Kalle Rovanperältä jäätävä heitto – maailmanmestarilla käsittämätön tilanne: näin Monte Carlon MM-rallin perjantai eteni

1:13imgOho: Thierry Neuville vetää taas pitkäksi samassa paikassa.
Julkaistu 24.01.2025 10:25(Päivitetty 24.01.2025 19:23)
Toimittajan kuva

Tuomas Hämäläinen

tuomas.hamalainen@mtv.fi

@TuoHamalainen
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Monte Carlon MM-ralli jatkui perjantaina viidellä ajetulla erikoiskokeella, kun yksi pätkä peruuntui. Toyotan Sébastien Ogier nousi kilpailun johtoon, Kalle Rovanperä on neljäntenä. MTV Urheilu seurasi päivän tapahtumia tässä artikkelissa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kenian MM-ralli 20.–23.3.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

LUE MYÖS: Rallidraamaa! Ott Tänak maaliin "puolikkaalla autolla"

LUE MYÖS: Sébastien Ogier teki sykähdyttävän pysähdyksen kesken MM-rallin: "Tätä hetkeä on odotettu"

KOKONAISTILANNE 8/18 EK:N JÄLKEEN:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Sébastien OgierToyota1:27:00,6
2.Elfyn EvansToyota+12,6
3.Adrien FourmauxHyundai+14,2
4.Kalle RovanperäToyota+38,5
5.Ott TänakHyundai+47,3
6.Grégoire MunsterM-Sport+1:33,7
7.Takamoto KatsutaToyota+1:37,7
8.Sami PajariToyota+3:32,9
9.Thierry NeuvilleHyundai+3:58,6

SEURANTA:

EK9 La Breole / Selonnet 2 – 18,31 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Sébastien OgierToyota10:35,6
2.Adrien FourmauxHyundai+2,8
3.Elfyn EvansToyota+5,8
4.Kalle RovanperäToyota+9,4
5.Ott TänakHyundai+9,6
6.Takamoto KatsutaToyota+12,8
7.Grégoire MunsterM-Sport+18,6
8.Sami PajariToyota+33,1
11.Joshua McErleanM-Sport+48,2
27.Thierry NeuvilleHyundai+2:06,2

Klo 19.22: MM-ralli jatkuu huomisaamuna kello 9.59 Suomen aikaa. Toyotan Sébastien Ogier on kärjessä 12,6 sekunnin erolla tallikaveri Elfyn Evansiin. Hyundain Adrien Fourmaux on kolmantena, Toyotan Kalle Rovanperä neljäntenä. Rauhallisesti ajanut Sami Pajari jatkaa rallia sijalla 8.

Klo 19.12: Kaikki pääluokan pilotit ovat tämän päivän erikoiskokeet nyt taittaneet. McErlean häviää tällä pätkällä Pajarille 15,1 sekunnilla ja Ogierille 48,2 sekunnilla.

Klo 19.10: Pajari jatkaa rauhallista ajamistaan. 33,1 sekuntia Ogieria hitaammalla ajalla pätkän maaliin. Vain rengasrikon kokenut Neuville on ollut toistaiseksi verkkaisempi.

Pajari nousee kokonaistilanteessa Neuvillen edelle kahdeksanneksi.

– Mielenkiintoinen päivä. Aamulla vauhti oli vähän parempaa, ja nyt iltapäivällä tultiin taas varovaisen oloisesti. Mutta ei mitään, silti menee suunnitelman mukaan. Haastavat on olosuhteet, ja yritetään pikkuhiljaa, kun kokemusta tulee, parantaa.

Klo 19.07: Edellisellä pätkällä rengasrikon kärsinyt Munster jää Ogierista 18,6 sekuntia.

Klo 19.03: Rovanperä kellottaa erikoiskokeen nelosajan, 9,4 sekuntia Ogierista. Suomalainen säilyttää vakaasti nelossijansa kokonaistilanteessa.

Rovanperältä kysyttiin, mitä huomiseksi voisi muuttaa, jotta meno paranisi.

– Luultavasti kuljettajan vaihtaminen olisi parasta, mutta en voi tehdä sitä, joten katsotaan, kaksinkertainen maailmanmestari letkauttaa.

– Hankala päivä, mutta pikkuhiljaa paranee, Rovanperä virkkoo suomenkielisissä kommenteissaan.

1:00imgKalle Rovanperältä melkoinen heitto: Kuljettajan vaihtaminen olisi parasta.

Klo 19.02: Katsutasta ei ole haastamaan pätkän nopeimpia. Hän jää Ogierin kärkivedosta 12,8 sekuntia.

