Jo pitkään ongelmissa rypeneen taiwanilaisen HTC:n korpivaellus jatkuu yhä. Älypuhelinvalmistaja teki huhti-kesäkuussakin jälleen rapsakat tappiot, kertoo tulosjulkistus.
HTC:n liikevaihto romahti 43 prosenttia vuotta aiemmasta 33,0 miljardista Taiwanin dollarista nyt 18,9 miljardiin eli euroissa enää vain noin reiluun 500 miljoonaan toisella vuosineljänneksellä.
Liiketappiotaan HTC pienensi vuotta aiemmasta, mutta kovin ruusuiseksi tilannetta ei voi kehua: liiketappiota kertyi nyt 4,2 miljardia Taiwanin dollaria eli euroissa noin 120 miljoonaa. HTC ei ole tehnyt liikevoittoa aikoihin. Liikevoittomarginaali on sukeltanut tänä vuonna uusiin syvyyksiin oltuaan ensimmäisellä neljänneksellä -32,4 % ja nyt toisellakin -22,5 %.Nettotulos oli nyt miinuksella 3,1 miljardia Taiwanin dollaria.
HTC itse toteaa liikevaihtonsa nousseen 27 prosenttia alkuvuoden ensimmäisestä neljänneksestä HTC 10 -huippupuhelimen ja HTC Vive -virtuaalitodellisuuslaitteen myynnin vetämänä.
Kannattavaan liiketoimintaan pääseminen on HTC:lle äärimmäisen vaikeaa pienenevien volyymien tilanteessa.
HTC:n bruttokate, eli se mitä puhelimen tai muusta myynnistä jää käteen sen osa- ja valmistuskustannusten sekä jakelukustannusten jälkeen, oli huhti-kesäkuussakin vain 11,4 prosenttia. Tämä taso ei voi mitenkään mahdollistaa kestävää liiketoimintaa HTC:lle. Bruttokate laski läpi viime vuoden oltuaan vuosi sitten huhti-kesäkuussa vielä 19 prosenttia. Vuoden 2016 tammi-maaliskuun 9,4 prosentin bruttokatteesta nyt toisella neljänneksellä päästiin sentään pikkuriikkisenylöspäin.
HTC:n ongelmia kuvastaa hyvin bruttokatteen ja kulujen tarkastelu prosenttien sijaan dollareina. Bruttokatetta syntyi huhti-kesäkuussa 2,1 miljardia Taiwanin dollaria liiketoiminnan kulujen (myynti & markkinointi, tutkimus & tuotekehitys, yleis & hallinto) oltua 6,4 miljardia. Käytännössä kannattavaan liiketoimintaan yltääkseen HTC:n pitäisi siis nyt kolminkertaistaa bruttokatteensa pitäen saman kulurakenteen tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi tuplata bruttokate ja leikata samalla kolmasosa kuluista pois. Käytännössä tämän toteuttaminen on vaikeaa – erityisesti, kun myynti jatkuvasti sakkaa yhä pahemmin ja pahemmin.
HTC:llä oli kassavaroja kesäkuun lopussa 47,5 miljardia Taiwanin dollaria eli reilut 1,3 miljardia euroa. Jatkuvat tappiot kuitenkin syövät kassavaroja. Toisella neljänneksellä HTC paikkasi talouttaan myymällä maa-alueen Taiwanissa, mistä se kirjasi yhden miljardin Taiwanin dollarin myyntivoiton.
HTC:tä on helppo veikata seuraavaksi putoajaksi pois älypuhelinten kilpailusta. Se ei yksinkertaisesti pärjää kovassa taistossa suurempien jättiläisten ja toisaalta ketterämpien paikallisten toimijoiden kanssa. Jonkinlaisen tulevaisuuden itselleen se voi löytää aiemmilta juuriltaan muiden brändien alihankkijana. Jo HTC:n Vive oikeastaan toteuttaa tätä strategiaa – se on tehty yhdessä Valven kanssa, ja HTC:n panos kokonaisuudessa, kun huomioidaan ohjelmistot ja sisällöt, on lopulta melko pieni.