Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (Kesk.) haluaisi vapauttaa raideliikennettä enemmän kilpailulle.
Valtio leikkaa nyt voimakkaasti joukkoliikenteestä ja sitä kautta useita junavuoroja häviää. Bernerin mukaan tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö junaliikenteeseen panostettaisi.
– Se ei ole koko totuus. Joudumme leikkaamaan ostoliikenteestä 15 miljoonaa, mutta samaan aikaan pyrimme parantamaan ja panostamaan palveluihin, huolehtimaan siitä, että markkinaehtoinen liikenne toimisi entistä paremmin, ja että voisimme huolehtia siitä, että asiakas olisi entistä enemmän keskiössä, Berner sanoo MTV:n Huomenta Suomessa.
Hänen mukaansa Suomessa tarvitaan tulevaisuudessa sekä markkinaehtoista bussiliikennettä että markkinaehtoista raideliikennettä.
– Ei saa unohtaa sitä, että vaikka valtio lopettaa ostoliikenteen junavuoroista, niin edelleen on aina ovi auki sille, että syntyy markkinaehtoista junaliikennettä.
VR ei ole saanut reittejä kannattamaan
Bernerin mukaan bussiyhtiöt ja linja-autoliitto ovat jo luvanneet lisätä liikennöintiä reiteillä, joilta junavuoroja karsitaan. Valtio ei voi velvoittaa bussiyrityksiä liikennöimään tietyillä reiteillä, mutta se voi Bernerin mukaan helpottaa yritysten toimintaa esimerkiksi avaamalla markkinoita, keventämällä sääntelyä ja huolehtimalla pienemmästä lupamenettelystä.
– Tämä on yhteistä tekemistä, jossa toimiala on vahvasti mukana kehittämässä. Uskon henkilökohtaisesti siihen, että me saamme parempaa palvelua asiakkaalle, mitä vähemmän valtio säätelee, mitä vähemmän valtio pyrkii järjestämään liiketoimintaa toisten puolesta. Mutta meidän tehtävämme on huolehtia siitä, että syntyy aidosti toimiva liikennemarkkina.
Entä miksi reitit olisivat kannattavia bussiyrityksille, kun ne eivät ole sitä olleet VR:lle?
– Tämä on erittäin hyvä kysymys. Tämä on myös kysymys, jonka äärellä olemme, kun meillä on valtion monopoliyhtiö, joka toimii käytännössä hyvin pitkälle suojatussa markkinassa, mutta ei ole saanut liikennöintiä kannattamaan. Meidän täytyy arvioida tätä myöskin muiden toimijoiden kautta. Onko todellakin niin, että Suomessa raideliikenne ei ole kannattavaa, vai voiko se olla kannattavaa jollekin toiselle toimijalle, Berner kommentoi.
Bernerin mukaan VR ei ole pystynyt tarjoamaan riittävän kilpailukykyistä hintaa asiakkailleen, mikä on näkynyt selvästi muun muassa Helsinki–Turku-reitillä, jolla on tarjolla edullista bussiliikennettä.
– Bussiliikenteestä on tullut merkittävä kirittäjä VR:lle. Se on pakottanut VR:ää tehostamaan. Valitettavasti se näkyy nyt myös erittäin mittavina yt-neuvotteluina.
VR:n monopolisopimus on voimassa vuoteen 2024.
7:25