Ethän halua ärsyttää ravintolan henkilökuntaa? Älä ole yksi näistä tyypeistä.
Ravintoloitsija Alex Proud paljastaa Telegraphissa, millaisia ovat ravintoloiden aphimmat asiakkaat. Ethän sinä vain ole yksi heistä?
1. TripAdvisor-kiristäjät
Tässä ovat pahimmat ulkona syöjät maailmassa. TripAdvisor mainostaa itseään demokraattisena palveluna. Mutta se voi olla pihien ihmisten ase, jolla uhkaillaan ravintoloitsijaa.
Tyypillinen tilanne menee näin. Pöytään tilataan kallista ruokaa ja juomaa. Kaikki menee hyvin, kunnes tarjoilijalle kerrotaan, että pöytäseurue on tekemässä arvostelun TripAdvisoriin (tai muuhun ravintola-arvostelusivustolle tai vaikkapa blogiin) – ja olisiko tästä syystä mahdollisuus saada ateria ilmaiseksi? Heille vastataan kieltävästi, jolloin he keksivät ruoasta vikoja, ja kirjoittavat huonon, valheellisen arvostelun ateriasta.
Valheellista arvostelua on mahdoton saada netistä pois, ja siksi ravintoloitsijat vihaavat TripAdvisoria ja muita vastaavia sivustoja.
2. Humalaiset elostelijat
Älä yritä humalassa iskeä henkilökuntaa. Tässä ei ole kyse harmittomasta flirttailusta, vaan tuijottelusta, koskettelusta ja ehdottelusta. Se on väärin. Yritätkö iskeä kaupan tai pankin henkilökuntaakaan? Niinpä. Miksi siis käyttäytyisit huonosti ravintolassa?
Miltä sinusta tuntuisi, jos asiakas tulisi toimistoosi ja alkaisi iskeä sinua kesken työpäivän? Ennen kuin väität, ettei kyse ole mistään sellaisesta, niin tiedoksesi: kyse on juuri sellaisesta.
Ja kun tarjoilija luultavasti on sinua nuorempi, hänelle lirkuttelu ei saa sinua näyttämään vain lierolta, vaan likaiselta, vanhalta lierolta.
3. Laskun jakajat
Laskun jakajat voidaan jakaa kahteen kategoriaan, joista ensimmäinen on vain pieni ärsytyksen aihe. Siihen kuuluvat ne 10 hengen seurueet, jotka jakavat laskun nätisti tasan kymmenellä eri pankkikortilla. Näissä tapauksissa, jos haluaisitte olla mukavia tarjoilijalle, maksaisitte laskun yhden tai kahden hengen voimin ja sopisitte maksuista keskenänne. Tai maksaisitte käteisellä.
Paljon suurempi ärsytyksen aihe on kuitenkin se ryhmä, jossa lasku jaetaan juuri sen mukaan, mitä kukakin on tilannut. Ja jossa tuhlataan 20 minuuttia siihen, että riidellään, kuka on juonut yhden lasin viiniä, ja kuka kaksi. Elämä on liian lyhyt. Ja vaikutatte piheiltä. Tarjoilijallanne on muitakin pöytiä hoidettavanaan. Joten jakakaa lasku tasan. Tälläkään tavalla et häviä montaa euroa. Jos epäilet, että jouduit maksamaan yli neljä euroa enemmän kuin ystäväsi, ajattele sitä sijoituksena ravintolamaailman karmapankkiin.
5:37
4. "Ruoka-allergikot"
Jos sinulla on oikea, lääkärin todentama ruoka-allergia, saat kaikki maailman sympatiat puolellesi, ja ravintolan henkilökunta tekee taatusti kaikkensa saadakseen ruoan soveltumaan sinulle.
