Suomen kaupunkiliikenteessä on käytössä kaasubusseja. Esimerkiksi Scania on toimittanut kaasubusseja Vaasaan, Lappeenrantaan ja pääkaupunkiseudulle. Tukholman bussionnettomuuden kaltainen tapaus voisi siis sattua myös Suomessa.
Scanian linja-autoista vastaava myyntipäällikkö Jarmo Putus pitää kaasubusseja täysin turvallisina. Hän huomauttaa, että Tukholman linja-auto näyttää alustavien tietojen perusteella räjähtäneen ulkopuolisen aiheuttajan vuoksi. Sunnuntaina iltapäivällä Aftonbladet kertoi bussin katolla olevan kaasusäiliön todennäköisesti osuneen varoitusmerkkiin.
Putus ei tunne Tukholman tapausta mutta arvelee, että kyseessä on samanlainen bussi kuin Suomessa liikennöivät kulkupelit. Hänen mukaansa tankit ovat kaasukaupunkiautoissa pääsääntöisesti katolla, koska matalalattiaversioissa niitä ei oikein voi sijoittaa muuallekaan.
Vastaava onnettomuus voisi siis sattua Suomessakin. Putus huomauttaa, että kaasuautojen turvallisuus pyritään aina takaamaan, mutta kaikkiin syttyvillä polttoaineilla kulkeviin autoihin liittyy riskejä esimerkiksi kolaritilanteissa.
– Ei näissä autoissa ole pommipelkoa millään lailla, hän sanoo.