Joka kolmas suomalainen kujalla: Milloin tuulilasin kiveniskemän voi korjata, ja koska koko lasi on vaihdettava?
Tuulilasiin tullut pieni kiveniskemä on monesti korjattavissa ilman tuulilasin vaihtamista. Korjattavissa olevan iskemän tunnistaminen on hyödyllistä niin korjausajan kuin kustannustenkin arvioinnin suhteen.
Kevät on perinteisesti rankkaa aikaa autojen tuulilaseille. Lumen ja jään alta paljastuvat soratiet sekä kesänopeudet saavat kivet lentämään, ja monessa tuulilasissa saattaakin olla kevään ensimmäisten autoreissujen jälkeen ikävä iskemä.
Korjattavissa olevan iskemän tunnistaminen on hyödyllistä niin korjausajan kuin kustannustenkin arvioinnin suhteen.
– Kiveniskemä laajenee yllättävän nopeasti lämpötilavaihtelujen ja korin liikkeen vuoksi. Vaurion leviäminen voi alkaa jo muutamassa päivässä. Siksi korjauttamista ei kannata viivästyttää turhan pitkään, Autoklinikan Vesa Mattila selittää.
Millaisen iskemän voi korjata?
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että alle kahden euron kokoisen kiveniskemän voi vielä korjata lasia vaihtamatta, mikäli iskemä ei sijaitse suoraan kuljettajan näkökentässä tai aivan lasin reunassa.
Mikäli auton kaskoon kuuluu lasivakuutus, vastaa korjauskuluista vakuutusyhtiö. Mikäli vakuutusta ei ole, kustantaa operaatio joitain kymmeniä euroja.
Mikäli iskemä on suuri, sijaitsee suoraan kuljettajan näkökentässä tai jos lasi on jopa päässyt halkeamaan, on tuulilasi vaihdettava uuteen. Tämä tulee aina korjausta kalliimmaksi.
Suomalaisten tietoudessa parannettavaa
Autoklinikan teettämään kyselytutkimukseen vastanneista suomalaisista 31 prosenttia ei tiedä, milloin kiveniskemä voidaan korjata tuulilasia vaihtamatta.
Korjauttamalla kiveniskemä ripeästi on siis mahdollista säästää pitkä penni korjauskuluissa. Autoklinikan teettämä kyselytutkimus kuitenkin paljastaa, että 31 prosenttia suomalaisista autoilijoista ei tiedä, milloin kiveniskemän voi vielä korjata lasia vaihtamatta.
– On kuitenkin hyvä tiedostaa, että korjausta vaativa kiveniskemä voi olla hyvinkin pieni, vain millimetrinkin kokoinen, ja vaikea havaita ilman lähempää tarkastelua. Autoilijan kannattaakin tarkistaa tuulilasin kunto säännöllisesti, esimerkiksi auton ikkunoiden pesun yhteydessä, Mattila vinkkaa.
Autoilijan kannattaa pitää tuulilasinsa kunnossa myös viime vuonna tiukentuneiden katsastusmääräysten vuoksi. Traficomin mukaan liikenneturvallisuutta merkittävästi vaarantava vaurio tuulilasissa on voinut 20. toukokuuta 2018 lähtien johtaa myös ajokieltoon hylkäyksen sijaan.
Kiveniskemän suojaaminen parantaa korjauksen laatua
Tuulilasivaurion laajenemista ei voi pysäyttää kotikonstein, mutta lialta se kannattaa suojata mahdollisimman pian. Tämä on helppo tehdä kiveniskemien suojaamiseen tarkoitetulla teipillä.
Autoklinikan kyselyn perusteella kuitenkin vain joka viides suomalainen autoilija säilyttää kiveniskemäteippiä autossaan osumien varalta. 19 prosenttia vastanneista myöntää, ettei edes tiennyt kiveniskemän suojaamisen olevan mahdollista.
– Teippi ehkäisee kosteuden ja lian pääsyä vaurioon, jolloin korjausjäljestä saadaan laadukkaampi, Mattila selittää.
Miksi tuulilasit hajoavat niin helposti?
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi MTV Uutisille pari vuotta sitten, minkä vuoksi uusien autojen tuulilasit tuntuvat menevät rikki helpommin kuin ennen.
Hän nosti yhdeksi syyksi autovalmistajien kasvaneen paineen valmistaa entistä kevyempiä autoja.
– Tuulilasien kohdalla tämä kehitys tarkoittaa sitä, että lasit ovat entistä ohuempia, Vesalainen kertoi.
Tuulilasit ovat nykyisin myös suurempia ja renkaat leveämpiä, mikä entisestään lisää kiveniskemien määrää.
– Kivien lentämistä edesauttaa maamme tiestön huono kunto. Näin tien pinnalla on usein päällysteestä tai paikkauskohdasta irronneita kiviä, joita autojen renkaat herkästi lennättävät, Vesalainen totesi.
Lähde: Autoklinikka, Traficom
Uusimmat
-
06:22
Kausiennuste yltää jopa kolmen kuukauden päähän – kuinka luotettavasti sää voidaan tietää?
-
06:13
Konkursseissa syntyi 2000-luvun ennätys, mutta siinä on myös jotain hyvää: "Kuin sade Suomen kesässä"
-
06:02
Näin karuilla välineillä suomalaisten hampaita ennen hoidettiin – yksi toimenpide yhä ennallaan
-
05:55
HIFK:n uusi hankinta suorana: turhautui Tapparan ratkaisuun – eteen tuli valtava muutos
-
05:50
Trump valitsi uudeksi oikeusministerikseen Pam Bondin
-
05:40
Ainakin 60 lasta kaapattuna Suomesta – kaikki tapaukset eivät ehkä paljastu
-
05:38
Kaatunut rekka tukkii Nelostie Heinolassa molempiin suuntiin
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
Lataa lisää