Instagram siirtyi heinäkuussa 2016 julkaisujen esittämisestä aikajärjestyksessä algoritmin määräämään järjestykseen. Nyt Instagram on ensi kerran seikkaperäisesti avannut julkaisujen järjestelyalgoritminsa toimintaa, kertoo TechCrunch.
Instagramin mukaan muutoksen taustana oli, että aiemmin Instagram-käyttäjät näkivät vain 50 prosenttia eli puolet kavereidensa julkaisuista sekä yhteensä 70 prosenttia kaikista julkaisuista, mukaan lukien siis esimerkiksi seuraamiensa brändien ja yritysten tilien julkaisuista.
Algoritmien määräämään järjestykseen siirtymisen jälkeen Instagram-käyttäjät näkevät puolestaan nyt keskimäärin 90 prosenttia kavereidensa julkaisuista, eli osuus on lähes tuplaantunut muutoksen myötä. Osansa tässä on sillä, että kiinnostavamman sisällön esittäminen on saanut käyttäjät viettämään enemmän aikaa sovelluksessa.
Instagram esittää koneoppimisen avulla personoidussa järjestyksessä julkaisut. Tämän järjestyksen määrittelyyn on Instagramin mukaan kolme keskeistä tekijää:
- Kiinnostavuus: Instagramin ennustus, kuinka kiinnostavaksi käyttäjä sisällön kokee, perustuen muun muassa aiempan toimintaan vastaavan sisällön osalta sekä mahdollisesti julkaisun analysointiin konenäöllä.
- Viimeaikaisuus: Julkaisuaika, painoarvo luonnollisesti uudemmilla julkaisuilla.
- Suhde julkaisijan kanssa: Läheisyys Instagramissa perustuen esimerkiksi aiempaan kommentointiin, tykkäyksiin tai esiintymiseen merkittyinä samoissa julkaisuissa.
Kolmen keskeisimmän tekijän lisäksi julkaisujen järjestämiseen vaikuttavat Instagramin käytön useus, seurattujen käyttäjien määrä (suurella seurattujen määrällä Instagram pyrkii näyttämään jotakin usealta seuratulta, joten yksittäisen käyttäjän useammat julkaisut ovat alakynnessä) sekä käytön määrä – jos Instagramia käyttää kokonaisuutena paljon, tarjoilee se myös vähemmän tärkeiksi katsottuja julkaisuja eikä vain tärkeimpiä, parhaita julkaisuja.
Instagramin mukaan se ei tällä hetkellä edes harkitse mahdollisuutta valita julkaisut esitettäväksi vanhaan tapaan aikajärjestyksessä, mutta kuuntelee toki myös käyttäjien palautetta asiassa.
Lisäksi Instagram korostaa, ettei se piilota julkaisuja, vaan jos käyttäjät jatkavat selaamista, näkevät he lopulta kaikki seuraamiensa tilien julkaisut sisältövirrassaan.
Instagramin mukaan järjestys ei myöskään lähtökohtaisesti suosi kuva- tai videojulkaisuja, mutta jos käyttäjä ei esimerkiksi ikinä pysähdy katsomaan videoita, näytetään niitä pienemmällä painoarvolla. Samoin myös henkilökohtaiset tai yritysten tilit ovat painoarvoltaan samalla viivalla lähtökohtaisesti eikä Instagram painota enemmän myöskään sovelluksen Stories-julkaisuja käyttävien tai live-lähetyksiä pitävien käyttäjien julkaisuja.