Helsingin poliisi on aiemmin kertonut tutkivansa Postin nimissä tehtyjä ammattimaisia huijauksia. Polisilla on tiedossa 30 henkilöä, jotka ovat joutuneet huijausten uhriksi.
MTV Uutisten lukija sai muutama päivä sitten tekstiviestin, jonka mukaan hänen pakettinsa oli pysähtynyt lajittelukeskukseen.
– Puhelinnumero, josta viesti tuli, vaikutti uskottavalta. Se ei ollut mikään 040-alkuinen, mies täsmentää.
Lukijan mukaan tekstiviestin mukana tuli linkki, jossa oli lyhennetty URL-osoite. Mukana oli myös muun muassa selkeä nimi ja osoitteet.
– Siinä tuli peräti sellainen Postin animaatio. Huijaukseen oli panostettu graafisen suunnittelun puolesta jo jonkun verran.
Lukija kertoo, että seuraava askel oli taas animaatio, graafinen Postin ohjeistuksen näköinen sivu.
– Siinä sanottiin, että lähetysmaksusta puuttui yksi euro ja tarvittiin luottokortin tiedot. Täytin ne ja myöhemmin mietin, että yksi euro? Se on aika spesifi summa, hän kertoo.
Tajusi tulleensa huijatuksi
Lukija huomasi pian sivulla olevan lahjapaketin kuvan ja erikoisen yksityiskohdan.
– Aloin katsomaan sitä ja painoin URL-nappia. Sitten ruudulle tuli sellainen pornosivulta kuulostava osoite. Sitten tajusin, että muahan on vedetty höplästä, hän kertoo.
Lukija kertoo sulkeneensa pankkikortin saman tien.
– Rupesi vituttamaan todella akuutisti, mutta ei tullut paniikkia.
Hän muistelee, että sivulla olisi lopuksi lukenut, että ”maksuasi käsitellään”.
Lukija odotti kyseisen tilanteen aikana kolmea pakettia.
– En voi tietää sitä, että onko jossain ollut joku tietomurto, että he ovat tietäneet, että odotan pakettia, hän pohtii.
Posti on tietoinen huijausviesteistä
Postin turvallisuuspäällikkö Heikki Hornin mukaan jutun alussa videolla näkyvät viestit ovat tyypillisiä huijausviestejä, joilla kalastellaan asiakkaiden pankkitilitietoja.
– Näiden kalasteluviestien sisältö ja ulkoasu muuttuvat aina vähän sekä ovat kirjoitettu hyvällä suomen kielellä.
Hornin mukaan Posti sekä poliisi ovat tiedottaneet huijauksista sivuillaan, mediatiedotteissa ja sosiaalisessa mediassa.
– Posti ja viranomaiset tekevät kaikkensa, että asiakkaamme eivät menisi näihin ansoihin.
Kevään aikana kymmeniä tapauksia
Hornin mukaan Posti ilmoittaa poliisille aina uudenlaisista huijausviesteistä. Tänä keväänä erilaisia huijausviestitapauksia on tullut esille kymmeniä.
– Kuluttajille on koitunut ikävyyksiä, muun muassa on nostettu rahaa pankkitileiltä ja otettu pikavippejä tilinomistajan nimissä, Horn kertoo.
Hän myös muistuttaa, että Posti ei koskaan oma-aloitteisesti pyydä tekstiviestillä maksamaan mitään pieniäkään rahasummia.
– Jos kuluttaja avaa tällaisen huijausviestin ja suorittaa siinä pyydetyn maksun verkkopankissa, tulee hänen olla yhteydessä omaan pankkiinsa ja sen jälkeen tehdä ilmoitus poliisille.