Näin Kuluttajaliitto ohjeistaa Nordean tilisotkuista kärsiviä asiakkaita – mukana yllättävä vinkki!

Kuluttajaliitto ohjeistaa Nordea-pankin tilihäiriöiden takia taloudellista haittaa kokeneita asiakkaita olemaan rohkeasti yhteydessä pankkiin.

Osan Nordean korttiasiakkaiden tilillä on näkynyt virheellisesti sekä veloitettu maksu että katevaraus samasta ostoksesta, mutta nyt suurin osa virheellisistä katevarauksista on pankin mukaan poistettu.

Normaalisti katevaraus poistuu, kun maksu on veloitettu.

Nordea tiedotti verkkosivuillaan, että häiriön vuoksi taloudellista haittaa kärsineet asiakkaat voivat hakea korvauksia verkkosivuilta löytyvän lomakkeen kautta.

Nordean viestinnästä ei tänään osattu kertoa, kuinka kauan hakemusten käsittelyssä kestää tai mitä asioita pankki korvaa.

– Kaikki korvaushakemukset käsitellään tapauskohtaisesti. Jos on tullut suoraa taloudellista vahinkoa, niitä korvataan.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kertoo, että korvauksia on mahdollista saada, jos asiakas pystyy näyttämään toteen hänelle koituneen taloudellisen haitan.

– Se on yleensä aika hankalaa, koska se pitää pystyä oikeasti näyttämään toteen.

Seuraa MTV Uutisia somessa! Pysy kärryillä puheenaiheista ja osallistu keskusteluun: 

Instagramissa @MTVUutiset
Twitterissä @MTVUutiset
Facebookissa @mtv3uutiset

Seuraa jatkuvaa lähetysvirtaa yhden ruudun kautta osoitteessa mtvuutiset.fi ja mtv.fi.

Beurling-Pomoell ohjeistaa kuitenkin Nordean asiakkaita olemaan rohkeasti yhteydessä pankkiin.

Mikä on taloudellinen haitta?

Kuluttajaliitolle ei Beurling-Pomoellin mukaan ole vielä tullut "suuressa määrin" yhteydenottoja Nordean asiakkailta.

– Olemme huomanneet netissä käytävän keskustelun. Meille tulee enemmän yhteydenottoja yleensä siinä vaiheessa, kun ihmiset alkavat miettiä, mitä oikeuksia heillä on.

Jotkut häiriöstä kärsineet Nordean asiakkaat ovat kertoneet, että heidän tilinsä on mennyt miinukselle, kun tilillä on näkynyt sekä veloitettu maksu että saman ostoksen katevaraus.

Nordeasta ei osattu kerto MTV Uutisille, millaisia asioita pankki mahdollisesti korvaa.

Beurling-Pomoell antaa muutaman esimerkin korvauksiin liittyen.

– Jos sinulla ei ole ollut rahaa esimerkiksi tilata taksia, niin se on hyvin vaikea näyttää toteen, että mikä on ollut se taloudellinen haitta.

Jos taas henkilö ei ole voinut tehdä töitä sen vuoksi, että tilillä ei ole ollut rahaa eikä ole päässyt esimerkiksi julkisilla töihin, voi työnantaja antaa jonkin kirjallisen ilmoituksen haitasta.

Perusta tili myös toiseen pankkiin

Nordean mukaan pankille tulevat korvaushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä, mutta tarkempaa tietoa käsittelyajoista ei ole saatavilla.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Beurling-Pomoellin mukaan hakemukset pitäisi käsitellä "kohtuullisessa ajassa".

– Lähtökohta on se, että puhutaan mieluummin viikoista kuin kuukausista.

Vastaisuuden varalle Kuluttajaliitto vinkkaa kansalaisia perustamaan tilin myös toiseen pankkiin, jolloin häiriötilanteissa toisen pankin tili ja palvelut olisivat käytössä.

– Harvoin on sellainen tilanne, että kumpikaan pankki ei toimisi. Ehkä viimeistään tässä vaiheessa kannattaa ottaa se toisen pankin tili käyttöön, Beurling-Pomoell toteaa.

Häiriötilanteisiin vakiokorvaus?

Kuluttajaliitto on esittänyt jo aiemmin, että pankkipalvelujen häiriötilanteissa olisi käytössä samanlainen vakiokorvauskäytäntö kuin esimerkiksi lentoliikenteessä.

– Jos jokin tietty palvelu olisi esimerkiksi kolme tai viisi tuntia poissa käytöstä, niin siitä maksettaisiin vakiokorvaus. Pitää muistaa, että monet pankkien digipalvelut ovat todella keskeisiä nykypäivän yhteiskunnassa.

– Tällaisissa katevaraustilanteissa voi pahimmillaan olla se tilanne, että ihmisellä ei ole varaa nostaa tililtään rahaa, koska katevaraus blokkaa sen. Toisaalta taas tilanteissa, joissa esimerkiksi pankkien tunnistautumispalvelut eivät ole käytössä, henkilö ei voi varata aikaa esimerkiksi sotepalveluun.

Lue myös:

    Uusimmat