Tutkijoilla on ratkaistavanaan karmea eettinen ongelma ennen kuin autonomiset autot voivat yleistyä laajassa mittakaavassa.
Kyse on sellaisesta liikenteessä sattuvasta vaaratilanteesta, jossa onnettomuus ei ole enää vältettävissä. Miten itseohjautuva auto osaa minimoida vahingot? Asetetaanko kuljettajan ja matkustajien turvallisuus esimerkiksi jalankulkijoiden edelle?
Tutkijat käyttävät esimerkkinä tilannetta, jossa itseohjautuva auto on ajautumassa päin ihmisjoukkoa. Onnettomuus ei ole enää vältettävissä, mutta ihmisjoukkoon törmäämisen sijaan auto voi väistää ja ohjata itsensä päin seinää.
Törmäys tappaisi kuljettajan, mutta samalla säästyisi kymmenen jalankulkijan henki. Onko eettisesti oikein uhrata yksi, jos sillä säästyy kymmenen? Ottaako auto huomioon sen, että takapenkillä on lapsia? Moraalisesta dilemmasta huolimatta auton on tehtävä tietoinen valinta vahingoittaa ihmistä.
Yhden voi uhrata – jos se en ole minä
Tutkijatiimiä johtaa Jean-Francois Bonnefon Toulousen yliopistosta. Hänen mukaansa oikeaa vastausta on mahdotonta löytää. Sen sijaan pitäisi pyrkiä löytämään ratkaisu, jonka kanssa mahdollisimman moni kuluttaja pystyisi elämään.
Tutkijaryhmä pyrki löytämään vastauksia esittämällä edellä kerrotun esimerkin mukaisia moraalisia pulmia sadoille ihmisille. Tulokset olivat mielenkiintoisia.
Enemmistö vastaajista olisi valmis minimoimaan kuolonuhrien määrän jopa kuljettajan kustannuksella, mutta ainoastaan siinä tapauksessa, etteivät he itse matkusta kyseisessä autossa. Toisin sanoen ihmiset ovat valmiita uhraamaan yhden pelastaakseen monta, kunhan he eivät itse ole se, joka uhrataan.
Lähde: MIT Technology Review