Reddit-yhteisöpalvelun käyttäjä prokachu halusi koota yhteen likaiset taktiikat, joita erilaiset yritykset käyttävät asiakkaita huijatakseen. Hän kysyi muilta käyttäjiltä, millaisia huijaustaktiikoita he olivat kohdanneet. Tällaisia vastaukset olivat!
"Aina, kun meillä oli myynnissä paitoja, jotka olivat todella rumia eivätkä myyneet hyvin, panimme tämän ruman tuotteen mallinuken ylle, ja se myi loppuun nopeasti. Se ei välttämättä ole kaikista likaisin temppu, mutta se toimi melko hyvin rumien vaatteiden myymisessä."
– nimimerkki ThirdAmbiguousColor
1. Katso, millä nettisivulla olet! Jos yritys ei ole varannut nettisivua omalla nimellään, kilpailija voi hankkia sen itselleen, lisätä sivulle oman puhelinnumeronsa ja varastaa yrityksen bisnekset.
2. Ovatko suositukset nettisivulla aitoja? ”Suosituksia” voi myös väärentää tai ostaa. Jos suurin osa kommenteista on itseään toistavia kehuja, ole varuillasi.
3. Jos yrityksen tuotteessa on jonkinlainen leima tai sertifikaatti, varmistu, että kyseinen leima merkitsee oikeasti jotakin. Luontoystävällisyys voi tosiasiassa olla pelkkä kaunis kuva, joka on lätkäisty pakettiin.
"'Joka kuukausi' ja 'neljän viikon välein' kuulostavat samalta, mutta ovat eri asioita. Kun maksat joka kuukausi, maksat 12 maksua, neljän viikon välein (maksat) 13."
– Nimimerkki access547
4. Jos tuotteen mainostetaan olevan esimerkiksi "sokeriton", vaikka sokeri ei muutenkaan kuulu sen valmistusaineisiin, kyseessä ei ole parannus, vaan ovela myyntitaktiikka.
5. Kaupassa halvin tai rahalle eniten vastinetta antava tuote voi olla vaikeassa paikassa, kuten alahyllyllä.
6. Jos tuotteessa lukee esimerkiksi "valmistettu täysjyvästä", lue ainesosaluettelo. Saatat yllättyä! Se, että hyvä on "täyttä", ei tarkoita, että tuote on kokonaan täysjyvää.
"Se, että tarjoaa vakuutusta mille tahansa, millä ei ole potentiaalia heikentää talouttasi. 'Haluatko vakuuttaa vuokraamasi DVD:n?' Haista nyt..."
– Nimimerkki dogfish83
7. Jos ostat käytettyä autoa ja se on pysäköity lätäkköön, joku ei halua sinun polvistuvan ja katsovan auton alle.
8. Jos kaupassa on aina sama "tarjous", se ei enää ole tarjous, vaan pysyvä hinta.
9. Kun iso tuote maksaa 5,50 euroa, mutta pienempi 4,00 euroa, tarjous voi saada sinut ostamaan enemmän tuotteita kuin haluaisit, koska "isompihan on melkein saman hintainen". Samaa sarjaa ovat sentin hintaerot: 4,99 vaikuttaa paljon halvemmalta kuin 5,00, vaikka ero on minimaalinen.
"Olin töissä tarjoilijana ravintolassa, ja kerran päätin kaataa kupillisen keittoa tyhjään kulhoon (kulhollinen keittoa maksaa paljon enemmän kuin kuppi keittoa ravintolassa). Kuppi täytti kulhon reunaa myöten".
– Nimimerki JoeyZasaa
10. Painostavat lauseet, kuten "monet muut asiakkaamme ovat kiinnostuneita tästä upeasta tarjouksesta, joka on voimassa vain rajoitetun ajan...", eivät oikeasti kerro tarjouksen erinomaisuudesta, vaan myyjän epätoivosta.
Kerro meille kokemuksistasi asiakaspalvelun suhteen!
kysely asiakaspalvelusta
Lähde: Boredpanda.com, Reddit.com
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.