Suurimpien vaalibudjettien kärkeä hallitsevat kokoomuksen ja keskustan miehet.
MTV Uutiset kysyi ehdokkaiden vaalirahoituksesta vaalikoneen yhteydessä. Vastanneiden eurokuningas on lappeenrantalainen kokoomuksen ehdokas Jukka Kopra. Yrittäjätaustainen Kopra on ensimmäisen kauden kansanedustaja. Hänen kampanjabudjettinsa on noin 85 000 euroa.
Suurimmat budjettiarviot
Ehdokas puolue euroa Jukka Kopra Kok. 85 000 Kai Mykkänen Kok. 80 000 Markku Heikkilä Kesk. 80 000 Antti Kurvinen Kesk. 65 000 Pekka Puska Kesk. 65 000 Arto Satonen Kok. 60 000 Antti Häkkänen Kok. 60 000 Eero Suutari Kok. 60 000 Pasi Kivisaari Kesk. 60 000 Harry Harkimo Kok. 60 000
– Pistän itseni ja omat rahani likoon. Suomi on nyt niin vaikeassa tilanteessa, että täytyy satsata täysillä. Vaalipiiri on myös suurentunut, joten pitää liikkua paikasta toiseen laajemmalla alueella.
Neljä vuotta sitten Kopran vaalibudjetti oli parikymmentä tuhatta euroa pienempi.
Kansanvalistaja satsaa tosissaan
THL:n pääjohtaja, professori Pekka Puska kampanjoi noin 65 000 eurolla. Hän maksaa laskut itse.
– Halusin lähteä vaalityöhön tosissani. Esillä on tärkeitä asioita, jotka liittyvät omaan asiantuntemukseeni. Näitä ovat esimerkiksi sosiaali- ja terveysasiat sekä korkeakouluihin ja tutkimukseen liittyvät kysymykset.
Puskalla on kokemusta vaalityöstä, sillä hän on ollut ehdolla useammissa vaaleissa ja myös istunut eduskunnassa keskustan edustajana 1980-luvulla.
Wahlroos seminaaripuhujana
Yrittäjä, mediapersoona Hjallis Harkimo arvioi budjettinsa olevan noin 60 000 euroa.
– Rahat kuluvat nettisivuihin, tv-mainokseen ja kaikenlaiseen materiaaliin. Lehtimainoksia meillä ei ole juuri ollenkaan.
Kiinnostavia nimiä
Ben Zyskowicz Kok. 50 000 Olli Rehn Kesk. 45 000 Teuvo Hakkarainen PS 30 000 - 50 000 Anne Berner Kesk. 35 000 Matti Vanhanen Kesk. 25 000 Jutta Urpilainen SDP 25 000 Juhana Vartiainen Kok. 25 000 Atte Kaleva Kok. 20 000 Li Andersson Vas. 13 000
Harkimo sanoo keräävänsä rahaa seminaarin avulla ja maksavansa loput omasta pussista. Seminaarissa puhujana ovat muun muassa Juhana Vartiainen ja Björn Wahlroos.
Mihin kampanjaeurot kuluvat?
Vasemmistoliiton Li Andersson käyttää noin 13 000 euron budjettinsa bussimainontaan, sosiaaliseen mediaan, mutta myös perinteiseen lehtimainontaan.
Se saattaa olla merkittävä osa budjettia.
– Vaasan vaalipiirissä on 41 kuntaa ja kolme maakuntalehteä ja kaksi kieltä sekä hyvin paljon paikallislehtiä. Selkein kuluerä on kyllä lehtimainonta, sanoo puolestaan SDP:n Jutta Urpilainen.
Kokoomuskonkari Ben Zyskowicz puolestaan tunnustaa, että kampanjan viimeisellä viikolla budjetti saattaa paukkua yli.
– Sitten katsotaan lehdistä, että kilpailijat siellä mainostaa. Helposti tulee sellaisia ratkaisuja - enkä puhu vain itsestäni - että laitetaan vielä yksi kierros lehti-ilmoituksia. Ne ovat tosi kalliita.
Helsinkiläinen keskustaehdokas Riku Eskelinen ei osta lehtimainoksia ollenkaan.
Näin selvitys tehtiin
MTV Uutiset kysyi vaalikoneensa yhteydessä ehdokkaiden omaa karkeaa arviota eduskuntavaalien budjeteista. Kysymykseen vastasi 1545 (75 prosenttia vaalikoneeseen 16.3. mennessä vastanneista) ehdokasta.
– Se ei tunnu kustannustehokkaalta. Koen, että omien äänestäjieni tavoittamiseen sosiaalinen media on parempi.
Eskelinen sanoo kuluttavansa somemainontaan rahaa lähinnä Facebookissa.
– Jos joku omista päivityksistäni tuntuu kiinnostavan ihmisiä, saatan ostaa sille lisänäkyvyyttä. Ne ovat pieniä summia, esimerkiksi 20 euroa per päivitys.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.