Näin huumeiden salakuljetus toimii: Pikaveneet kuljettavat tonneittain hasista kapeassa ja vaarallisessa salmessa

Huumeiden salakuljetus vyöryy Eurooppaan rajusti kiihtyvällä vauhdilla. Huumeet ovat löytäneet tiensä aivan Euroopan pohjoisimpaan kolkkaan, Suomen Rovaniemelle ja Tornioon.

Salakuljetus on miljardien eurojen arvoista jättimäistä liiketoimintaa. 

Häviäjiä ovat köyhät viljelijät, jotka tienaavat niukan toimeentulon, mutta satojen miljoonien arvoiset voitot keräävät eri puolilla maailmaa toimivat huumeparonit.  

Gibraltarin salmi "Estrecho" muodostaa huumekaupan kannalta yhden planeettamme kuumimmista, korruptoituneimmasta ja vaarallisimmista alueista. 

Kapeimmillaan vain noin 15 kilometriä pitkä salmi erottaa Euroopan Afrikasta, josta salakuljetetaan tonneittain hasista tärkeimmälle markkina-alueelle Eurooppaan.

Kalliita ja vauhdikkaita pikaveneitä

Marokon ja Espanjan välisessä salmessa salakuljetukseen käytetään 12-15 metriä pitkiä ja 4-5 metriä leveitä lasikuidusta ja kumista valmistettuja raskaita pikaveneitä, jotka painavat 5 000 - 6 000 kiloa. 

Niiden voimanlähteenä on tyypillisesti kolme tai neljä 250 - 450 hevosvoiman moottoria, joiden 800 – 1 000 hevosvoimalla vene saavuttaa 50-70 solmun eli 100-130 km/t:n nopeuden. 

Vertailun vuoksi voidaan mainita, että Suomen rajavartioston nopeimmissa 8.5 metriä pitkissä RIB-veneissä on kaksi 350 hevosvoiman moottoria, joiden teholla vene yltää 55 solmun nopeuteen.  Rajavartioston veneet jäävät kuitenkin toiseksi "estrechon" salakuljettajien veneiden nopeudelle, jolla 15 minuuttia erottaa Afrikan Euroopasta. 

Veneen rungon hinta on noin 100 000 euroa. Tavallisesti veneessä on kolme tai neljä ulkolaitamoottoria, joista tehokkaampi 450 hevosvoiman moottori maksaa noin 60 000 euroa.

Tämän lisäksi välttämättöminä varusteina tarvitaan satelliittipuhelin, navigointi- ja yhteydenpitolaitteita sekä muita varusteita, jolloin pikaveneen kokonaishinnaksi muodostuu noin 300 000 euroa.

Jokaisella veneessä oma tärkeä rooli

Salakuljettajien veneet pystyvät kuljettamaan useamman tonnin lastin. Tavallinen huumelasti painaa 1 500–2 000 kiloa, mutta jokainen veneen voimakkaista moottoreista nielee nopeudesta riippuen noin 55 -95 litraa polttoainetta tunnissa. 

Pikaveneet saattavat kuljettaa lastinsa aavaa merta aina Barcelonaan ja jopa Etelä-Ranskaan saakka, minkä vuoksi niiden täytyy kuljettaa 2 000–3 000 litraa polttoainetta mukakaan.

Pikaveneen miehistö koostuu neljästä tai viidestä henkilöstä, joilla on erilaiset roolit ja palkkiot tehtävän tärkeyden mukaan:

Veneen kuljettaja, "piloto", saa palkkioksi 50 000-60 000 euroa. "Gepero", vastaa navigoinnista ja saa tästä palkkioksi 25 000-35 000 euroa. "Marinero" avustaa tankkaamisessa ja kuljettamisessa ja hänelle maksetaan 10 000-15 000 euroa. Lisäksi veneessä on "garantia", takuumies.