– Iltapäivä oli paljon parempi ja helpompi, paransin aamusta. En voinut luottaa infoon nuoteissa, joten meidän täytyy keskustella, mitä tehdä huomisaamuksi.

Klo 18.59: Fourmaux taistelee aamupäivän tapaan tämän pätkän pohjista, mutta Ogier on erikoiskokeen loppupuolella nyt nopeampi. Fourmaux tarraa pätkän kakkosaikaan 2,8 sekuntia maanmiestään hitaampana.

– Tämä oli puhdas pätkä meille. "Seb" heräsi tähän verrattuna aamuun. Tein pienen virheen, kun menin leveäksi, mutta tämä oli todella hyvä iltapäivä meille, joten olen todella positiivisin miettein.

Klo 18.55: Ogier pistelee pohjat 5,8 sekunnilla Evansiin nähden ja kasvattaa rallin kokonaisjohtoaan. Hän on päivän lopussa 12,6 sekuntia Evansin edellä.

– Tänä oli hyvä loppu päivälle, minun täytyi taistella tämän eteen. Aiemmin tänään minulla ei ollut superfiilistä. Olin takajaloillani, oli vaikeaa enkä löytänyt täydellistä rytmiä, mutta viimeiset kaksi pätkää olivat todella hyviä minulle.

Klo 18.52: Evans lyö Neuvillen ajan kahdella minuutilla. Tänak puolestaan taipuu Evansille 3,8 sekunnilla.

Evansin mukaan jäätä ei ollut, vain normaalia kosteutta. Ongelmia ei osunut matkalle.

Klo 18.48: Neuville kertoo pätkän maalissa, että hän oli kärsinyt vasemman eturenkaan rikon paljon ennen tilannetta, jossa hän veti pitkäksi.

– Yritimme mennä niin pitkälle ja niin nopeasti kuin mahdollista, mutta jossain vaiheessa rengas meni ja vedimme suoraksi jälleen.

2:30imgThierry Neuville selittää pitkäksi ajamistaan – asiantuntija ei täysin osta puheita.

Klo 18.44: Evans on ajanut 13,12 kilometriin jo minuutin nopeammin kuin Neuville. Hallitsevan maailmanmestarin vauhti on nyt todella luokkaa "mummoa kirkkoon".

Klo 18.41: Mitä? Neuville vetää pitkäksi samassa paikassa kuin aamulla, nyt vain vielä rujommin. MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko parahtaa, että belgialainen jarruttaa aivan liian myöhään.

Selostamossa arvioidaan jo, että osumaa ottaneella Neuvillella olisi mennyt autossa jotain hajalle. Hän matelee episodinsa jälkeen tiellä hiljaa.

1:13imgOho: Thierry Neuville vetää taas pitkäksi samassa paikassa.

Klo 18.33: On päivän viimeisen erikoiskokeen aika. Aamupäivän lenkillä tämän pätkän taittoi nopeimmin Hyundain Adrien Fourmaux.

EK8 Saint-Leger-les-Melezes / La Batie-Neuve 2 – 16,68 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Sébastien OgierToyota9:31,7
2.Adrien FourmauxHyundai+3,9
3.Thierry NeuvilleHyundai+6,6
4.Takamoto KatsutaToyota+9,5
5.Kalle RovanperäToyota+10,2
6.Ott TänakHyundai+12,2
7.Elfyn EvansToyota+14,7
8.Sami PajariToyota+35,5
10.Grégoire MunsterM-Sport+47,7
14.Joshua McErleanM-Sport+58,8

Klo 18.11: Ogier nousi siis rallin johtoon ohi tällä pätkällä pyörähtäneen Toyota-tallikaveri Evansin. Eroa on nyt ranskalaisen eduksi 6,8 sekuntia. Fourmaux jatkaa kolmantena, Rovanperä neljäntenä.

Klo 18.07: McErlean on Munsterin rengasrikostakin huolimatta taas hitain pääluokan kuljettaja. Hän on Ogierin vetoa lähes minuutin (+58,8) hitaampi.

Klo 18.01: Sami Pajarin meno on hidasta tälläkin pätkällä. Hän ottaa Ogierilta pataan 35,5 sekuntia.

– Kyllä se taas on totuttelua slicksillä tuossa jäällä. Ei ole hirveästi tullut tuollaistakaan ennen ajettua. On tuossa muutamia juttuja, mitä pitää katsoa tarkkaan, mitä pystytään helposti parantamaan, mutta mennään rauhassa.

Klo 18.00: Munster on toistaiseksi hitain, 47,7 sekuntia Ogierista. Hän on kärsinyt ikävän takaiskun: Munsterin oikea eturengas meni pätkän aikana riekaleiksi.

– Olin suoralla ylämäessä ja menetin yhtäkkiä paineet. Emme osuneet mihinkään, Munster kertoo.

1:29imgGrégoire Munster kärsi rengasrikon.

Klo 17.53: Tämä ei ollut Rovanperältä päivän parhaita pätkiä. Hän taipuu Ogierille 10,2 sekunnilla ja on tässä kohtaa pätkän viitonen seitsemästä kuskista.

– Ihan ok. Ajettiin ekaa kertaa, kun aamulenkillä tämä peruttiin, niin taas tulee paskaa aika paljon takana lähteville, Rovanperä murjaisee.

Klo 17:51: Katsuta aloittaa erikoiskokeen kelpo ajoin mutta jää reippaasti loppupuolella. Ogier on 9,5 sekuntia nopeampi.

Klo 17.49: Fourmaux nakuttaa pätkälle oivan kakkosajan. Hän on Ogieria 3,9 sekuntia hitaampi.

– Tämä oli kompromissi. En halunnut ottaa nastoja kahden tai kolmen mutkan takia, halusin vain olla varovainen. Ylämäessä ei voi pysähtyä, mutta pysäytin auton. Olemme täällä ja meillä on hauskaa, Fourmaux sanailee.

Klo 17.45: Ogier laskee pätkän 6,6 sekuntia Neuvillea ripeämmin. Hän nousee myös rallin kokonaistilanteen kärkeen Evansin edelle.

– Yritin parhaani kuten aina. Koko perheeni ja monet ystäväni olivat tällä pätkällä, enkä ole koskaan voittanut sitä! (Toim. huom. Ogier voitti pätkän todellisuudessa Fordilla 2017.) Minun täytyi todella yrittää tällä kertaa. En ole varma, riittääkö tämä suhteessa jätkiin, jotka ovat myöhemmin tulossa, mutta yritin parhaani, ranskalainen Monten mestari virkkoo.

Klo 17.43: Tänak ottaa 5,6 sekuntia tukkaan Neuvillelta. Ogier on sen sijaan paahtamassa sekuntikaupalla Neuvilleakin nopeammin.

Klo 17.39: Rallia johtava Evans oli vielä 8,7 kilometrissä 1,9 sekuntia Neuvillea nopeampi, mutta ottaa lopulta pätkällä belgialaiselta takkiin 8,1 sekuntia.

Neuville sanoo, että jäällä oli käsijarruttelemista ja kaikki neljä rengasta lukkiutuivat. Hän kertoo, että autoa ei ollut helppo pitää tiellä. Balanssi vaihteli eri osuuksilla.

Evans puolestaan virkkoo olleensa "kuin Bambi jäällä".

Klo 17.35: Huh! Elfyn Evans pyörähtää liukkaammalle osuudelle tultaessa hitaassa mutkassa ja lähellä olevat katsojat hypähtävät taaksepäin.

0:43imgElfyn Evans pyörähtää – katsojat hypähtävät taaksepäin.

Klo 17.25: Nyt vuorossa on päivän lyhyin erikoiskoe. Sitä ei päästy aamupäivällä ajamaan, vaan se peruttiin tuolloin: pätkälle lähetettiin pelastusajoneuvo katsojan avuksi.

EK7 Saint-Maurice / Aubessagne 2 – 18,68 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Elfyn EvansToyota10:35,6
2.Kalle RovanperäToyota+3,7
3.Thierry NeuvilleHyundai+5,1
4.Sébastien OgierToyota+6,4
5.Takamoto KatsutaToyota+8,3
6.Adrien FourmauxHyundai+9,2
7.Ott TänakHyundai+10,4
8.Grégoire MunsterM-Sport+12,8
10.Joshua McErleanM-Sport+45,2
11.Sami PajariToyota+46,5

Klo 17.10: Evans kasvatti kokonaisjohtonsa Ogieriin 7,9 sekuntiin. Rovanperä puolestaan nousi rallin kuudennelta sijalta neljänneksi ja Munster putosi nelossijalta kuutoseksi. Väliin mahtuu Tänak.

Neuville kampesi Pajarin edelle kahdeksanneksi.

Klo 17.04: Pajari on pätkän hitain pääluokan kuljettaja. M-Sport Fordin McErlean oli häntä 1,3 sekuntia nopeampi.

Klo 16.59: Pajari on pätkän toistaiseksi ajaneista kuljettajista selkeästi hitain. Evansille tulee takkiin 46,5 sekuntia.

– Joka paikassa auto pomppii uralta pois, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko huomioi Pajarista.

Pajarin mukaan suurta draamaa ei ollut, mutta vaikeaa oli eikä tuntunut hyvältä.

– Aika haastavaa. Ei saanut sellaista rytmiä oikein missään kohtaa. Vaikea lukea, mutta ei mitään, ihan ok, Pajari kommentoi.

2:08imgKatso tästä Sami Pajarin menoa ja kuuntele miehen itsensä sekä asiantuntija Riku Tahkon ajatukset suomalaisen vaikeuksista.

Klo 16.55: Mitä Pajarille on tapahtunut? Alkukilometrien raju jäänti mietityttää myös selostamossa. Pajarin vauhti on hivenen parantunut pätkän edetessä, vaikka hän jääkin yhä enemmän.

Munster taipuu Evansille 12,8 sekunnilla.

Klo 16.52: Rovanperä tekee pätkän kakkosajan. Hän jää Evansista 3,7 sekuntia.

– Ihan ok. Nyt muutettiin huollossa vähän autoa näille slicks-renkaille. Ehkä vähän parempi, niin katsotaan, mitä pystytään vielä parantamaan, Rovanperä tuumii.

Klo 16.50: Rovanperä on ollut nopein 11 kilometrin kohdalla, 1,7 sekuntia Evansia vikkelämpänä, mutta sen jälkeen hänkin on jäänyt britin kyydistä.

Pajari on ottanut raisusti takkiin heti ensikilometreillä. 4,18 kilometrissä hän on Evansia jo 15,5 sekuntia jäljessä.

Klo 16.49: Katsuta pystyi vetämään 11 kilometriin Evansia nopeammin, mutta loppu on hänellekin brittiin nähden karu. Evans on pätkällä 8,3 sekuntia japanilaista nopeampi.

Katsuta yskii pätkähaastattelun yhteydessä. Hän sanoi, ettei odottanut hyvää pätkää, mutta se oli aamua helpompi.

Klo 16.46: Fourmaux pisteli pätkän puoliväliin Evansia nopeammin, mutta lopussa tulee paljon pataan. Evans on häntä 9,2 sekuntia nopeampi.

Klo 16.43: Evansin pätkän loppu on ollut väkevä. Myös Ogier ottaa erikoiskokeen edetessä takkiin ja jää lopulta Evansin ajasta 6,4 sekuntia.

– Pito on parempaa kun aamulla, mutta en hyökännyt tarpeeksi, Ogier sanoo.

Klo 16.41: Tänak jää Evansista 10,4 sekuntia. Virolaisella ei ollut hyvä fiilis, mutta pätkä oli häneltä kuitenkin hänen sanojensa mukaan puhdas.

Klo 16.38: Neuville ja Evans ovat pätkän selvittäneet. Neuville oli vielä pätkän puoliväliin nopeampi, mutta sen jälkeen alkoi Evansin liito ja hän porhalsi erikoiskokeen Neuvillea 5,1 sekuntia nopeammin.

Neuville jakoi kiitoksia autonsa korjaamisesta, mutta hän ei ollut tyytyväinen epätasaiseen menoonsa pätkällä.

Evans puolestaan kertoo, että mutaa oli hiukan odotettua vähemmän ja tie kuivuu nopeasti.

Klo 16.29: Pääluokan kuljettajien rengasvalinnat iltapäivän lenkille ovat identtiset Munsteria lukuun ottamatta. Munster lähti myös aamupäivän lenkille muista poikkeavalla rengaskattauksella, ja hän haluaa jälleen operoida eriävällä konseptilla. Munster on ainoa kuski, jolla ei ole nastarenkaita mukana.

Aamulla Munsterin rengasstrategia toimi, ja hän oli lenkin nopein kuljettaja.

Klo 16.23: On iltapäivän ensimmäisen pätkän aika. Kun tämä erikoiskoe ajettiin aamulla, Kalle Rovanperä naulasi pohja-ajan.

Rengasvalinnat EK7–9:

kuljettaja:talli:slicks:ei-nasta:nasta:
Thierry NeuvilleHyundai4 2
Elfyn EvansToyota4 2
Ott TänakHyundai4 2
Sébastien OgierToyota4 2
Adrien FourmauxHyundai4 2
Takamoto KatsutaToyota4 2
Kalle RovanperäToyota4 2
Grégoire MunsterM-Sport42 
Sami PajariToyota4 2
Joshua McErleanM-Sport4 2

EK6 La Breole / Selonnet 1 – 18,31 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Adrien FourmauxHyundai11:00,8
2.Grégoire MunsterM-Sport+4,2
3.Sébastien OgierToyota+7,9
4.Elfyn EvansToyota+10,4
5.Kalle RovanperäToyota+11,1
6.Ott TänakHyundai+21,2
7.Takamoto KatsutaToyota+25,2
11.Josh McErleanM-Sport+37,9
12.Sami PajariToyota+49,6
33.Thierry NeuvilleHyundai+1:58,2

Klo 15.44: Tänakin auto on saatu korjattua:

Klo 14.50: Kalle Rovanperä kertoi jo torstain päätteeksi olevansa vaikeuksissa uusien Hankookin renkaiden kanssa. Erityisesti superpehmeä rengas tuottaa mestarille hankaluuksia. Tässä Rovanperä avaa lisää tätä ongelmaa:

1:31imgKalle Rovanperä tarjoili rautalankaa: tämä tökkii uusissa renkaissa.

Klo 14.43: Grégoire Munster oli aamun kahdella pätkällä koko joukon nopein. Rohkea rengasvalinta maksoi luxemburgilaiselle tällä kertaa takaisin hyvien ek-aikojen merkeissä.

1:07imgGrégoire Munster avasi jättiyllätyksensä taustat: "Meidän täytyi sitoutua siihen."

Klo 14.35: Ott Tänakin kisa oli päättyä hurjaan ulosajoon kovavauhtisella osuudella, mutta Hyundai-kuski selvitti tilanteen täpärästi. Näin hän kommentoi sitä päivähuoltoon päästyään:

1:22imgOtt Tänak kertoi ulosajostaan – virolaistähti yllätettiin täysin

Klo 14.30: Juha Kankkunen on Montessa tutustumassa Toyotan tallipäällikön vastuisiin ollakseen maaliskuussa Keniassa valmis, kun tehtävä lankeaa hänen hoidettavakseen. Legenda lausui legendaarista tekstiä.

2:42imgJuha Kankkuselta hilpeä murjaisu: "Mustia pyöreitä vain."

Klo 14.11: Nostetaan vielä aamun suurin yllätys: kahden pätkän yhteisajoissa koko porukan nopein kuljettaja oli M-Sportin Grégoire Munster!

Kuka olisi osannut etukäteen veikata?

Klo 13.46: Tässä puolestaan Pajarin (ja jo aiemmin Ogierin) yllättänyt paikka, joka aiheutti hänelle rengasrikon:

2:44imgSami Pajarille rengasrikko – ulosajo samassa paikassa Ogierin kanssa.

Klo 13.44: Tästä katsottavaksi Tänakin ulosajo ja sen aiheuttamat jäljet hänen autossaan:

1:10imgOtt Tänak rusikoi autonsa takapään rujoon kuntoon.

Klo 13.41: Olihan dramaattinen pätkä: Neuville ajoi kunnolla ulos, ja myös tallikaveri Tänak koki todellisen läheltä piti -tilanteen. Ogier lipsautti yhden mutkan leveäksi, ja Pajari tuli myöhemmin samaan paikkaan ja rikkoi renkaansa.

Klo 13.37: Pajari jää Fourmaux'n pohjista 50 sekuntia. Hänen takarenkaansa hajosi edellä mainitussa rytäkässä, ja loppu tultiin hitaasti maaliin.

– Se paikka yllätti minut. Todella liukas paikka, ja pito muuttui suuresti. Tulin liian kovaa ja osuin penkkaan. Siitä oli noin viisi kilometriä maaliin.

Klo 13:35: Pajari ajaa ulos samassa paikassa kuin Ogier. Auton takapää lipsahti ojaan, ja vauhti on tämän jälkeen todella hidasta.

Klo 13.31: Munster oli toiseksi viimeisessä väliajassa tasoissa Fourmaux'n kanssa, mutta eroa tulee lopulta 4,2 sekuntia ranskalaisen hyväksi. Munster on silti taas pätkän toiseksi nopein, ja kokonaistilanteessa luxemburgilainen on neljäntenä.

– Meillä ei ollut nastarenkaita tällä pätkällä. Se oli hullua. Puskin ihan helkkaristi, ja muutama kerta oltiin ihan rajoilla. Teimme ainoana tämän rengasvalinnan. Piti vain yrittää.

– Aamu oli stressaava. Etuauto teki loistavaa työtä. Jotkut jäiset osuudet olivat todella vaikeita.

Klo 13.28: Katsuta jää Fourmaux'n ajasta 25 sekuntia, ja Rovanperälläkin eroa kertyy 11,1 sekuntia.

