Korsikan MM-rallin suomalaiskuljettajat toivovat, ettei perjantaiksi luvattu rankkasade toteudu. Jos vettä vihmoo niin rajusti kuin on ennustettu, kolmesta pitkästä erikoiskokeesta koostuvasta rallin avauspäivästä tulee lähinnä selviytymistaistelu.
-Reitti on vaikein, jonka minä olen Korsikalla nähnyt. Perjantaina ajettavat toinen ja kolmas erikoiskoe ovat kisan hankalimmat. Ne ovat paikoin todella kapeaa teitä, jossa on paljon sumputtavia mutkia, Jari-Matti Latvala kertoo.
Korsika tunnetaan kymmenentuhannen mutkan kilpailuna. Sade ja tuuli huuhtovat kapeille asvalttitielle hiekkaa ja moskaa, joka tekee pikataipaleet paikoin arvaamattoman liukkaiksi.
-Täällä ei ole montaa paikkaa, jossa mahtuisi ajamaan leveäksi niin, ettei joko osu kiviin tai kallioon, tai sitten kieri seuraavaan laaksoon, sanoo WRC2-luokan Fordilla kilpaileva Teemu Suninen.
Sadekelillä Korsikassa ajetaan pehmeän seoksen asvalttirenkailla. Varsinaista sadekelin rengasta ei ole käytössä.
-Jos tiellä on seisovaa vettä, on näillä renkailla pakko ottaa vauhtia pois, Latvala sanoo.
Rengaspeliä luvassa?
Samoilla linjoilla Latvalan kanssa on WRC2-luokan voittoa Skodalla jahtaava Esapekka Lappi.
-Jos siellä on kosteita ja kuivia osuuksia, on pakko ajaa pehmeillä renkailla. Ne kuluvat noissa oloissa nopeasti ja niitä on rajoitettu määrä. Saa nähdä, meneekö tämä rengaspeliksi, Lappi miettii.
Hyvä tulos Korsikan rallista vahvistaisi Latvalan otetta MM-sarjan toisesta sijasta. Lappi puolestaan palaisi WRC2-luokan voitolla tiukasti mukaan luokan mestaruustaisteluun.
Puolassa ja Suomessa WRC2-luokan voittanut Lappi jäi Saksan MM-rallissa ilman pisteitä ja on 27 pisteen päässä sarjan kärkimiehestä Qatarin Nasser al-Attiyahista.
-Jos täällä pystyisi voittamaan, Katalonian ralliin pääsisi jo hyvistä asemista, Lappi ennakoi.
Sunnuntaina päättyvässä Korsikan rallissa ajetaan vain yhdeksän erikoiskoetta. Pikataipaleiden keskipituus on 37 kilometriä.