"Miten helvetissä pehmolelut liittyvät autoiluun?" – näin sanoo laki hattuhyllyn tavaroista

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Minua on mietityttänyt jo vuosia eräs autoilun mystisistä arvoituksista: Miksi ihmeessä jotkin autoilijat pitävät autonsa takalasin tuntumassa suurta määrää pehmoleluja? Ja mitä laki sanoo siitä? Eilen Tampereelta kotiin ajellessani edessä oli Toyota, jonka takalasista kurkisteli melkein oikean kokoinen pehmokissa. Mikä ihmisiä vaivaa? Mitä tämä symbolisoi? Mitä ihminen haluaa kertoa noilla pehmoleluilla? Miten helvetissä ne liittyvät autoiluun? Onko se merkki siitä, että autoilija pitää eläimistä tai on muuten vaan pehmolelumielinen? Enhän minäkään pidä siellä Wirkkalan maljakoita vaikka ne kiinnostaisivatkin.

Vastaus: Tavaroiden paikka on auton tavaratilassa – ei matkustamossa. Penkillä tai hattuhyllyllä lojuvat esineet muuttuvat mahdollisessa törmäyksessä tai äkkijarrutuksessa tappaviksi ohjuksiksi.

Auton hattuhyllyllä näkee kuljetettavan kaikenlaista: pehmoleluja, ensiapulaukkuja, kameroita, tablet-tietokoneita yms., vain muutamia mainitakseni.

Lainsäädännön mukaan ajoneuvo on kuormattava muun muassa siten, ettei kuorma voi vaarantaa henkilöitä. Tavarat eivät myöskään saa estää kuljettajaa näkemästä.

Hattuhyllyllä kuljetettavat esineet pääsääntöisesti vaarantavat autossa istuvia sekä heikentävät kuljettajan näkyvyyttä taaksepäin. Sama pätee tilanteeseen, jossa farmariauton tai vastaavan tavaratilaan kuormataan tavaraa takapenkin selkänojan yläreunan yläpuolelle.

Mahdolliset pienet käsimatkatavarat, kuten kännykät ja tablet-tietokoneet tulisi pitää niille tarkoitetuissa telineissä tai istuintaskuissa. Takapenkillä tai hattuhyllyllä irrallaan lojuva mobiililaite tai muu vastaava härpäke muuttuu tappavaksi ohjukseksi hätäjarrutuksessa tai törmäyksessä. Kuljettajan on syytä opastaa matkustajia ja neuvoa säilyttämään tavarat niille tarkoitetuissa lokeroissa tai vaikkapa etuistuimien selkänojan takana olevassa taskussa.

Kuormaa tavaratila näin

Tavaratilassa ensimmäiset tavarat tuetaan tiukasti takaistuimen selkänojaan niin, että raskaimmat tavarat ovat alimmaisena ja mahdollisimman edessä. Näin kuorman painopiste saadaan taka-akselin päälle ja mahdollisimman alas. Samalla estetään tavaroiden liikkuminen jarrutuksessa tai törmäyksessä. Loput tavarat tuetaan ensimmäisiin ja seuraavat kerrokset tehdään samalla periaatteella.

Selkeästi taka-akselin takapuolella oleva kuorma painaa auton perää vipuvarren tavoin alaspäin rasittaen jousitusta ja iskunvaimentimia kohtuuttoman paljon. Erittäin takapainoinen kuorma myös keventää auton etupäätä ja heikentää näin eturenkaiden pitoa ja auton ohjattavuutta. Samalla myös auton valot näyttävät kohtuuttoman ylös ja häikäisevät vastaantulijaa – siitäkin huolimatta, että kuljettaja olisi muistanut säätää valojen korkeuden kuormitusta vastaavaksi tai että auton valoissa olisi automaattisäätö. Säätövara yksinkertaisesti loppuu kesken, jos kuorma on sijoitettu väärin.

Kuormasta ei saa tehdä takaistuimen selkänojaa korkeampaa, jotta tavarat eivät lentäisi mahdollisessa äkkijarrutuksessa tai törmäyksessä matkustamoon.

Mikäli tavaratilaa päädytään laajentamaan kaatamalla takaistuimen selkänoja osittain tai kokonaan, menetetään selkänojan tukeva vaikutus. Tällöin tavaroiden paikallaan pysyminen on varmistettava sitomalla ne asianmukaisin sidontaliinoin tavaratilan kuormansidontakoukkuihin.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat