Tämä tarina kertoo, kuinka kansainvälinen politiikka iski suomalaiseen lentoyhtiöön. Omistuksia junailtiin pienessä piirissä. Lopulta saatiin aikaiseksi mehevä riita ja tulehtuneita ihmissuhteita. Kuka vedätti ja ketä?
Eletään huhtikuuta 2014. Helsinki-Vantaan lentokentän kupeessa sijaitsevassa harmaassa toimistotalossa on kireä tunnelma. On tullut kirje ilmailuviranomaiselta.
Airfix Aviationin toimitusjohtaja Miika Inkiläinen pyörittelee kädessään paperia, jossa Trafi vaatii tiukkasanaisesti selvitystä lentoyhtiön omistajista. Jos tätä soppaa ei saada selvitettyä, koko yhtiö voi kaatua, hän ajattelee.
Airfix Aviation Oy
- vuonna 1986 perustettu lentokoneiden operaattoriyhtiö
- huolehtinut vaativien asiakkaiden yksityislentokoneista ja järjestänyt niihin liittyvää palvelua
- laivastossa muun muassa maailman nopeimmaksi ja ylellisimmäksi yksityiskoneeksi mainostettu Gulfstream 650
Lyhyessä ajassa on ehtinyt tapahtua paljon asioita. Vain hetkeä aiemmin Airfixin enemmistöomistus oli eri järjestelyjen kautta Gennadi Timtshenkolla, upporikkaalla venäläisellä liikemiehellä, joka kuuluu presidentti Vladimir Putinin lähipiiriin. Timtshenkolla on myös Suomen kansalaisuus ja moni muistaa hänet jääkiekkojoukkue Jokereiden omistajana.
Kuten niin monia varakkaita ja menestyneitä, myös Timtshenkoa kiehtoo lentämisen ihmeellinen maailma.