Lähes joka kolmas suomalainen on sitä mieltä, että talvirengaskauden kestoa tulisi lyhentää nykyisestä, kertoo netin markkinapaikka Tori.fi tiedotteessaan. Entä mitä riskejä liittyy käytettyjen renkaiden ostamiseen?
Kesäkuussa voimaan astuneessa uudessa tieliikennelaissa määrätään, että talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, mikäli keli niin vaatii. Talvirenkaiden teoreettinen käyttöpakko piteni näin ollen kahdella kuukaudella, sillä aiemmin niitä oli käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun kelistä riippumatta.
Torin kyselyn mukaan hieman alle 30 prosenttia suomalaisista katsoo, että tieliikennelaissa määrättyä talvirengasaikaa tulisi lyhentää nykyisestä. Siitäkin huolimatta, että tästä uudesta vähemmän ehdottomasta käyttöpakosta ei ole suomalaisilla vielä kokemuksia.
Suomalaisten näkemyksiin vaikuttanee se, että noin puolet Suomesta jäi viime talvena lähes kokonaan ilman lunta. Talvirenkaisiin ei kuitenkaan saisi siltikään suhtautua ylimalkaisesti, sillä autossa on oltava talvirenkaat, mikäli tiet ovat liukkaat.
LUE MYÖS: Saako kesärenkailla ajaa läpi talven, jos ei tule liukkaita kelejä? Saa, mutta ei todellakaan kannata – tässä syy
– 16 prosenttia sanoo viime talven lumettomuuden vaikuttavan siihen, että he noudattavat talvirengaslakia suurpiirteisemmin tänä vuonna. Siitä on syytä huolestua. Asialliset renkaat ovat autoillessa yksi tärkeimmistä ja varmasti yksinkertaisin turvallisuustekijä, Torin autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto sanoo tiedotteessa..
Miksi talvi yllättää autoilijoita etelässä?
Maamme jakautuu eteläiseen, keskiseen ja pohjoiseen osaan. Talvi saapuu näille alueille eri tahdissa, mikä näkyy myös talvikeleihin varautumisessa.
"Talvi yllätti autoilijat" on syksystä toiseen toistuva lausahdus uutisotsikoissa. Vaikka ensilumen ja -pakkasten saapumisen voisikin ennakoida säätiedotuksia seuraamalla, menee monella sormi suuhun, kun töihin pitäisi lähteä ja autossa on alla kesärenkaat.
Talvikeleihin varautumisessa on kuitenkin myös alueellisia eroja. Tämä käy ilmi Torin omasta datasta, joka paljastaa, kuinka paljon rengasilmoituksia selataan mistäkin päin Suomea.
Etelässä valmistaudutaan talviautoiluun huomattavasti epäaktiivisemmin kuin pohjoisempana. Aktiivisimpia ovat Tuomiston mukaan lappilaiset, pohjoispohjanmaalaiset, kainuulaiset ja keskipohjanmaalaiset, jotka aloittivat rengasilmoitusten aktiivisen selaamisen jo syyskuun alussa.
Uskaltaako renkaat ostaa käytettynä?
Usein puhutaan vain uusista renkaista ja niiden ominaisuuksista, mutta Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistutti pari vuotta sitten, että kaikilla ei ole varaa ostaa renkaita uusina.
– Tällöin hyvä ja edullinen käytetty on varmasti parempi vaihtoehto kuin vielä vanhempi tai kuluneempi rengas.
Renkaan kokonaisiäksi eli – ajaksi renkaan kylkeen merkitystä valmistusajankohdasta nykyhetkeen – suositellaan enintään 10 vuotta ja käyttöiäksi enintään kuusi vuotta.
– Käytettynä ostettaessa ei välttämättä saa oikeaa tietoa renkaan käyttövuosista. Samoin ongelmallista saattaa olla renkaan aiemman pyörimissuunnan määrittäminen. Jos käytetty rengas laitetaan pyörimään eri suuntaan kuin aiemmin, joutuu sen runko koville, Vesalainen totesi.
LUE MYÖS: Tarvitseeko nelivetoinenkin auto talvirenkaat? Brittitoimittaja matkusti Suomeen kuvatakseen tämän yllättäväksi tarkoitetun videon
Lähde: Tori.fi