Joka kolmas suomalainen kujalla: Milloin tuulilasin kiveniskemän voi korjata, ja koska koko lasi on vaihdettava?

1:36img
Näin paikataan tuulilasin kiveniskemä.
Julkaistu 30.04.2019 17:52

Ville Järveläinen

Tuulilasiin tullut pieni kiveniskemä on monesti korjattavissa ilman tuulilasin vaihtamista. Korjattavissa olevan iskemän tunnistaminen on hyödyllistä niin korjausajan kuin kustannustenkin arvioinnin suhteen.

Kevät on perinteisesti rankkaa aikaa autojen tuulilaseille. Lumen ja jään alta paljastuvat soratiet sekä kesänopeudet saavat kivet lentämään, ja monessa tuulilasissa saattaakin olla kevään ensimmäisten autoreissujen jälkeen ikävä iskemä.

Korjattavissa olevan iskemän tunnistaminen on hyödyllistä niin korjausajan kuin kustannustenkin arvioinnin suhteen.

– Kiveniskemä laajenee yllättävän nopeasti lämpötilavaihtelujen ja korin liikkeen vuoksi. Vaurion leviäminen voi alkaa jo muutamassa päivässä. Siksi korjauttamista ei kannata viivästyttää turhan pitkään, Autoklinikan Vesa Mattila selittää.

Millaisen iskemän voi korjata?

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että alle kahden euron kokoisen kiveniskemän voi vielä korjata lasia vaihtamatta, mikäli iskemä ei sijaitse suoraan kuljettajan näkökentässä tai aivan lasin reunassa.

Mikäli auton kaskoon kuuluu lasivakuutus, vastaa korjauskuluista vakuutusyhtiö. Mikäli vakuutusta ei ole, kustantaa operaatio joitain kymmeniä euroja.

Mikäli iskemä on suuri, sijaitsee suoraan kuljettajan näkökentässä tai jos lasi on jopa päässyt halkeamaan, on tuulilasi vaihdettava uuteen. Tämä tulee aina korjausta kalliimmaksi.

Suomalaisten tietoudessa parannettavaa

Autoklinikan teettämään kyselytutkimukseen vastanneista suomalaisista 31 prosenttia ei tiedä, milloin kiveniskemä voidaan korjata tuulilasia vaihtamatta.

Korjauttamalla kiveniskemä ripeästi on siis mahdollista säästää pitkä penni korjauskuluissa. Autoklinikan teettämä kyselytutkimus kuitenkin paljastaa, että 31 prosenttia suomalaisista autoilijoista ei tiedä, milloin kiveniskemän voi vielä korjata lasia vaihtamatta.

– On kuitenkin hyvä tiedostaa, että korjausta vaativa kiveniskemä voi olla hyvinkin pieni, vain millimetrinkin kokoinen, ja vaikea havaita ilman lähempää tarkastelua. Autoilijan kannattaakin tarkistaa tuulilasin kunto säännöllisesti, esimerkiksi auton ikkunoiden pesun yhteydessä, Mattila vinkkaa.

Lue myös: Autoilija, onko sinunkin aurinkolaseissasi tämän väriset linssit? "Näkee useimmiten ongelmitta myös tunnelissa tai pysäköintihallissa"

Autoilijan kannattaa pitää tuulilasinsa kunnossa myös viime vuonna tiukentuneiden katsastusmääräysten vuoksi. Traficomin mukaan liikenneturvallisuutta merkittävästi vaarantava vaurio tuulilasissa on voinut 20. toukokuuta 2018 lähtien johtaa myös ajokieltoon hylkäyksen sijaan.

Kiveniskemän suojaaminen parantaa korjauksen laatua

Tuulilasivaurion laajenemista ei voi pysäyttää kotikonstein, mutta lialta se kannattaa suojata mahdollisimman pian. Tämä on helppo tehdä kiveniskemien suojaamiseen tarkoitetulla teipillä.

Autoklinikan kyselyn perusteella kuitenkin vain joka viides suomalainen autoilija säilyttää kiveniskemäteippiä autossaan osumien varalta. 19 prosenttia vastanneista myöntää, ettei edes tiennyt kiveniskemän suojaamisen olevan mahdollista.

– Teippi ehkäisee kosteuden ja lian pääsyä vaurioon, jolloin korjausjäljestä saadaan laadukkaampi, Mattila selittää.

Miksi tuulilasit hajoavat niin helposti?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi MTV Uutisille pari vuotta sitten, minkä vuoksi uusien autojen tuulilasit tuntuvat menevät rikki helpommin kuin ennen.

Hän nosti yhdeksi syyksi autovalmistajien kasvaneen paineen valmistaa entistä kevyempiä autoja.

– Tuulilasien kohdalla tämä kehitys tarkoittaa sitä, että lasit ovat entistä ohuempia, Vesalainen kertoi.

Tuulilasit ovat nykyisin myös suurempia ja renkaat leveämpiä, mikä entisestään lisää kiveniskemien määrää.

– Kivien lentämistä edesauttaa maamme tiestön huono kunto. Näin tien pinnalla on usein päällysteestä tai paikkauskohdasta irronneita kiviä, joita autojen renkaat herkästi lennättävät, Vesalainen totesi.

Lähde: Autoklinikka, Traficom

Tuoreimmat aiheesta

Autot