Takuumies on huumeklaanien palveluksessa oleva luottomies, jonka tehtävänä on todistaa, mitä lastille tapahtui: toimitettiinko huumeet sovitun mukaisesti vastaanottajalle vai oliko tilanne riittävän vakava, että kiinnijäämisen välttämiseksi oli hävitettävä lasti mereen heittämällä. 

Lastin hävittäminen on viimeinen keino, koska siitä aiheutuu huumeklaanille huomattavia tappioita. Mutta hävittämisen ajatus on, että ellei ole huumeita, ei ole rikosta.

Vaatteet kertovat asemasta

Hillitäkseen salakuljetusta Espanja kielsi lailla huumeiden kuljetukseen käytettävät pikaveneet 2018. Tämä aiheutti sen, että vajaan 300 000 arvoisten veneiden valmistaminen siirtyi naapurimaahan Portugaliin, missä tällä hetkellä valmistetaan 80 prosenttia aluksista. 

Espanjan sisäministeriön mukaan 2021–2023 takavarikoitiin 1 421 huumeiden salakuljetukseen tarkoitettua venettä.

Salakuljettajat eivät ole pukumiehiä tai pukeudu solmioon. He pukeutuvat oman koodistonsa mukaisesti rentoihin vapaa-ajan asuihin, jotka sopivat yhtä hyvin aavalle merelle kuin yökerhon tanssilattialle juhlimaan onnistunutta salakuljetusmatkaa. 

Pomot ja pikaveneiden kuljettajat pukeutuvat tyylikkäimmin Armanin tai Versacen vapaa-ajanvaatteisiin. Heille on myös tärkeää osoittaa asemansa kaulassa ja ranteessa roikkuvilla massiivisilla kultaketjuilla. Seuraavalla tasolla olevat pukeutuvat Niken tai Adidaksen asuihin ja alimmalla tasolla olevat joutuvat tyytymään kotimaisiin verkkareihin.

Rantautumispaikat kartoitetaan tarkkaan

Maahantuontiranta on aina etukäteen tiedusteltu. Ennen pikaveneen saapumista "el Aguador" varmistaa, ettei poliisista ole tietoa rantautumispaikalla. Hän veloittaa 1 000 euroa yöltä riippumatta siitä saapuuko vene tai ei.

Varsinaisesta lastin purkamisesta huolehtii huumeklaanin organisoima 10–15 henkilön joukko. Jokainen "colla" veloittaa lastin purkamisesta 1 000–3 000 euroa. 2 000 huumekilon purkamisen on tapahduttava alle 15 minuutissa. 

Yksi ryhmä siirtää 30 kiloiset huumepaalit veneestä rannalle, toinen ryhmä kuljettaa ne rannalla olevaan autoon. Autot, joilla huumeet viedään tukkuvarastoon ovat tyypillisesti varastettuja nelivetoisia maastoautoja, jotka ovat erityisvarusteltuja huumepaalien kuljettamiseen ja tarvittaessa pakenemiseen. 

Salakuljetusketjussa autonkuljettajan palkkio on 15 000 euroa.

Vaikka palkkiot ovat suuria, kaikki tulee sopeuttaa huumekaupasta saataviin tähtitieteellisiin voittoihin.

Hasiskilo maksaa Marokossa tyypillisesti noin 700 euroa kilolta. Salakuljetettuna Espanjaan hinta moninkertaistuu, sillä hasiskilo Etelä-Espanjassa maksaa 1 900–2 000 euroa. Jos veneen lastina on ollut 2 000 kiloa hasista, niin lastin arvo on noussut huikaisevaan 4 000 000 euroon. Espanjan 6 gramman katumyyntihinnan mukaan lastin arvo on 12 000 000 euroa.

Katso yllä olevalta videolta, miltä huumeliigojen käyttämät pikaveneet näyttävät ja miten huumeiden salakuljetus toimii.

Lue myös:

    Uusimmat