MTV Uutisten haastattelemat koiranomistajat ovat järkyttyneitä koiranruoan aiheuttamista epäillyistä vakavasti oireista.
Helsingin Kallion kulmilla tieto Mustin ja Mirrin SMAAK-ruokaa koskevasta takaisinvedosta on levinnyt. Tunnelmat ovat järkyttyneet.
– On tullut linkkejä tapauksiin, joissa on ollut halvausoireita, ja yksi kuolintapaus on ollut myös Facebookissa. Järkyttää. Mikä tuotantoketjussa on voinut mennä niin pieleen, että siitä on tuollaisia oireita tullut, pohtii helsinkiläinen Meri-Tuuli Suomela.
Suomela syöttää omalle koiralleen SMAAK-pentunappuloita, mutta kertoo seuraavansa keskustelua tarkkaan. Hän kertoo valinneensa merkin hyvän hinta-laatusuhteen ja kotimaisuuden vuoksi.
– Oma koira on syönyt kyseistä ruokaa, ja ensimmäinen reaktio oli, että onneksi ei enää syö, kertoo rescue-koiran omistava Nina Tolonen.
Musti Ja Mirri veti perjantaina myynnistä neljä tuote-erää SMAAK Herkkä kala viljaton -nimistä koiranruokaa. Ketju oli saanut reklamaatioita vakavista oireista, kuten halvausoireista, oksentelusta, voimattomuudesta ja veriripulista.
Lue myös:Matin koira sai rajuja oireita syötyään Mustin ja Mirrin myynnistä vetämää ruokaa: "Heräsi yhtenä yönä ulvomaan kivusta"
"3-vuotias koira ikään kuin vanheni yhtäkkiä kymmenen vuotta"
MTV Uutiset tavoitti Eeva Keithin, jonka koira oli saannut kyseisestä ruoasta oireita. Keithin koira söi kyseisen erän koiranruokatuotetta sunnuntaina ja kummalliset oireet alkoivat keskiviikkoiltana. Hän vei koira kahdelle eri eläinlääkärille. Ensimmäisellä käynnillä koiralle määrättiin antibiootit, toisella käynnillä eri eläinlääkäriasemalla koiralta otettiin myös verikokeet.
– Koiran tulehdusarvot olivat tosi korkeat. Eläinlääkäri oli kummissaan. 3-vuotias koira ikään kuin vanheni yhtäkkiä kymmenen vuotta.
Keith kertoo huomanneensa perjantai-iltana Mustin ja Mirrin päivityksen asiasta, jonka jälkeen hän osasi yhdistää oireet koiranruokaan.
– Toivon, että ihmiset suhtautuvat asiallisesti, kun palauttavat koiranruokia, sillä tämä ei varmasti ole ollut tahallista ja Mustin ja Mirrin asiakaspalveluhenkilöstö on hankalassa tilanteessa. Toivon myös, että Musti Group hoitaa asian kunnolla loppuun asti, itse toivon, että esimerkiksi eläinlääkärikulut korvataan.
Näin kommentoi eläinlääkäri
Jyväskyläläinen eläinlääkäri Suvi Heinola kertoo keskustelleensa tapauksesta usean kollegan kanssa.
– Ammattikunta on kokonaisuudessaan kiinnostunut tapauksessa ja haluamme tietää, mistä on kyse, jotta eläimiä voidaan hoitaa.
Heinola myös muistuttaa, että kyseessä on toistaiseksi yhteen erään liittyvä ongelma.
– Kaikki koiranruoka ja teollinen ruoka ei ole muuttunut vaaralliseksi yhdessä yössä. Kaiken maailman oireet eivät siis selity tällä, Heinola sanoo.