Moottorin käyttötestiautojen kuluvertailu osoittaa, että moneen vanhaan autoon syydetään kuukaudessa niin isoja summia, että samalla rahalla ajaisi uudellakin autolla – myös arvonalenema huomioiden. Koko vertailun voit lukea Moottorin numerosta 5/2023.
Autoliiton kustantama Moottori-lehti on tekee pitkiä käyttötestejä niin uusille kuin käytetyillekin autoille. Nyt se on selvittänyt omasta datastaan, millaisiksi viime vuosien käyttötestiautojen kokonaiskustannukset muodostuvat sillä oletuksella, että autoilla ajetaan 60 000 kilometriä ja niitä pidetään kolme vuotta.
Mukaan on laskettu kaikki auton kustannukset arvon alenemisesta ja vakuutuksista renkaisiin ja korjauksiin.
Moottorin mukaan uudet autot, erityisesti sähköautot, lähtevät kustannusvertailussa pitkältä takamatkalta, mutta edullisemmat käyttökustannukset kirivät eroa umpeen yllättävän nopeasti. Lisäksi vanhojen autojen riesana olivat erilaiset pienemmät ja vähän suuremmatkin korjaustarpeet, joista lehden käyttötesteissä olleiden autojen todelliset korjaukset antoivat hyvän kuvan.
Lue myös: Moottori vertaili: Yksi päätös voi tuoda paljon ajavalle dieselautoilijalle jopa 5 000 euron säästöt vuodessa – "Pistää pohtimaan vakavasti"
Halvan käytetyn auton kulut voivat yllättää
Loppulaskelmat paljastivat mielenkiintoisia eroja. Esimerkiksi testin kalleimman auton, täyssähköisen Hyundai Ioniq 5:n, ja vuosimallin 2009 diesel-Golfin kuukausikustannuksissa oli vain 39 euron ero. Hyundain kulut olivat 746 ja Golfin 707 euroa kuukaudessa.
Vaikka kaikilla ei olekaan mahdollisuutta hankkia uutta sähköautoa, kannattaa muistaa, ettei vanhallakaan autolla ajaminen ole automaattisesti edullista. Laskutoimitukset voi jokainen tehdä myös itse, kunhan ottaa kaikki kulut huomioon kaikista vertailtavista autoista.
– Käsitys käytettyjen autojen ylivertaisesta edullisuudesta voi juontaa aikaan, jolloin niiden korjaaminen oli halpaa, eikä kulutus ollut juuri uudempia autoja korkeampi, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen arvelee tiedotteessa.
Saarisen mukaan käytetyissäkin autoissa on nyt aiempaa kovemmat polttoaine- ja ylläpitokulut, kun taas jos auton käyttövoimana on sähkö, koko autoilun kulurakenne muuttuu dramaattisesti.
Moottorin käyttötestiautojen kulut (36 kk ja 60 000 km)
Käyttötestiauto | Arvon aleneminen | Kokonaiskustannus |
Honda Civic Type R (2002) | 0 €/kk | 658 €/kk |
Ford Mondeo (2007) | 29 €/kk | 554 €/kk |
Volkswagen Golf (2009) | 54 €/kk | 707 €/kk |
Nissan Leaf (2009) | 125 €/kk | 561 €/kk |
Hyundai Ioniq Electric | 392 €/kk | 727 €/kk |
Seat Arona TGI | 244 €/kk | 711 €/kk |
Mercedes-Benz A 250e | 454 €/kk | 931 €/kk |
Toyota Corolla Hybrid | 279 €/kk | 751 €/kk |
Volkswagen ID.3 | 410 €/kk | 788 €/kk |
Hyundai Ioniq 5 | 307 €/kk | 746 €/kk |
Nissan Qashqai | 301 €/kk | 816 €/kk |
Peugeot 308 PHEV | 443 €/kk | 952 €/kk |
Lue myös: Moottorin kesäkumivertailu: Ainakaan näitä renkaita ei voi suositella
Lähde: Moottori
Artikkelia muokattu 2.5. klo 8.50: Otsikossa viitattiin aiemmin bensiiniauton kuukausikustannuksiin verrattuna sähköautoon. Moottorin kestotesti-Golfissa oli kuitenkin dieselmoottori.