Jos olet vain nirso ihminen, joka luulee omaavaansa trendikkään allergian, ei se paljon kiinnosta ravintolan henkilökuntaa. Erityisestikään silloin, jos valitat kaikesta, ja silloin, jos keittiön porukka tekee kaikkensa saadakseen valmistettua sinulle sopivaa maidotonta ruokaa, ja näkee sinut kuitenkin syömässä juustoa, koska olet itse diagnosoinut itsesi ja päättänyt, että juusto sopii "allergiasi" puitteissa ruokavalioosi.
Jos kerrot henkilökunnalle rehellisesti, että olet nirso ja haluat vain tietynlaista ruokaa, saatat ansaita henkilökunnan kunnioituksen. Kunhan et vetoa mihinkään lääketieteellisen ongelmaan.
5. Kännykän käyttäjät
Miksi normaalisti kohteliaista ihmisistä tulee täysiä törppöjä, kun he saavat älypuhelimen käteensä? Äärimmäisen vakavia tapauksia lukuunottamatta tärkein henkilö kullakin hetkellä sinulle on se, joka on sinua lähimpänä, ei ystäväsi kilometrien päässä, jonka kanssa viestittelet. Joten jos istut ruokapöydässä kuuden muun ihmisen kanssa, puhu heille. Jos tarjoilija saapuu ottamaan tilauksesi, puhu hänelle. Jos katsot esitystä, katso esitystä. Jos sinun täytyy ottaa puhelu, mene puhumaan ulos tupakoijien luo.
6. Ravintolan "lakimiehet"
Viiden viinilasin jälkeen kaikista ravintolan asiakkaista tulee lakimiehiä – ei tosin kovin hyviä sellaisia. Kannattaa siis miettiä ennen kuin alkaa meuhkaamaan oikeuksistaan. "Pihvini oli pohjaan palanut" on aito valituksenaihe. "Ruoassani oli anjoviksia ja vihaan niitä" ei ole syy valittaa, jos anjovikset oli mainittu ruokalistassa, etkä vain huomannut sitä.
7. Unohtelijat
Tarjoilijasi saattaa illan aikana huolehtia tusinasta pöytiä, joissa voi olla keskimäärin kuusi ihmistä jokaisessa. Illan aikana hänen täytyy muistaa satoja aterioita. Sinun pitää muistaa vain ne, jotka itse tilasit. Jos istut 15 hengen pöydässä ja kymmenen teistä unohtaa, mitä tilasi, kaaos on valmis. Joten pistä mieleesi, minkä ruoan tarjoilijalta pyysit. Se helpottaa kaikkien elämää.
8. Suhteillaan ylpeilevät ihmiset
Vaikka tuntisitkin omistajan, älä mainitse sitä tarjoilijalle. Se on törkeä peliliike. Jos haluat erityiskohtelua, koska omistaja on ystäväsi, sinun pitää kertoa siitä omistajalle – ja ennen kuin edes astut sisään ravintolaan.
Tarjoilijalle kertominen on typerää. Mitä hän voisi tehdä? Ei hän tiedä, oletko todella omistajan paras ystävä, joka saa syödä aina ilmaiseksi vai joku kiipijä. Joten älä laita tarjoilijaa siihen tilanteeseen.
9. Töykeät ihmiset
Haluaisitko sinä, että sinua kutsuttaisiin luokse sormia napsauttamalla? Tuskin. Haluaisitko, että sinulle huutaisi joku, joka on valinnut punaviinin, josta ei pitänytkään, ja väittää siksi nyt, että se on pilalla? Tuskin.
Nämä asiat eivät edes liity siihen, että olisit hyvä asiakas, vaan siihen, että olisit ylipäätään hyvä ihminen.
10. Huonot tippaajat
Suomessa tämä ei niinkään ole ongelma, mutta ulkomailla kannattaa muistaa, että huonojen tippien jättäminen on ilkeää. Etenkin, jos ruoassa tai henkilökunnassa ei ole ollut mitään vikaa.
Lähde: Telegraph