HTC:n vaikeudet eivät ole enää uusi asia. Yhtiön tulos on ollut lähellä nollatasoa tai jopa reilusti pakkasen puolella aina vuoden 2012 puolivälistä lähtien ja liikevaihto on samalla jatkuvasti jatkanut laskuaan. Nyt vuoden 2015 loka-joulukuussa HTC:n liiketoiminnan koko olikin enää vain neljäsosa siitä, mitä se oli vain neljä vuotta aiemmin loka-joulukuussa 2011. Markkinoita HTC on siis menettänyt, ja paljon.
Vuonna 2015 HTC:n taloudellinen tilanne on vain heikentynyt. Kuten alta löytyvä graafikin kertoo, on HTC tehnyt kolmella viimeisimmällä vuosineljänneksellään (lähi)historiansa suurimmat tappiot liikevoittotasolla mitattuna. Lisäksi tämän ohella tehty myös lisää erinäisiä alaskirjauksia, jotka eivät vielä näissä luvuissa edes ole mukana.
HTC ei ole julkistanut vielä koko vuoden 2015 lopun tulosraporttiaan, vaan kertoi vasta ennakkotietoja tuloksestaan. Tämän vuoksi HTC:n tasetietoja vuoden lopulta ei ole vielä saatavilla. HTC:llä ei ole korollista velkaa, mutta yhtiön kassavarat ehtyvät. Syyskuun lopussa ne olivat noin 43 miljardia Taiwanin dollaria (vajaat 1,2 miljardia euroa) ja tammi-syyskuussa liiketoiminta söi kassasta yli yhdeksän miljardin, noinviidesosan.
Erityisen vaikean HTC:n tilanteesta tekee sen kilpailutilanne: sillä ei ole mitään helppoa tietä ulos kohti parempaa menestystä. HTC:n tuotteissa ei ole ollut mitään erityistä vikaa, ja hinta- ja jakelukilpailussa se jää normaalien lainalaisuuksien mukaan jälkeen selvästi suuremmista kilpailijoistaan. HTC teki aiemmin hyvää bisnestä, kun kilpailu oli vähäisempää ja se pääsi nauttimaan pariksi vuodeksi Android-etumatkastaan. Sittemmin muutkin ovat ehtineet mukaan junaan, ja uudessa kilpailutilanteessa HTC:llä ei enää riitäkäänpaukkuja kilpailussa pärjäämiseen.
HTC:n toimitusjohtajaksi viime keväänä palannut yhtiön perustaja Cher Wang onkin todennut, että älypuhelinten merkitys HTC:lle on pienenemässä. Yhtiö laittaa nyt toivonsa muihin uusiin laiteavauksiin. Näistä keskeisimpiä ovat yhdessä Valven kanssa kehitetty Vive-virtuaalitodellisuuslaite sekä erilaiset aktiivisuusmittarit. Kummankaan alueen markkinat eivät kuitenkaan ole vielä merkittävät, eikä HTC:llä ole näyttöjä myöskään menestymisestä muilla saroilla kuin älypuhelimissa. Aktiivisuuslaitteiden osalta se on perässähiihtäjä, virtuaalitodellisuuden osalta kylläkin paremmin etujoukoissa liikkeellä. Virtuaalitodellisuuslaitteiden suurta suosiota hidastaa kuitenkin rinnalle tarvittavan PC-tietokoneen vaatimukset. Tarjolla oleva markkina ei ole valtava, kun kokonaisuuteen vaaditaan myös teholuokan PC virtuaalitodellisuuslaitteen hankkimisen ohella.
Puhelinpuolellakaan HTC:lle ei vuoden 2016 keväällä anneta yhtään siimaa. Yhtiön odotetaan esittelevän uuden One M10 -lippulaivaälypuhelimensa vasta maaliskuussa. Markkinoille se saapuu rinta rinnan väkivahvojen kilpailijoiden kanssa. Samsungin Galaxy S7:t, LG:n G5 sekä Huawein P9:kin saattavat ehtiä markkinoille jopa ennen HTC:ta.
Älypuhelinmarkkinoiden kasvu on taantumassa yksinumeroisiin prosenttilukuihin. Kun markkinakasvua ei enää ole tarjolla, ainoa tapa kasvaa on markkinoiden vieminen muilta. HTC:llä ei ole tässä onnistumisessa käytännössä mitään näyttöjä, vaan aiemmin menestyksensä vuosina se vain ratsasti mukana kokonaismarkkinan kasvaessa hypervauhtia.
Kuten aiemminkin on todettu, on HTC näin kilpailuvahvuuksiensa puutteen ja heikentyneen taloustilanteensa ansiosta todennäköisin seuraava luovuttaja raaistuvassa älypuhelinkilpailussa.