– Ihan ok. En tiedä, mitä renkaita muut käyttivät. Olosuhde ei ollut helppo. Ajoimme aika varmistellen läpi. Jaksoittain menee hyvin ja välillä vähän liian varovasti, Rovanperä sanoo.

Klo 13.23: Fourmaux nappaa kiinnityksen pohja-aikaan! Hän on 7,9 sekuntia nopeampi kuin Ogier. Ja tuli muuten loppuun asti aivan äärirajoilla.

– Ajoimme todella hyvän pätkän. Se oli nautinnollista. Tämä oli hauskaa. Ajoin puhtaasti ilman virheitä.

Klo 13.20: Ogier alittaa Evansin noteerauksen 2,5 sekunnilla ja nousee kokonaistilanteessa 1,5 sekunnin päähän.

Klo 13.18: Myös Ogier käy ojassa. Tänak kun tulee maaliin, nähdään, että hänen autostaan puuttuu takaluukku kokonaan.

– Autosta puuttuu paljon,  mutta otan tämän. Olen iloinen ollessani täällä, Tänak sanoo.

Tänak jäi Evansin pohjista 10,8 sekuntia.

Klo 13.15: Evans lyö Neuvillen minuutilla ja 47 sekunnilla. Samalla Tänakille sattuu läheltä piti -tilanne kivien, kallioiden ja sähkötolppien kanssa, mutta matka jatkuu. 

Klo 13.12: Neuville pääsee pätkän maaliin. Viimeisessä väliajassa tappiota Evansille on kuitenkin yli minuutti. 

– Maksoimme hintaa siitä, että renkaasta ei ole riittävästi kokemusta. Se oli kuiva osuus, ja rengas tuntui vakaalta. Sitten yhtäkkiä jarru katosi. Siellä oli oja.

Edessä on 50 kilometrin siirtymä, jota ei siis saa ajaa autolla, jossa jokin pyörä ei pyöri. Neuvillen vasen takapyörä ei pyöri.

– Auto on ihan kunnossa, Neuville kuittaa.

1:28imgThierry Neuville ajautui rajusti ulos ja rikkoi autoaan.

Klo 13:04: Neuville ajaa ulos! Oikealle kääntyvä mutka menee pahasti leveäksi, ja osumaa tulee sen verran, että taistelu voitosta taitaa päättyä tähän. Vasen takapyörä roikkuu pahasti, ja jos se tuollaiseksi jää, tällä autolla ei nykysääntöjen puitteissa enää siirtymällä ajeta.

– Kuiva tie. Siis ihan käsittämätön virhe mestarilta, asiantuntija Jari Ketomaa sanoo MTV Urheilun lähetyksessä.

Klo 12.59: Ja sitten mennään taas! Pitkä odotus päättyy, kun Neuville starttaa kuutospätkälle.

Klo 12.35: Päivän seuraavan pätkän alku viivästyy. Uusi alkuaika on 12.59.

EK5 Saint-Leger-les-Melezes / La Batie-Neuve 1 – 16,68 km

Klo 11.55: Viitospätkän alla nähtiin jo aiemmin tutuksi tullut näky, kun Sébastien Ogier pysähtyi renkaanvaihtoon omaan kotikyläänsä, jossa hän vietti ensimmäiset 20 vuotta elämästään.

2:09imgSébastien Ogier teki sykähdyttävän pysähdyksen kesken kilpailun: "Tätä hetkeä on odotettu."

Klo 11.50: Tiedot paikan päältä kertovat, että erikoiskoe peruttiin, sillä pätkälle on lähetetty pelastusajoneuvo katsojan avuksi.

Klo 11.44: Ja nyt tulee uusi tieto: EK5 on peruttu kokonaan.

Klo 11.34: Seuraavan pätkän olisi pitänyt alkaa juuri nyt, mutta alku viivästyy jonkin verran.

EK4 Saint-Maurice / Aubessagne 1 – 18,68 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota11:38,3
2.Grégoire MunsterM-Sport+1,4
3.Sami PajariToyota+3,6
4.Oliver SolbergToyota (WRC2)+5,9
5.Ott TänakHyundai+6,7
6.Adrien FourmauxHyundai+8,1
7.Sébastien OgierToyota+12,7
8.Nikolai GrjazinSkoda (WRC2)+14,4
9.Elfyn EvansToyota+19,5
10.Thierry NeuvilleHyundai+22,3
12.Josh McErleanM-Sport+26,8
14.Takamoto KatsutaToyota+28,4

Klo 11.13: Jos jotakuta ihmetyttää, mistä Rovanperän vauhti löytyi eilisen vaikeuksien jälkeen, kartturi Jonne Halttunenhan tarjosi ennen päivän ensimmäistä erikoiskoetta yhden selityksen.

