Joka kolmas haluaisi, että kaikkia alkoholijuomia myytäisiin ruokakaupoissa, selviää MTV Uutisten teettämästä kyselystä.
MTV Uutisten kyselyssä joka kolmas suomalainen haluaisi kaikki alkoholijuomat, eli myös väkevät viinit ja viinat myyntiin ruokakauppoihin.
Täysin tai samaa mieltä on 33 prosenttia vastaajista.
Ajatusta kannattavat useammin miehet (44 prosenttia) kuin naiset (24 prosenttia).
– En itse näe siinä ongelmaa. Myyntiä säännellään kuitenkin aika paljon sillä ajankohdalla, milloin saa myydä, sanoo Tatu Kerttula.
Lue myös: Muistatko vielä, kuinka kansa vaati kaljaa kioskeihin?
Yli 2,8 -prosenttisia alkoholijuomia saa myydä vain aamuyhdeksän ja iltayhdeksän välillä.
– Ei, ei todellakaan pitäisi (vapauttaa). Jengi juo ihan liikaa Suomessa. Kyllä se on ihan hyvä, että vain Alkosta saa viinaa. Kaupasta on ihan fine ostaa bisseä (olutta), mutta viina on kyllä ihan liian paha, pohtii Kalle Hasselblatt.
Kaikki viinit ruokakauppoihin?
Ajatus pelkästään kaikkien viinien, mutta ei viinojen tuomisesta ruokakauppoihin saa enemmän kannatusta.
Sitä kannattaa yli puolet suomalaisista.
Etenkin Lapin läänissä asuvat (63 prosenttia) kannattavat kaikkien viinien myyntiä ruokakaupoissa. Lapissa etäisyys lähimpään Alkoon on usein pidempi kuin Etelä-Suomessa.
Oulun läänissä asuvat (38 prosenttia) kannattavat ajatusta muita harvemmin.
Joka neljäs ostanut 8-prosenttisia alkoholijuomia kaupoista
Kesäkuusta lähtien ruokakaupoista on voinut ostaa enintään kahdeksanprosenttisia alkoholijuomia, kuten viinejä, oluita ja siidereitä.
Mahdollisuutta kertoo hyödyntäneensä joka neljäs kyselyyn vastanneista.
– En ole vielä ostanut. Toisaalta ei ole kyllä tullut ostettua Alkostakaan viinejä sen jälkeen, Sara Güven kertoo.
– Ajattelin, että kynnys ostaa olisi matala, mutta en ole vielä jostain syystä ostanut, kertoo Daniel Matvejenko.
Lue lisää: Hintavaihteluväli kapeampi kuin Alkossa: Kesko kommentoi 8-prosenttisten viinien ruokakauppahintoja
MTV Uutisen kyselyyn vastasi 1457 täysi-ikäistä suomalaista. Tutkimus toteutettiin verkkopaneelissa 17.- 24. heinäkuuta 2024.
Tutkimuksen toteutti MTV Uutisten toimeksiannosta Corefiner Oy. Kyselyn virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.