Ihan kaikkeen kysyntään ei valitettavasti pystytä vastaamaan.
Ari Akselin mukaan myös Keskon verkkokauppa on kasvattanut myyntiä merkittävästi ja yritys on avannut joka viikko 15 uutta verkkokauppaa, jotta se pystyy vastaamaan paremmin kysyntään. Myös ostomäärät ovat suuria.
– Joskus näyttää siltä, että joku on saattanut tilata vähän naapurillekin.
K-Citymarket Eastonin kauppias Mika Timonen vahvistaa, että verkkokaupan kovaan kysyntään on varauduttu palkkaamalla lisää henkilökuntaa.
– Olemme palkanneet 10–15 henkilöä lisää, ja nyt tilanne näyttää jo huomattavasti helpommalta.