"Toivottavasti ei yhtään enempää" – renkaiden hinnat nousseet jopa satasella sarjalta, saatavuusongelmia "varmasti luvassa"

Tarkkaa arviota Ukrainan sodan vaikutuksista Suomen rengaskauppaan ei ole vielä edes Autonrengasliitossa. Tulevat kuukaudet näyttävät, millaisia vaikutuksia Venäjän-toimitusten loppumisella on renkaiden saatavuuteen ja hintoihin.

Autonrengasliiton arvion mukaan Suomessa myydään vuosittain noin 3,7 miljoonaa henkilö- ja pakettiauton rengasta. 

Tullista puolestaan todettiin huhtikuussa Ylelle, että Suomeen vuonna 2021 tuoduista uusista renkaista peräti 58 prosenttia oli peräisin Venäjältä ja 42 prosenttia Kiinasta. Venäjän rooli Suomen rengaskaupassa on siis enemmän kuin merkittävä. 

Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kertoo MTV Uutisille, että Ukrainan sotaa seuranneet Venäjä-pakotteet eivät ole vielä näkyneet laajasti kotimaisissa rengasliikkeissä, mutta edessä ovat jokseenkin epävarmat ajat.

Nuoran mukaan kesärenkaita on tällä hetkellä melko hyvin saatavilla, koska tavaraa saatiin talvella varastoihin normaaliin tapaan. Hän ennakoi toimitusviiveitä kuitenkin jo tulevalle kesälle talvirengassesongin lähestyessä. 

– Venäjän tehtaat tekivät huomattavan määrän Pohjoismaihin tarkoitetuista talvirenkaista. Viitteitä on siitä, että tuotevariaatioita tullaan supistamaan. Kuluttajan valinnanmahdollisuudet tulevat väistämättä kapenemaan jonkin verran, Nuora sanoo.

– Saatavuusongelmia on varmasti luvassa. Sitä, kuinka pahoja ne ovat ja mihin ne kohdistuvat, en voi lähteä veikkaamaan. Jokainen valmistaja tekee varmasti kaikkensa, että tavaraa olisi riittävästi.

Miten sota näkyy renkaiden hinnoissa?

Sekä renkaiden tuotanto että niiden toimitusketjut ottivat jo aiemmin osumaa koronapandemian vuoksi, mikä pakotti nostamaan hintoja jo viime syksynä.

– Tässä vaiheessa on tiedossa, että renkaiden hinnat ovat kallistuneet noin 40–100 euroa sarjalta. Se mitä tulevaisuus tuo sitten tullessaan, onkin täysin arvailujen varassa vielä tässä vaiheessa – toivottavasti ei yhtään enempää.

"Talvirenkaat kestävät enemmän kulutusta"

Jos uudet renkaat ovat kiven alla tai niiden hinnat nousevat dramaattisesti, onko riskinä, että se voi heijastua myös liikenneturvallisuuteen, mikäli kuljettajat jatkavat vanhoilla kumeilla ajamista?

Nuora pitää skenaariota mielenkiintoisena ja joissain olosuhteissa jopa mahdollisena. Todennäköistä se ei hänestä kuitenkaan ole.

– Talvirenkaat kestävät kesärenkaita enemmän kulutusta ja tästä syystä saattaa hyvinkin olla, että uusimista voidaan jopa jossain määrin lykätä turvallisuudesta tinkimättä, Nuora rauhoittelee.

– Nythän takana on varsin talviset kuukaudet, joka on myös säästänyt talvirenkaita. Ajosuoritteetkin ovat jossain määrin olleet hieman laskusuuntaiset koronarajoituksista johtuen, hän jatkaa.

Tarkista renkaiden kunto ajoissa

Nyt jos koskaan myös talvirenkaiden kunto kannattaa selvittää hyvissä ajoin. Uudet talvirenkaat on suositeltavaa hankkia, jos urasyvyyttä on jäljellä 5 millimetriä tai vähemmän.

– Talvirenkaiden kunto kannattaa varmistaa ajoissa, jotta ehtii vertailemaan ja kilpailuttamaan eri vaihtoehtoja ennen kuin vaihto on oikeasti ajankohtainen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vinkkasi alkusyksystä 2020.

Lue myös:

    Uusimmat