Muutosten tavoitteena on korjata taksitoiminnassa havaittuja epäkohtia.
Taksilainsäädännön muutokset on hyväksytty eduskunnassa.
Taksiuudistus tuli voimaan viime hallituskaudella. Sanna Marinin (sd) hallitus ryhtyi korjaamaan siihen jääneitä valuvikoja, ja eduskunta hyväksyi lakimuutokset tiistaina.
Muutosten tavoitteena on korjata taksitoiminnassa havaittuja epäkohtia, jotka liittyvät erityisesti turvallisuuteen, harmaan talouden torjuntaan, hinnoittelun läpinäkyvyyteen sekä taksien saatavuuteen.
Liikenteen palveluista annettuun lakiin lisätään nyt sääntelyä taksinkuljettajan kokeesta ja kokeen järjestämisestä, taksinkuljettajien vapaaehtoisesta erityisryhmien kanssa toimimista tukevasta kuljettajakoulutuksesta sekä koulutusten järjestämiseen liittyvistä viranomaismenettelyistä.
Tavoitteena on laadun ja erityisryhmien turvallisuuden kokemuksen parantaminen.
Lue myös: Korona aiheutti ennennäkemättömän kuljettajakadon: yli tuhat taksikuskia jättänyt työnsä - Taksiliitto: “Ihan poikkeuksellinen määrä”
Hinnoittelusääntely täsmentyy
Lisäksi taksiliikenteen palveluhinnoittelusääntelyä täsmennettävään niin, että kyydeissä on käytettävä tiettyä hinnoittelurakennetta ja esitettävä esimerkkimatkan hinta, jollei taksikyydin hinta ole kiinteä.
Tavoitteena on lisätä hinnoittelun läpinäkyvyyttä ja parantaa asiakkaiden mahdollisuuksia arvioida taksimatkan hintaa.
Eduskunta hyväksyi myös kaksi lausumaa. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto arvioi ja toteuttaa viipymättä kaikki lainsäädännölliset ja muut toimenpiteet, jotka tarvitaan taksipalvelujen saatavuuden parantamiseksi eri alueilla.
Eduskunta edellyttää lisäksi, että hallitus käynnistää ja toteuttaa viipymättä lainsäädäntöhankkeen ja muut tarvittavat toimenpiteet julkisesti tuettujen kuljetusten kehittämiseksi ja nykyisten haasteiden ratkaisemiseksi yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.
Lakiehdotus hyväksyttiin liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnön mukaisena. Valiokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd) toteaa, että lausuma liittyy Kela-kyyteihin, jotka kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriölle (STM).
Kymäläisen mukaan lausumassa toivotaan, että STM ryhtyy valmistelemaan Kela-kyytien ja muidenkin julkisten kyytien osalta uudistuksia.
Pelot Bernerin uudistuksesta toteutuivat
Lakiehdotuksen ensimmäisessä käsittelyssä useiden kansanedustajien puheenvuoroissa nousi esiin entinen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk), jonka johdolla alkuperäinen taksilaki valmisteltiin viime hallituskaudella.
– Juuri ne suurimmat ja pahimmat pelot, jotka Bernerin taksiuudistuksen yhteydessä tapahtuivat ja joita me silloin oppositiossa esille toimme monien asiantuntijoiden lailla, toteutuivat, ja sen vuoksi tätä korjausta ollaan nyt sitten jouduttu työstämään ja tämän eteen on paljon nähty vaivaa niin ministeriön valmistelussa kuin nyt eduskunnassa valiokunnan työskentelyssä, liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Kymäläinen totesi eduskunnassa toissa viikolla.
Kymäläisen mukaan perinteiset taksialan yrittäjät ovat toivoneet mahdollisuutta sopia päivystysvuoroista. Hän kuvasi, että nyt lainsäädännössä palataan ikään kuin askeleita taaksepäin ja pyritään parantamaan taksien tunnistettavuutta sekä verottajan mahdollisuuksia taksiajoihin.
Jatkossa kertoo Kymäläisen mukaan enemmän tietoa ja paikannusta siitä, missä on suuria puutteita saatavuuden osalta.
– Se, mikä täällä tuli keskustelussa esille, että miten voi olla mahdollista, että ministeriöllä ei ole kerättyä tietoa tällä hetkellä siitä, missä takseja toimii, johtuu juuri siitä lainsäädännöstä, joka Bernerin uudistuksen osalta tehtiin, eli yrittäjiä on siellä ja täällä, harmaa talous on kasvanut, taksit eivät ole olleet tunnistettavia, niissä ei ole ollut kupuvaatimusta ja on voinut olla lähes millä kulkuvälineellä tahansa toimija, ja haluttiin nimenomaan luoda sellainen järjestelmä, että kuka tahansa voi kerätä lisätienestejä tai muuta alkamalla yhden netissä tehtävän kokeen pohjalta takseja ajamaan tai kuljettamaan, Kylämäinen sanoi eduskunnassa.