Ranskalaiskuski Jules Bianchin kuolemaan johtaneella Japanin GP:n onnettomuudella oli merkittäviä vaikutuksia F1-sarjan turvallisuustekijöihin.
Bianchi törmäsi Suzukan GP:n märissä olosuhteissa traktoriin viime lokakuussa, sai vakavan päävamman ja vaipui koomaan. Hän menehtyi 25-vuotiaana pitkän taistelun rasittamana perjantaina Nizzassa.
Marussia-kuskin onnettomuus nosti F1-sarjan turvallisuuden puheenaiheeksi. Esimerkiksi autojen ohjaamon kattamisesta on keskusteltu, mutta päätöksiä asian suhteen ei ole tehty. Tallit ovat aikaisemmin hylänneet ajatuksen, sillä kattojen uskotaan rumentavan F1-autoja. Muun muassa kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso on ehdottanut testejä autojen kattamiseen liittyen.
Kansainvälinen autoliitto FIA tutki Bianchin kolarin syyt tarkasti ja teki ehdotuksia turvallisuuden lisäämiseksi. Esimerkiksi radan varteen jääneiden autojen siirtämiseen tarkoitettujen traktorien ja nostokurkien sijoittamista tutkittiin ja virtuaalista turva-autoa (VSC-järjestelmä) testattiin viime kaudella Japanin GP:n jälkeen. Järjestelmä otettiin virallisesti käyttöön tälle kaudelle.
Virtuaalista turva-autoa käytetään yleensä silloin, kun kilpailijat tai ratavirkailijat saattavat olla vaarassa, mutta olosuhteet eivät ole sellaiset, että itse turva-auton käyttäminen olisi aiheellista. Sen avulla voidaan rajoittaa autojen nopeutta varikkomuurilta.
Lisäksi viiden F1-kisan, kuten Australian ja Malesian GP:n, starttiaikoja muutettiin tälle kaudelle. Kaikkien kisojen tulee alkaa vähintään neljä tuntia ennen hämärän laskeutumista, ellei kyseessä ole iltakisa. Myös F1-superlisenssin vaatimuksia kiristettiin myöhemmin.
Lähteet: FIA, BBC, Autosport, The Guardian