Italialaisen muotoilujätti Alessin pääjohtaja Alberto Alessi vierailee parhaillaan Suomessa Habitare-sisustusmessujen tuomana. Alessi on kokenut Suomen-kävijä, joka on myös opettanut silloisessa Taideteollisessa korkeakoulussa, nykyisessä Aalto-yliopistossa, 1990-luvulla.
Ensimmäisen kerran italialaismaestro kävi Suomessa nuorena opiskelijana 1970-luvulla ihailemiensa suunnittelijoiden jalanjäljissä.
– Halusin käydä "Mekassa". Vierailin kaikilla tärkeillä tehtailla kuten Iittala, Nuutajärvi, Wärtsilä, Arabia ja tapasin myös suunnittelijoita. Se oli todella mielenkiintoista.
Millaisena näette suomalaisten muotoilun tilanteen nyt?
– Minulla ei ole kokonaiskäsitystä uusista suomalaisista muotoilijoista, valitettavasti. Viimeisimmät suomalaiset, joiden kanssa olemme työskennelleet, ovat Harri Koskinen, jonka kanssa olemme edelleen yhteistyössä, ja Kristiina Lassus. Mutta siitä on jo lähes 10 vuotta.
"Kuljen vähän pimennossa"
Alessi kertookin tulleensa Suomeen osittain juuri tämän takia, tutustuakseen uusiin muotoilijoihin.
– Yksi syistä, miksi hyväksyin Habitaren ystävällisen kutsun ja tulin tänne, on ottaa selville, keitä ovat nousevat nuoret suomalaiset suunnittelijat.
Mutta se on vaikeaa, Alessi muistuttaa.
– Jotta oikeasti tuntisi muotoilijan, täytyy työskennellä hänen kanssaan yhdessä. Kun muotoilijoita aiemmin oli vähemmän, se oli helpompaa, mutta nyt heitä on tuhansia ja siksi kuljen vähän pimennossa, Alessi nauraa ja laittaa kätensä silmiensä eteen.
Teollisen muotoilun tilaa Alessi kuvaa kriittiseksi, mutta mielenkiintoiseksi. Muotoilijoita tulee kuin sieniä sateella eivätkä kaikki tuotokset kestä päivänvaloa.
– Nyt vallitsee sekaannus, josta voi seurata jotain sellaista, mitä emme pysty vielä kuvittelemaankaan.
"Hävettävän huonon designin määrä on lisääntynyt valtavasti"
Muotoiluikoni halua selittää itseään paremmin.
– Aloitin työskentelyn 70-luvulla eli lähes puoli vuosisataa sitten.
– Silloin design oli yläluokalle. Suomessa ja muisa pohjoismissa se oli yleisempää ja enemmän kaikkien saatavilla, mutta Keski- ja Etelä-Euroopassa desing oli eliitille. Sitä ei ollut tarkoitettu kaikille.
– Samaan aikaan Euroopassa oli – sattumalta – niin paljon suuria ja hyviä muotoilijoita, että samaan ei ole sen koommin päästy.
– Nyt tilanne on kokonaan toinen. On tuhansia, kenties kymmeniä tuhansia muotoilijoita, kun heitä 70-luvulla oli Italiassa ehkä 20.
– Tavallisten käyttötavaroiden design on paljon parempi kuin 30–40 vuotta sitten, se on kiistämätöntä. Mutta samaan aikaan myös hävettävän huonolaatuisen designin määrä on lisääntynyt valtavasti.
Aalto ja Franck Alessin erityissuosikkeja
Alessi nimeää useita suomalaisia suunnittelijoita, joiden työtä hän ihailee. Erityismaininnan saavat vanhat mestarit.
– Arvostan valtavasti Alvar Aallon käyttöesineitä, ne ovat ylivertaisia. Hän oli suuri mestari kansainvälisellä tasolla.
– Ihailen suuresti myös Kaj Franckin työtä. Se on jollain tavalla suomalaisuuden tiivistymää.
– Pidän paljon myös Eero Aarniosta, jonka kanssa olemme tehneet kokoelman. Sitten ovat Harri Koskinen ja Kristiina Lassus, joiden kanssa olemme myös työskennelleet.
MTV Uutiset vei Alessin arvioitavaksi myös yhden nykysuomalaisuuden ilmentymän – ämpärin. Alessi sai myös tietää, etta ämpärit ovat Suomessa niin suosittuja, että niitä jonotetaan hyvinkin pitkään – ainakin silloin kun ne ovat ilmaisia. 72-vuotiasta italialaista ajatus huvitti.
– En osaa sanoa, jonottaisinko tunnin, että saisin tällaisen...
– Mutta esineenä tällä on merkityksensä ja tarkoituksensa, eikä siinä ei ole mitään väärää. Ehkä materiaali on vähän huono, koska muovia on nykyään kaikkialla.
– Mutta ei minulla ole mitään tällaisia vastaan, Alessi totesi ja laittoi MTV:n mainosämpärin päähänsä, täysin pyytämättä ja yllättäen.