Tokmanni on paljastanut teknisen kömmähdyksen vuoksi asiakkaiden tietoja. Twitterissä on julkaistu kauppaketjun asiakkaalle lähettämä viesti.
Osa uutiskirjeistä on lähetetty väärällä etunimellä ja/tai sähköpostiosoitteella viime viikonlopun aikana. Virheen myötä asiakkaan etunimi ja/tai sähköposti on saattanut/ovat saattaneet päätyä eri henkilölle lähetettyyn uutiskirjeeseen.
Virhe johtui viallisesta ohjelmistopäivityksestä Tokmannin palveluntarjoajan järjestelmässä. Virhe johti siihen, että lähetettyjen uutiskirjeiden sisältöön muodostui väärän vastaanottajan etunimi ja/tai sähköpostiosoite.
– Kyse on markkinoinnin automaatiojärjestelmästä ja sen dynaamisista sisällöistä, ei asiakasrekisteristämme, Tokmannin sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö Maarit Mikkonen kertoo MTV Uutisille.
Mikkosen mukaan yksittäinen asiakas on nähnyt yhden väärän etunimen ja/tai yhden väärän sähköpostiosoitteen. Ihmisten osoitteita, pankkitilin tietoja tai verkkokaupan ostotietoja ei ole mennyt muille asiakkaille.
– Kukaan ei ole saanut tietoonsa asiakasrekisteriä kokonaisuudessaan. Valitettava vahinko koskee kaikkiaan noin 400 000 Tokmannin asiakasta.
Tokmanni on käynnistänyt sisäisen tietoturvaselvityksen sekä selvittäneet asiaa palveluntarjoajamme kanssa. Tokmanni on tehnyt keskiviikkona tietoturvaloukkauksesta ilmoituksen tietosuojaviranomaisille.
– Ymmärrämme, että tapahtuneesta on aiheutunut vaivaa ja huolta. Olemme tästä äärimmäisen pahoillamme.
Asiasta uutisoi ensin Ilta-Sanomat.