Pääsylippujen ostajia rassaavasta Viagogo-firmasta on tullut riesa myös Suomessa. Jo kertaalleen ostettuja lippuja välittävän Viagogon hämärä mainonta on vitsaus ympäri maailman ja jotkut artistit ovat ryhtyneet koviin toimiin tätä lippudiileriä vastaan.
Pääsylippujen välittämistä ylihintaan ei mikään laki kiellä. Ja aina voi vinoilla, että hölmö ei ole se, joka myy, vaan se, joka ostaa.
Mutta Viagogon kaltaiset globaalit firmat viis veisaavat hyvistä+
markkinatavoista, kun lippujen jälleenmyynnistä on tullut iso bisnes. Mainonta näyttää rikkovan Suomen kuluttajalainsäädäntöä.
Myydään, vaikkei ole myytävää
– Tiedämme tapauksia, joissa Viagogo alkaa kaupata tulevaa konserttia, vaikka virallista lipunmyyntiä ei ole edes aloitettu. Ei heillä ole lippuja. Tämä on harhaanjohtavaa mainontaa, harmittelee Suomen suurimman konserttijärjestäjä Live Nationin markkinointijohtaja Ansku Karlbom.
Tällainen olemattomien lippujen kauppa perustuu bulvaaneihin, jotka alkavat Viagogolle tulleiden tilausten perusteella haalia lippuja viralliselta myyjältä. Niinpä Viagogon sivuilla saattaa lukea: Takaamme, että saat liput kahden kuukauden kuluttua.
Lisäksi Viagogo väittää monista tapahtumista, että liput ovat lähes lopussa, vaikka tarjolla olisi vielä tuhansia. Näin kävi muiden muassa Popeda-yhtyeelle Tampereen Ratinan juhlakonsertissa elokuussa. Bändi varoitteli fanejaan valehtelevasta firmasta.
Ja jos liput ovat "loppumassa", niistä voi pyytää liki kolminkertaista hintaa. Piletti Edu Kettusen keikalle lokakuussa Kouvolassa maksaa Lippu.fi-sivustolla enimmillään 35 euroa. Viagogolla hinta 62 euroa, koska "vapaana enää muutama lippu" - todellisuudessa muutama kymmenen.
Luottokorttilasku voi yllättää
– Olemme saaneet runsaat 300 valitusta kuluttajilta, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi.
– Iso ongelma on myös se, että hinnoittelu ei ole pitänyt loppuun asti paikkaansa. Luottokorttilaskussa onkin laskutettu enemmän kuin kuluttaja on nettiostosta tehdessään maksanut.
Ojajärvi kehottaa tällaisissa tapauksissa kääntymään luottoyhtiön puoleen. Luotonantaja on vastuussa ylihinnasta, jos maksutapahtumassa näkyy pienempi summa kuin korttilaskussa. Sama vastuu koskee myös pankkeja eli debit-kortilla tehtyä käteiskauppaa.
Kotimaa Sveitsi haastoi oikeuteen
Viagogo on linnoittautunut Sveitsiin EU-lainsäädännön ulkopuolelle, mutta sillä on varmasti myös suomalaisia bulvaaneja, koska kotisivut on tehty huolellisella suomen kielellä. Kotimaassaan firma on huijaamisepäilyjen takia joutunut oikeuteen.
– Kuluttajaviranomaisen keinot ovat toistaiseksi vähissä, mutta odotamme Sveitsin oikeuden päätöstä, kertoo lakimies Miina Ojajärvi.
Ojajärven mukaan päätöksen odotetaan kattavan kaikki Euroopan kielialueita, joilla firma toimii.
Milläs torjut – pop-tähdellä kovat keinot
Viagogon toimintaa on kuitenkin hyvin vaikeaa torjua. Uhkasakot tai markkinoinnin rajoittamiset harvemmin hetkauttavat ketkuilijoita - ellei sitten ykskantaan päätetä, että liput ovat henkilökohtaisia ja portilla aletaan tarkistaa henkilöllisyys.
Tämä estäisi lipun vilpittömän myymisen kaverille tai vaatisi uudenlaisen kirjausjärjestelmän nettiin, jossa lipun omistajan saisi reilusti vaihtaa.
Pop-tähti Ed Sheeran otti tänä vuonna kovat keinot käyttöön Viagogoa vastaan. Sheeranin toimisto ilmoitti, että Viagogon liput on mitätöity. Tuhansia faneja jäi porttien ulkopuolelle.
Sekä Live Nationin markkinointijohtaja että kuluttajaviraston juristi antavat nyt samansuuntaisia ohjeita yleisölle: Tarkista, kuka on virallinen myyjä, vertaile hintoja ja huomaa, että Viagogon liput ovat yleensä aina kalliimpia.
– Siihen saakka, kun muita ratkaisuja ja aseita ei ole, me viestitämme vahvasti yleisölle, että varmistakaa oikea lipunmyyjä, painottaa Live Nationin Ansku Karlbom.
Bisnes pyörii Googlen torilla
Mutta hetkinen! Missäs Viagogo markkinoi eli myy? Kivijalkakauppoja sillä ei todellakaan ole, ainoa kauppa on netissä – siis Googlen hakukoneella.
Eikö Googlella ole mitään vastuuta? Mahtaisiko liikekeskuksen omistava kiinteistöyhtiö sallia vuokralaisekseen firmaa, joka jatkuvasti vedättää asiakkaita.
– Nyt otit esiin ajankohtaisen asian. Pohdimme paljon virastossamme alustanpitäjän vastuuta, myöntää Ojajärvi.
Saman tien hän toteaa, että Googleen ”ei vielä ole oltu yhteydessä”.
MTV Uutiset lähestyi Googlea viestintätoimiston kautta. Lähinnä maanalaista salaseuraa muistuttavalla Googlella ei ole Suomessa osoitetta eikä puhelinnumeroa.
– Ei ole, koska puheluja tulisi liikaa. Ihmiset soittelisivat unohtuneiden salasanojen perään, perustelee viestinnästä vastaavan Vapamedian Timo Nurmi.
Merkittävä mainostaja Googlelle
Kun kysyn Googlen edustajan haastattelua, Nurmi tuumii heti lakonisesti, että "et taida saada", mutta hän lupasi auliisti auttaa sähköpostin välityksellä.
Parin päivän päästä hän lähettää Googlen englanninkielisen nimettömän kommentin, joka maistuu hyllystä tempaistulta yleislausunnolta:
”Odotamme oikeudenkäyntien päätöksiä ja toivomme, että oikeus selventää pelinsääntöjä kuluttajia kohtaan. Tällä välin päivitämme toimiamme jälleenmyyjien suuntaan, jotta nämä eivät väitä olevansa lippujen virallisia myyjiä ja patistamme jälleenmyyjiä läpinäkyvyyteen hinnoittelussa ja maksutapahtumissa.”
Markkinoilla arvioidaan, että Google ei ole kovin innokas puuttumaan Viagogon häiriköintiin, koska firma on Googlelle merkittävä mainostaja.
17.9.2018 kello 6:30. Juttua on muokattu. Juttun haastateltavan nimi (Ansku Karlbom) korjattu oikeaksi.