Näin Koenigsegg venyttää penniä autojensa törmäystesteissä – poikkeuksellinen käytäntö tuo valtavat säästöt

0:33img
Onko Aston Martin Rapide E James Bondin uusi auto?
Julkaistu 29.04.2019 14:31

Ville Järveläinen

Jokainen autovalmistaja joutuu testauttamaan autojensa turvallisuuden ennen kuin ne voidaan päästää markkinoille. Satoja tuhansia, jopa miljoonia ajoneuvoja vuositasolla valmistavat yhtiöt voivat helposti uhrata kymmeniä tai satoja autoja pelkästään törmäystesteissä rutattaviksi, mutta pienemmillä valmistajilla ei ole samaa mahdollisuutta.

Suurilla autovalmistajilla on mahdollisuus tehdä monenkirjavia rasitus- ja törmäystestejä usealla eri autolla, mutta kun kyseessä on valmistaja, joka rakentaa alle 100 autoa vuodessa, täytyy peliä pelata hieman eri tavalla.

Ruotsalainen Koenigsegg rakentaakin autonsa alustan ja hiilikuituisen monokokin niin vahvoiksi, että niitä voidaan käyttää useissa testeissä.  Kokonaan uuden ajoneuvon tärvääminen joka kerta tulisi yksinkertaisesti liian kalliiksi.

Testeissä vaurioituneet osat vaihdetaan uusiin, ja sitten testataan lisää. Säästö on suuri, kun otetaan huomioon, että Koenigseggin valmistamat hyperautot maksavat useita miljoonia euroja.

Lue myös: Ruotsalaista Koenigseggiä ei todennäköisesti olisi olemassa ilman pakastettua kanaa

Autot valmistetaan Ruotsin Ängelholmissa, mutta niiden törmäystestit suoritetaan Barcelonassa.

Katso video testiprosessista alta.

Tuoreimmat aiheesta

Superautot