Länsimetron uusi toimitusjohtaja Ville Saksi aloittaa uuden tehtävänsä perinteisin menoin eli perehtymisellä. Hän sanoo, että aikoo lähiviikkoina käydä kentällä tutustumassa metron rakennustyömaihin ja käydä samalla laajaa keskustelukierrosta.
2:28
– On monta tahoa, joita haluan kuulla ja muodostaa käsityksen muutoksista, joita on syytä tehdä, jotta asiat menevät jouhevammin. Tässä vaiheessa minulla ei ole valmiita vastauksia. Tästä alkaa työ, jossa selvitän juurta jaksaen, miten päästään oikeisiin ratkaisuihin.
Perehtymistä Saksilla riittääkin, sillä länsimetron rakentaminen on valtava urakka, joka kansankielellä sanottuna on alkanut kusta pahasti.
Kustannusarvio on ylittynyt ja aikataulu on venynyt niin, että metron liikennöinnin aloittamisesta ei ole tässä vaiheessa edes julkilausuttua arviota.
Saksikaan ei ota tässä vaiheessa mitään kantaa liikennöintiajankohtaan, vaan sanoo ainoastaan ryhtyvänsä arvioimaan aikataulua realistisesti asiantuntijoiden kanssa.
– Aikataulut, kustannusten hallinta ja laatu ovat tärkeitä. Tehdään asiat niin, että ei tarvitse myöhemmin tehdä uudestaan ja korjata.
Raiteilta toisille raiteille
Saksi siirtyy Länsimetron palvelukseen VR Trackin toimitusjohtajan paikalta. Hän irtisanoutui tehtävästä syyskuussa. Irtisanoutumisen syytä ei tuolloin kerrottu. Saksi sanoo nyt, että halusi lähteä hakemaan uusia haasteita ja syksyllä oli tällaisen päätöksen aika.
Lähtöön ei Saksin mukaan liittynyt erimielisyyksiä tai epäselvyyksiä.
– Ei. Minulla on hyvät suhteet VR:n johtoon, johon olen tänäänkin ollut yhteydessä. Ei ollut mitään sen tyyppistä asiaa taustalla. Että kyllä oli ihan henkilökohtainen ura, mikä minua johdatti.
– Seitsemän vuotta yhden firman johtajana on tänä päivänä riittävä aika. Minulla on vielä työuraa aika paljon jäljellä, eikä ollut tarkoitus jäädä eläkkeelle sieltä.
Länsimetron viivästymistä on seurattu tiiviisti tänä syksynä. Katso uutisvideot:
2:06
1:49