– Mehän olemme ajaneet Kallen kanssa kaikki testit pelkästään jäisissä olosuhteissa, niin teoriassa pitäisi toimia paremmin, Halttunen sanoi MTV Urheilun lähetyksessä.

Klo 11.07: Olosuhde näkyy olevan parempi ja parempi. Pajarikin jää Rovanperän pohjista vain 3,6 sekuntia.

– On typerä sanoa näin, mutta olin varma pätkän puolivälissä, että minulla oli rengasrikko. Otin vauhtia reilusti pois. Tuntui, että menin todella hiljaa. Outoa. Aika tasaisesti liukasta. Ei isompia yllätyksiä. Oli ihan hauskaa. Auto vähän liukui.

Pajari hävisi Rovanperälle neljästä kilometristä yhdeksään kilometriin viisi sekuntia.

Klo 11.03: Grégoire Munster täräyttää toiseksi parhaan ajan! Hän jää Rovanperän pohjista vain 1,4 sekuntia oltuaan viimeisessä väliajassa jo 0,8 sekunnin päässä. Nyt oli luxemburgilaiskuljettaja lähellä uransa ensimmäistä pohja-aikaa. Se olisi ollut jättiyllätys.

Toki: muistetaan, että hänen rengastaktiikkansa tähän aamuun on ihan erilainen kuin muilla. Mukana on kaksi slicksiä, kaksi nastatonta ja kaksi nastallista rengasta.

– Vaikka en ole varma, oliko valinta oikea, joillain osuuksilla rengas oli ok. Yritin todella puskea. Sain etuautolta tiedon, että pätkän voisi ajaa ilman nastaa, mutta kaikki ottivat nastat.

Klo 11.01: Lopun jäisellä osuudella Rovanperä tekee taas lisää eroa, ja hän on 6,7 sekuntia nopeampi kuin kukaan muu! Upea veto.

– Auton sisällä ero eiliseen ei ole iso. Ehkä kaikki toimii paremmin nastarenkaalla näissä olosuhteissa. Lopussa oli enemmän eroa jäänuotin kanssa, mutta alku oli aika jäinen. Tielle nousee koko ajan mutaa ja paskaa.

Klo 10.59: Katsuta jää Tänakista yli 20 sekuntia, mutta hänen perässään Tuleva Rovanperä on vielä 3,9 sekuntia edellä. Iso osa Rovanperän edusta on siis sulanut.

Klo 10.56: Fourmaux on valtaosan pätkästä Tänakia edellä, mutta viimeisissä väliajoissa virolainen kiilaa edelle. Maalissa eroa 1,4 sekuntia Tänakin hyväksi.

Klo 10.54: Rovanperä on aloittanut järisyttävällä vauhdilla! Hän on 6,9 sekunnin väliajassa 7,8 sekuntia Tänakia edellä.

Klo 10.52: Ogier maalissa. Hän häviää Tänakille kuusi sekuntia.

– Se, joka uskaltaa olla rohkea tässä olosuhteessa, pystyy tekemään eroa. Olosuhde on vaikea, mutta ainakin tämä näyttää Montelta, kun on jäätä eikä mutaa. 

Klo 10.49: Tänak lataa jäätävät pohjat! 12,8 sekuntia eroa Evansiin, ja perässä tuleva Ogier jää hänkin sekuntitolkulla! Huh huh.

– Supervaikea olosuhde, mutta etuautotiedot olivat aika hyvät. Monessa paikassa oli silti vaikea tietää, kuinka kovaa voi mennä. Pätkällä ei ole hajuakaan, minkälainen rytmi on. Montessa mikään ei kuitenkaan yllätä. Tämä on ihan normaalia.

Klo 10.46: Evans nipistää viimeisillä kilometreillä Neuvillen edelle, ja eroa tulee lopulta 2,8 sekuntia walesilaisen hyväksi. Evans nousee kisan kärkeen 0,8 sekunnin marginaalilla.

– Oli todella vaikea. Oli todella vaikea tietää, missä pito on hyvä tai huono. Tietä on vaikea lukea. Rengasvalinta oli ihan ok, mutta olosuhteet ovat vaikeat, Evans sanoo.

Klo 10.42: Neuville maalissa.

