Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoo tiedotustilaisuudessa rautateiden henkilöliikenteen tulevista muutoksista.
Lehdistötilaisuudessa ovat paikalla myös omistajaohjauksesta vastaava ministeri Mika Lintilä (kesk.)., VR:n toimitusjohtaja Rolf Jansson ja HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
MTV seuraa tiedotustilaisuutta hetki hetkeltä.
12:03 Tiedotustilaisuus alkoi. Ensimmäisenä puhujana ministeri Berner.
12:06 Hallitus on valmistellut kilpailun avaamista välikysymysvastauksen pohjalta, minkä se antoi marraskuussa 2015.
12:09 Tällä hetkellä VR ajaa markkinaehtoista liikennettä, julkisen palvelun velvoiteliikennettä ja LVM:n ostamaa liikennettä. Näitä liikennemuotoja tulee olemaan myös jatkossa.
12:10 Tällä hetkellä vuodessa tehdään 63 miljoonaa matkaa HSL-alueella, muualla Suomessa 12 miljoonaa.
12:12 EU:ssa on kilpailutettu liikennettä eri tavoilla. Suomen lisäksi vain kahdessa maassa on yksi rautatieyhtiö.
12:13 Jatkossa valtio hankkii liikennettä kilpailutuksella vuoteen 2023 mennessä.
12:14 Jatkossa maakunnat voivat myös itse järjestää liikennöintiä.
12:16 Kilpailun avaaminen tarkoittaa sitä, että LVM:n ja VR:n sopimusta neuvotellaan uudelleen. Peruslähtökohta on, että palvelutaso turvataan ja kaikille yrityksille luodaan yhtäläiset toimintamahdollisuudet.
12:17 Kilpailun avaaminen tapahtuu asteittain. Kaikki liikenne on avattuna vuoteen 2026 mennessä. Markkinoille ei pääse avoimesti, vaan valtio kilpailuttaa käyttöoikeussopimuksia. Yhdessä sopimuspaketissa voi olla sekä markkinaehtoista liikennettä, ostoliikennettä että velvoiteliikennettä.
12:20 Kilpailu avataan ensin Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä. Tämä tarkoittaa reittejä alueella, joiden päissä ovat Helsinki, Tampere ja Kotka.
12:22 VR:stä eriytetään kolme yhtiötä: kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöyhtiö. Henkilöstö siirtyy uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä. Tämä ei tarkoita yksityistämistä, vaan kaikki VR:n yhtiöt säilyvät valtion omistamina. Valtion omaisuutta ei myydä.
12:26 Uusien yhtiöiden tuotto-oletus on maltillinen, mutta ne pyritään pitämään kannattavina ja investointeihin kykenevinä.
12:27 LVM:n perustaa kuusi työryhmää valmistelemaan kilpailun avaamista.
Seuraavana puhujana jatkaa omistajaohjauksesta vastaava ministeri Mika Lintilä.
12:32 Lintilä: "Tässä puretaan nyt viimeinen liikenteen monopoli."
12:33 Talouspoliittinen ministerityöryhmä teki asiasta päätöksen huhtikuussa. Valmistelu tehty päätöksen pohjalta.
12:34 Lintilän mukaan VR on hyvässä kunnossa ja suomalainen raideliikennejärjestelmä on hinta-laatusuhteeltaan Euroopan kärkeä.
12:34 Lintilä: "Olen vakuuttunut siitä, että VR tulee säilyttämään kilpailun avaamisenkin jälkeen merkittävän aseman Suomessa"
Seuraavana puhuu VR:n toimitusjohtaja Rolf Jansson.
12:37 Tavaraliikenteessä kilpailu avattiin jo 2007. Lähiliikenteen avautuminen HSL-alueella on ollut jo pitkään VR:n tiedossa.
12:38 VR-konsernin päätehtävä säilyy tulevaisuudessakin. Matkustajamäärät ovat nyt reippaassa kasvussa, tänä vuonna noin kymmenen prosenttia.
12:40 Jansson kehuu sekä kilpailutuksen avaamista vaiheittain että sen sopivaa aikataulua.
Viimeisenä puhujana aloittaa HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
12:45 HSL:llä on sopimus VR:n kanssa vuodet 2016-2021.
12:46 HSL-alueen sopimuksessa tulee olemaan koko HSL:n alueen raideliikenne ja sen kunnossapito. Operaattori saa käyttöönsä alueella VR:n käyttämät Flirt-junat ja huoltotilat. Tarjouskilpailun voittajalle siirtyy VR:n näiden toimintojen työntekijät.
12:47 Tarjouskilpailu HSL-alueen liikennöinnistä tulee olemaan kaksivaiheinen, jonka loppuvaiheessa kriteereinä ovat erityisesti laatu ja hinta. Tavoitteena on, että päätös uudesta liikennöijästä tehdään ennen kesää 2020.
Kaikille puhujille voidaan nyt esittää kysymyksiä.
12:51 Berner: Uudistus ei ole avoin markkinamalli, vaan käyttöoikeussopimuksilla pyritään estämään kermankuorinta.
12:52 Berner: Rataverkossa on ahtaita ja väljiä paikkoja. Alueellista liikennettä voidaan synnyttää lisää erityisesti maakunnissa, joissa raiteilla on nyt hiljaista.
12:54 Berner: Käyttöoikeussopimuksia kilpailutettaessa valtio katsoo, kuinka paljon liikennettä liikennöitsijä olisi valmis ajamaan alueella. Jos liikennöitsijä ajaa liikennettä enemmän, saa valtiolta mahdollisesti bonuksia.
12:56 Berner: Sopimusten pituudet pyritään tekemään sellaisiksi, että myös kansainvälisille liikennöitsijöille tulee mahdollisuus osallistua kilpailuun.
12:59 Berner: Kansainvälisten toimijoiden kiinnostusta on tunnusteltu, mutta Berner ei vielä kerro, miltä yhtiöiltä kiinnostuksesta on kysytty.
13.06: Bernerin mukaan muutokset matkustajille näkyvät 2020-luvun alkupuolella. Maakuntien oman liikenteen toteutumista voi arvioida tarkemmin myöhemmin.
13.08: Kritisoijien mukaan kalustoa tarvitaan lisää, jos yhtiöt pilkotaan. Bernerin mukaan kalustoa ei sinällään tarvita lisää, mutta jos liikennöintimäärät kasvavat, niin se on mahdollista. – Kasvun myötä saattaa tulla investointitarpeita.
13.10: Ministeri Lintilän mukaan liikenneuudistuksessa tulee olemaan elementti työvoiman liikkuvuuden parantamiseen alueellisesti. Kyse on ollut yksi talouden kehittymisen pullonkauloista Suomessa. Tuo uusia elementtejä myös Suomen matkailuun. Tämä olisi pitänyt laittaa jo aiemmin toteutukseen.