Facebookin mukaan oli välttämätöntä, että Spotify ja Netflix saivat pääsyn käyttäjien yksityisviesteihin. Pääsy vaadittiin, jotta palvelut pystyivät integroimaan Facebook Messengeriin uusia ominaisuuksia.
New York Times paljasti tiistaina, että Facebook on antanut vuosien ajan monille suuryrityksille käyttäjiensä yksityisiin tietoihin laajemman pääsyn kuin se on kertonut. Sopimuksia on ollut yli 150 yrityksen kanssa.
Muun muassa Microsoftin Bing-hakukone sai käyttöönsä Facebook-käyttäjän ystävien nimet ja Netflix ja Spotify luku- ja kirjoitusoikeuden käyttäjien yksityisviesteihin.
Facebookin eilen julkaisemassa blogipostauksessa Ime Archibong kirjoittaa, että ”ei ole totta”, että Facebook paljasti käyttäjien yksityisviestejä sen kumppaneille ilman käyttäjien tietoa.
Facebookin mukaan pääsy tietoihin annettiin sellaisten kokeilujen yhteydessä, joilla kehitettiin Messengeriin ominaisuuksia, joilla käyttäjät olisivat voineet lähettää ystävilleen esimerkiksi Spotifyssa kuuntelemiaan kappaleita tai Netflixissä katselemiaan videoita ja elokuvia.
Archibongin mukaan luku- ja kirjoitusoikeus yksityisviesteihin luovutettiin näille yrityksille vain, kun käyttäjät kirjautuivat palveluihin Facebookin kautta. Facebookin mukaan kokeilut lakkautettin jo kolme vuotta sitten.
Facebook: Tietoja ei käytetty väärin
Suurin osa tiistaina NYT:n paljastamista Facebookin ja suuryritysten välisistä sopimuksista on edelleen voimassa. Osa purettiin kevään Cambridge Analytica skandaalin yhteydessä.
Facebookin mukaan kolmannet osapuolet eivät ole missään vaiheessa lukeneet tai kirjoittaneet käyttäjien viestejä, heillä oli vain tekninen pääsy tietoihin.
Tiistaina julkaistussa lausunnossaan Facebook myös kiisti, että se olisi antanut kumppaneidensa ohittaa käyttäjien yksityisyysasetukset. Yrityksen mukaan niitä on noudatettu.
Netflix kommentoi Cnet-sivustolle, että se yritti hyödyntää Facebookia käytettävyytensä parantamiseen ja ettei yrityksessä koskaan luettu käyttäjien yksityisviestejä.
Lähteet: Facebook, Cnet, New York Times