– Ei ole helppoa olla ensimmäisenä tiellä ilman linjoja. Oli paljon yllätyksiä. Ajoin ihan hyvää rytmiä, mutta pitoa ei ollut paljoa. Menetin aina tasapainon, enkä voinut luottaa autoon. Etuautoryhmän on vaikea tietää pimeässä, miten olosuhde muuttuu.

Klo 10.40: Tänak aloittaa kovaa. 6,9 kilometrissä 6,4 sekuntia eroa Neuvilleen ja nimenomaan virolaisen hyväksi.

– Saisivatko edellä menevät raapaistua sitä ihan ohutta jääkerrosta pois. Sieltä varmasti paikka paikoin pito paranee, mutta Tänak tulee kyllä todella kovalla yrittämisellä, Ketomaa sanoo.

Hankookin datan mukaan jäätä on eniten ihan pätkän alussa ja lopussa.

Klo 10.33: MTV Urheiun asiantuntija Jari Ketomaa tekee heti ensimmäisiltä kilometreiltä mielenkiintoisia huomioita olosuhteista.

– Tiehän on nyt selkeästi mustassa jäässä. Neuville hakee jarrutuspaikkoja, ja auto seilaa laidasta laitaan. Joutuu tekemään todella paljon töitä, että auto pysyy tiellä.

– Se, mikä on mielenkiintoista, on se, että nasta ei kovinkaan merkittävästi puraise mustaan jäähän. Kun se puraisee, se ottaa heti asfalttiin kiinni, ja asfaltissahan nasta huonontaa pitoa. Tämä on todella todella haastava olosuhde. Oikein selkäkarvat nousevat pystyyn, kun katsoo Neuvillen etenemistä. Nyt nähdään sellaista Montea, joka on todella arvaamaton ja perinteinen. Viikonloppuhan näyttäisi tästä ehkä kuivuvan, mutta nyt tullaan näkemään isoja eroja. 

Klo 10.31: Neuville liikkeellä!

Klo 10.27: Kalle Rovanperän kartturi Jonne Halttunen oli MTV Urheilun haastattelussa heti päivän alkuun.

– Jäätä ja kuuraa on aika paljon. Odotettavissa on liukkaita olosuhteita. Kyllä siellä on vaikeat olosuhteet. Näyttäisi, että monet lähtevät nastalla liikenteeseen, niin pitäisi olla ihan jees.

Haastattelussa kuultiin myös Rovanperää ajatellen kutkuttava huomio aiemmasta.

– Mehän olemme ajaneet Kallen kanssa kaikki testit pelkästään jäisissä olosuhteissa, niin teoriassa pitäisi toimia paremmin.

– On hyvä kysymys, että miksi eilen ei toiminut. Mun paikalta yleensä huomaan, jos aikaa ei tule, että auto aliohjaa tai muuta. Eilen ei ollut sellaista. Se on vähän mystiikkaa, että miksi niin paljon tuli takkiin, mutta tämä oli meille ihan normaali Monten torstai. Yleensä ne on mennyt v***iksi aina.

Klo 10.24: Mukavaa perjantaiaamua ja tervetuloa seuraamaan MM-rallikauden ensimmäisen täyden ajopäivän tapahutmia!

Aamu on valjennut Alpeilla pikkupakkasessa. Hankookin säädatan mukaan kaikilla kolmella pätkällä on ollut aiemmin tänään miinusasteita, mutta olosuhde voi muuttua päivän edetessä – ja on voinut jo muuttuakin.

Hankookin mukaan nastaton talvirengas on kaikilla kolmella pätkällä turvallisin vaihtoehto, mutta huomionarvoista on, että kuljettajat ovat pakanneet kyseistä rengasta mukaan kaikkein vähiten. Neuvillella ja Munsterilla kyseiseiä renkaita on kaksi, muilla ei ainuttakaan.

Lenkin ensimmäisellä pätkällä aggressiiviseksi vaihtoedoksi kuvataan nastarengas, lenkin keskimmäisellä pätkällä puolestaan superpehmeä slicks-rengas.

Kuten alta nähdään ja kuten Montessa on aina totuttu näkemään, rengasvalinnoissa on jonkin verran eroa – olkoonkin, että nastapainotteinen aamu on edessä.

Rengasvalinnat EK4–6:

kuljettaja:talli:slicks:ei-nasta:nasta:
Thierry NeuvilleHyundai 24
Elfyn EvansToyota2 4
Sébastien OgierToyota1 5
Ott TänakHyundai  5
Adrien FourmauxHyundai2 4
Kalle RovanperäToyota2 4
Grégoire MunsterM-Sport222
Takamoto KatsutaToyota2 4
Sami PajariToyota2 4
Joshua McErleanM-Sport2 4

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli