Sähköauto osoittautui Moottorin käyttökustannusvertailussa ylivoimaiseksi vaihtoehdoksi paljon ajavalle. Huoltokuluissa ero venähti jopa kymmenkertaiseksi.
Yhä useampi auto on täyssähköinen. Marraskuussa ensirekisteröidyistä autoista miltei puolet oli ladattavia ja noin joka neljäs kulki pelkällä sähköllä.
Autoliiton Moottori-lehti pureutui sähköauton ja dieselauton käyttökustannuksiin, eikä tulos ollut mairitteleva jälkimmäisenä mainitun kannalta.
Vertailuun valikoituivat dieselfarkku Volkswagen Passat Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG sekä saman konsernin täyssähköinen ID.4 GTX Dual Motor AWD 77 kWh, joka maksaa runsaat 10 000 euroa dieselverrokkiaan enemmän.
Lue myös: Sähköautoilija kitkutti Lidlin laturille lähes tyhjällä akulla, sitten kiehahti: "Kaikki epäkunnossa!" – näin vastaa ketju
Kilometrikustannusten selvittämiseksi vertailussa ajettiin kummallakin autolla samanlaiset kaupunki- ja maantielenkit.
Polttonesteiden ja sähkön hintojen rajun vaihtelun vuoksi polttoainekulut laskettiin kolmella eri dieselin hinnalla (1,5–2,5 €/l) ja neljällä eri sähkön hinnalla (0,15–0,35 €/kWh).
Artikkeli jatkuu videon alla.
0:52
Paljon ajava voi säästää tuhansia euroja vuodessa
Sähköautoilu on Moottorin vertailun perusteella tuntuvasti dieselillä ajamista edullisempaa.
10 000 kilometriä vuosittain ajava sähköautoilija tosin säästää dieselautoilijaan verrattuna "vain" satoja euroja vuodessa, mutta ero venähtää huimasti, kun kilometrejä kertyy vuodessa 30 000. Tällöin kaupunkiajossa voi säästää jopa 5 000 euroa ja maantielläkin yli 3 000 euroa vuodessa.
– Ajokustannukset ohjaavat ainakin tällä hetkellä väistämättä sähköauton pariin. Pidemmillä matkoilla sähköautoilijan aikaa tuhraantuu latausasemilla, mutta kustannusero pistää polttomoottoriautoilijan pohtimaan vakavasti sähköauton valintaa, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen analysoi.
Lue myös: Näin moneen sähköautoon hankintatuen lisärahoitus riittää – "Ei tällä kuuhun mennä"
Huoltokuluissa jopa kymmenkertainen ero
Myös ero huoltokustannuksissa kasvaa sähköautoilijan eduksi voimakkaasti kilometrien kertyessä.
Esimerkiksi 15 000 kilometriä vuodessa ajavan sähköautoilijan huoltokustannukset ovat kolmessa vuodessa yhteensä vain noin 360 euroa, kun diesel-Passatin huoltoihin kuluu Volkswagenin ilmoittamien huoltohintojen mukaan reilut 820 euroa.
Jos vuodessa ajaa 60 000 kilometriä, maksaa dieselautoilijan huolloista kolmessa vuodessa noin 3 600 euroa, kun sähköauton huoltoihin kuluisi edelleen noin 360 euroa.
Vaikka vertailun ID.4 oli ylin kymppitonnin Passatia kalliimpi, kuittautuu hintaero yllättävän nopeasti, jos kilometrejä tulee paljon.
Koko vertailun voit lukea Moottorin numerosta 12/2022.
Lue myös: Jos nämä sähköautokysymykset mietityttävät, et ole yksin – hankinta kiinnostaa jo lähes puolta suomalaisista
Lähteet: Moottori, Autoalan Tiedotuskeskus