Entinen BMW-pomo haukkuu saksalaiset autot: "Typerää ja hyödytöntä teknologiaa"

Keskittyvätkö liian monet autovalmistajat nykyisin vain hienolta kuulostavien ominaisuuksien hypettämiseen? Hyundai-pomon mukaan kyllä.

Aiemmin BMW:n M-divisioonaa luotsannut Albert Biermann on antanut varsin kriittisiä lausuntoja saksalaisten autovalmistajien prioriteeteista. Baijerilaismerkin 32 vuoden jälkeen jättänyt ja pari vuotta sitten Hyundain sporttimallien johtajaksi siirtynyt Biermann puhui suunsa puhtaaksi uuden Genesis G70:n esittelytilaisuudessa Etelä-Koreassa. Genesis on Hyundain premium-brändi.

Biermannin mielestä esimerkiksi BMW ja Mercedes-Benz käyttävät liikaa aikaa ja rahaa sellaisiin teknologioihin, jotka eivät tuo asiakkaille todellista lisäarvoa. Autovalmistajien teknologiahype on hänen mukaansa pelkkää markkinointia, jolla tavoitellaan ensisijaisesti median huomiota.

– Tien pintaa tarkkaileva kamera ja kaikki tällainen. Se on typerää. Meillä on jykevää tekoa oleva alusta ja tonneittain vahvaa terästä, Biermann täräytti.

Hän ihmettelee myös saksalaisvalmistajien intoa esitellä hintavimpien edustusmalliensa ominaisuuksia rataolosuhteissa.

– Mikä 2,2 tonnia painava luksusauto tulee koskaan näkemään kilparataa?

Biermann kertoo, että heidän autonsa, perustuvat yksinkertaiseen teknologiaan, jolla tavoitellaan pitkäikäisyyttä ja luotettavuutta. Hyundain hallituksen puheenjohtaja Chung Mong-koo on Biermannin mukaan todennut haluavansa kaikkien Hyundain ja Genesiksen mallien tuntuvan uusilta vielä 10 vuoden ajon jälkeenkin. Tämän saavuttaakseen, kaikki Hyundain, Genesiksen ja sisarmerkki Kian autot testataan Biermannin mukaan paljon eurooppalaismerkkejä perusteellisemmin.

– Testimme ovat paljon intensiivisempiä. Ensin ajamme 30 000 kilometriä niin huonokuntoisilla teillä, ettette uskokaan. Sitten ajamme 10 000 kilometriä Nürburgringillä.

– En usko, että kukaan muu tekee enää vastaavaa – ehkä Porsche ja Ferrari. Muut ovat vähentäneet testikilometrejä kymmenestä tuhannesta kahdeksaan tai jopa viiteen tuhanteen. Toiset eivät tee enää mitään.

Lähde: Drive

***

Lue myös:

    Uusimmat