Helsinkiläinen taksinkuljettaja avautuu MTV Uutisten haastattelussa alan ahdingosta, joka on ajanut monet kuljettajat epätoivoiseen tilanteeseen.
Korona-aika on koetellut taksialaa rajusti.
Alan liikevaihto on romahtanut vuodessa noin puoleen, ja jopa kymmenesosa kuljettajista on luopunut kuljettajan luvastaan. Taksiliiton mukaan vain kulttuuriala on menettänyt koronan takia enemmän.
Lue myös: Korona aiheutti ennennäkemättömän kuljettajakadon: yli tuhat taksikuskia jättänyt työnsä - Taksiliitto: “Ihan poikkeuksellinen määrä”
Vuonna 1996 taksinkuljettajana aloittanut Timo Niemi kertoo, että tilanne näkyy kuskien arjessa karulla tavalla.
– Monelle tämä on todella surkeaa aikaa. Tulot eivät riitä edes ruokaan, asumiseen tai muuhun perustason elämiseen.
Työnantaja takaa joillekin kuskeille niin sanotun takuupalkan, jos ajoista kertynyt prosenttiosuus alittaa tietyn summan. Timo Niemi kertoo kuuluvansa itse siihen onnellisten joukkoon. Hänelle itselleen on riittänyt myös korona-aikana koulu- ja Kela-kyytejä.
Kuskin päiväpalkka: 3,42 euroa
Niemen mukaan suurin syy ahdinkoon on koronarajoitusten ohella se, että monet kuljettajat tekevät töitä niin sanotulla prosenttipalkalla.
– Juttelin juuri erään pääkaupunkiseudun ison välitysyhtiön kuljettajan kanssa, ja hän kertoi minulle aika raakaa tekstiä. Tällä viikolla hänen yhden yhdeksäntuntisen työpäivänsä saldo oli yksi alle 10 euron kyyti.
Niemi kertoo laskeneensa ”huvikseen”, miten kollegan bruttopalkka määräytyi, jos hän saa ajamistaan kyydeistä 38 prosentin korvauksen.
– Kun summasta otetaan pois 10 prosentin ALV, kuskin päiväpalkaksi jää 3,42 euroa. Ja kun jaetaan se yhdeksällä, päästään bruttotuntipalkkaan. Se on 0,38 euroa.
– Jos ihan totta puhutaan niin minä en näe tuota tavanomaisena ja kohtuullisena palkkana.
"Kuljettajien väsymys alkaa olla riski tieliikenteessä"
Niemi ymmärtää kuitenkin myös taksiyrittäjiä.
– Jos mentäisiin työehtosopimukseen, valtaosalla kuljettajista loppuisivat työt, ainakin näin korona-aikana, koska työnantaja ei yksinkertaisesti pysty maksamaan palkkaa odotusajalta, jos kyytejä ei ole. Se tarkoittaisi sitä, että he joutuisivat laittamaan lapun luukulle.
– Mutta en tajua sitä, miten ihmiset jaksavat tässä tilanteessa. Kuljettajat tekevät asiakaskadon takia jo niin pitkiä päiviäkin, että se alkaa olla tieliikenteessä riski.
Lue myös: Taksiliitto ärähtää liikkumisrajoituksista: "Kaiken tämän jälkeen lakiesityksessä vielä vähätellään"
"Alalle tarvittaisiin työehtosopimus"
Mitä tilanteessa pitäisi sitten Niemen mukaan tehdä, jos kyydittäviä ei yksinkertaisesti ole?
Hänen mukaansa alalle pitäisi saada ainakin yleispätevä työehtosopimus. Sen ansiosta esimerkiksi taksien kilpailutukset jouduttaisiin tekemään sellaisilla summilla, joista pystyy maksamaan kuljettajille kohtuullisen palkan.
– Jokainen kilpailutus tarkoittaa nyt sitä, että hinnat tippuvat. Hintaa on jakamassa lisäksi liian monta välikättä. Kilpailutetut hinnat ajavat yrittäjänkin toimeentulon rajoille.
"Ihmiset pelkäävät ottaa taksin"
Niemi moittii myös taksilain muutosta, joka on hänen mukaansa nakertanut taksien luotettavuutta asiakkaiden silmissä.
– Asiakkaat yksinkertaisesti pelkäävät ottaa taksia vaikkapa taksitolpalta, koska he eivät tiedä kyydin hintaa. Maine on helppo menettää, mutta se on erittäin vaikea saada takaisin.
Taksinkuljettajan työ on Niemen mukaan joka tapauksessa mielenkiintoinen ja antoisa. Siksi hän toivoo sitä, että alan tilanne paranisi.
– Se on mahtava ala. Kun olin itse poissa välillä, kaipasin sitä koko ajan. Jokainen työpäivä on erilainen. Ihmisten kanssa on mukava olla kontaktissa, ja välillä saa olla jopa psykiatrin olkapäänä, Niemi naurahtaa.