Rengasliikkeen pihaa läikittävät lumikasat, kevät on tulossa. Nastat rapisevat asfaltilla. Itse liikkeen puolella tuoksuu kumi. Yhtäkään autoa ei ole, mutta renkaita vaihdetaan vanteille. Rengasliikkeissä on vuoden hiljaisin aika. Enää ei osteta talvirenkaita eikä kesärenkaiden aikakaan ole vielä.
Kymmeniä vuosia renkaiden parissa töitä tehnyt Ari-Pekka Kosonen viihtyy työssään. Ja se näkyy ja kuuluu. Hän ei suuremmin ole hätkähtänyt Nokian Renkaiden testivilpistä, eikä sitä ole hätkähtänyt asiakkaatkaan.
– Loppujen lopuksi aika vähän, mutta tottakai se se herättää keskustelua. Kysytään, että mitä tämä tarkoittaa, jonkun verran siitä on käyty keskustelua, kertoo GT-Renkaan toimitusjohtaja Kosonen.
Hän kertoo, etteivät asiakkaat tee ostopäätöstään yksistään testitulosten perusteella eikä hänen mukaansa pitäisikään.
– Mun mielestä testit ovat aina suuntaa antavia, että ei niitä voi lukea kuin Raamattua. Erot ovat kuitenkin marginaalisia. Jos laitetaan ne testirenkaat ja testaajat samoille viivoille, niin sinne testaajan ajovirheeseen menee jo arvoja. Joskus tuntuu, että testaajan henkilökohtainen mieltymys näkyy siellä enemmän kuin se fakta, sanoo Kosonen.
Luottamus autoteollisuuden toimintatapoihin heikentynyt
MTV:n kyselyyn vastanneista lähes 80 prosenttia sanoo, että luottamus autoteollisuuteen on heikentynyt sekä Nokian Renkaiden testihuijauksen että Volkswagenin päästömanipulointien myötä. Naisten luottamus autoteollisuuteen on heikentynyt miehiä enemmän.
Kun kuluttajilta kysyttiin, onko Nokian Renkaiden valmistamia renkaita hankkineilla mielestäsi oikeus saada korvauksia huijauksen vuoksi. Vain hieman yli puolet oli sitä, mieltä, että korvattavaa on.
Rengaskauppias suhtautuu korvausten vaatimiseen rauhallisesti.
– Eiköhän näitä on maailman sivu, eikä pelkästään kun on renkaista kyse. Sitä peliä maailmalla on yleisesti, ei kaikilla ole puhtaat jauhot pussissa, sanoo Kosonen.
Testihuijaus voi vaikuttaa ostopäätöksiin
Lähes 90 prosenttia MTV:n kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että testihuijauksen paljastumisella on vaikutusta ostopäätökseen. Vain kymmenen prosenttia on sitä mieltä, että vaikutusta ei ole.
Rengaskauppias uskoo myös, ettei Nokian Renkaat selviä huijauksesta ilman lommoja.
– Kyllä varmaan kolhuja tulee, mutta eiköhän aika paranna haavat, Kosonen toteaa.
Tutkimus tehtiin 02.03 – 04.03. välisenä aikana. Siihen vastasi 1.232 henkilöä. Vastaajat ovat iän, sukupuolen ja asuinpaikan suhteen edustava otos täysi-ikäisistä suomalaisista. Tutkimus toteutettiin verkkopaneelissa. Virhemarginaali on suurimmillaan 3% suuntaansa. Tutkimuksen teki MTV:n toimeksiannosta Corefiner Oy.
Juttua on muutettu 7.3. kello 17.20. Jutusta on poistettu alkuperäisen version viimeinen kappale, jossa puhuttiin muiden rengasvalmistajien testituloksista.