Moottori-lehden vertailun perusteella sähköautoon siirtyminen kannattaa taloudellisesti pitkällä tähtäimellä.
Sähköautoista uutisointi herättää joskus kipakkaa vastakaikua, sillä täyssähköiset kulkineet eivät istu ihan jokaisen budjettiin. Autoliiton julkaisema Moottori-lehti otti vinkistä vaarin ja teki vertailun budjettiluokan bensiiniauton ja täyssähköauton kustannuksista.
Testin bensiinikäyttöinen edustaja oli 2 100 euron Ford Mondeo vuodelta 2007. Täyssähköauton virkaa toimitti 9 000 euroa maksanut Nissan Leaf vuodelta 2013. Hankintahintoissa on melkoinen ero, mutta testin perusteella sähköön päätyminen saattaa silti kannattaa.
Mondeolla sadan kilometrin matka kustansi 21,4 euroa, keskikulutuksella (8,41 l/100 km) ja keskilitrahinnalla (2,545 e/l) laskettuna.
Leafilla vastaava matka kustansi 3,7 euroa, kaupunkikulutuksella (24,9 kWh/100 km) ja kotisähköllä (0,15 e/kWh) laskettuna.
Molemmat autoista ovat olleet Moottorin koeajossa useamman kuukauden. Lopputulema on, että esimerkiksi 15 000 kilometriä vuodessa ajava henkilö, jolla on edullinen sähkösopimus, säästää käyttövoimakuluissa sähkö-Leafin tapauksessa 2 655 euroa vuoteen. Tällöin autojen välinen hintaero kuittautuisi kolmessa vuodessa.
Lue myös: Kuinka paljon ajotapa oikeasti säästää bensaa? Testi paljasti – "Suomalaisten yleisin virhe on..."
Sähkön ja polttoaineiden hinnat heittelevät
Vertailu on kuitenkin vain suuntaa antava, sillä niin sähkön kuin polttonesteidenkin hinnat vaihtelevat tällä hetkellä melkoisesti. Myös huoltokulut saattavat käytännössä aiheuttaa yllättäviä muutoksia kokonaiskäyttökuluihin, kun puhutaan tämän hintaluokan autoista.
Käyttötestin aikana polttonesteiden hinnat räjähtivät käsistä, Moottori-lehti kuvaa. Mikään bensapihein auto Mondeo ei myöskään ole, sillä sen kulutus oli testin aikana korkeimmillaan jopa kymmenen litraa sadalle kilometrille ja matalimmillaan noin 6,5 l/100 km.
Moottori-lehden mukaan Leaf ei ole autona millään osa-alueella Mondeon tasolla varustelua lukuun ottamatta: Leaf soveltuu lähinnä paikallisajoihin, ja Mondeon tasoisesta sähköautosta joutuisi pulittamaan selvästi enemmän.