Moni suomalainen ajaa kolhuisella autolla – siitäkin huolimatta, että lommojen oikomiseen olisi yllättävän halpa ratkaisu

Pelti- ja kolarivaurioiden korjaamiseen erikoistuneen Autoklinikan kyselystä käy ilmi, että yleisimmät syyt autojen lommojen lommoihin ovat toisen auton ovi, katuvalot ja tolpat sekä puiden oksat. Nykyaikaisella PDR-menetelmällä kolhujen oikominen on kuitenkin suhteellisen nopeaa ja huokeaa.

Lommojen aiheuttamat haitat eivät ole ainoastaan esteettisiä, vaan ne voivat myös alentaa auton arvoa. Autoklinikan kyselyn mukaan 30 prosenttia suomalaisautoilijoista ajaa tälläkin hetkellä autolla, jossa on lommoja.

Peltityöt vievät tyypillisesti paljon sekä aikaa että rahaa, mikä lienee yksi syy autoilijoiden haluttomuuteen korjauttaa pieniä kolhuja. Nykyisin jo useiden autokorjaamoiden repertuaarista löytyvällä koukkuoikaisu- eli PDR-menetelmällä lommot saadaan kuitenkin korjattua noin kolmanneksella perinteisten peltitöiden kustannuksista – ja huomattavasti nopeammin.

PDR tulee sanayhdistelmästä paintless dent repair ja tarkoittaa vapaasti käännettynä lommojen ja kolhujen korjaamista ilman maalausta.

Tekniikan isä on Oskar Flaig, joka työskenteli Mercedeksen riveissä 1960-luvulla ja oli vastuussa New Yorkin autonäyttelyyn tuotujen Mersujen esillepanosta. Hän havaitsi että useat näyttelypäivän aikana tulleet kolhut ja lommot sai oiottua pelkästään vasaran varrella taustapuolelta painamalla.

Sittemmin PDR-tekniikkaa on kehitetty entisestään, mutta valtaosalle se on edelleen tuntematon menetelmä. Autoklinikan kyselyyn vastanneista ainoastaan kahdeksan prosenttia oli kuullut menetelmästä aiemmin.

PDR-menetelmä sopii hyvin yksittäisen kolhun nopeaan oikaisuun, mutta sitä voidaan hyödyntää myös esimerkiksi raekuuron tiuhaan pommittamaan peltiin. Nyrkkisääntönä pidetään, että alle kahden euron kolikon kokoisen lommon korjaus onnistuu PDR-menetelmällä, mutta isommankaan kolhun oikaisu ei välttämättä ole mahdotonta.

Menetelmässä kolhuja työstetään vaurion taustapuolelta erikoisvalmisteisilla PDR-työkaluilla, jotka valitaan vaurion sijainnin mukaan. Näin metallipinta saadaan oikaistua maalipintaa vaurioittamatta.

Yksittäisen lommon oikaisu kestää tyypillisesti alle tunnin.

Lähteet: Autoklinikka, NAPDRT, Total Storm Care

Lue myös:

    Uusimmat