Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

"Tarjousmerkintä saa asiakkaat hamstraamaan" – näitä asioita ruokakaupat eivät halua sinun tietävän

ruokakauppa
Hevi-osaston valikoima voi olla täynnä muiden asiakkaiden pöpöjä. Nam. Shutterstock
Julkaistu 08.09.2016 17:31

MTV LIFESTYLE

The Daily Meal -sivusto paljastaa kahdeksan asiaa, joita ruokakauppiaat eivät halua sinun tietävän. 

Miksi kasvisten päällä on vettä ja miksi makeiset sijaitsevat lähellä kassoja? Ruokakaupassa käyminen ei ole vain ostoksilla käyntiä, vaan se on psykologista peliä. 

Näitä asioita ruokakauppiaat eivät halua sinun tietävän:

1. Kassakäytävät ovat ahtaat hyvästä syystä

Kassakäytävät ovat ahtaat ja usein niistä on vaikeaa lähteä kesken pois. Tälle on hyvä syy, nimittäin heräteostosten palauttaminen. 

Esimerkiksi se suklaapatukka, joka jollain ihmeen ilveellä pääsi ostoskärryysi karkkihyllyllä päätyy todennäköisesti kassan kautta kotiin, vaikka tulisitkin toisiin aatoksiin jonosa ollessasi – sen palauttaminen on niin vaivalloista, että ostat sen, vaikka olisitkin katumapäällä. 

2. Ostoskärryt ovat todella likaisia

Oletko koskaan nähnyt ostoskärryjä tai -koreja pestävän? Aivan, niin ei tehdä kovinkaan usein, joten ne ovat todella likaisia. 

3. Onko kasvisten päällä vettä?

Jos vihannekset ja kasvikset ovat vielä kosteita, niitä on voitu hyvin suihkuttaa vedellä ennen kauppojen aukeamista. The Daily Meal -sivuston mukaan syy ei ole se, että ne pysyisivät tuoreina, vaan se, että ne vaikuttavat mahdollisimman tuoreilta ja raikkailta, jolloin ne ovat houkuttelevampia asiakkaille. 

4. Tuoreet kasvikset ja vihannekset ovat täynnä muiden asiakkaiden pöpöjä

Hedelmä- ja vihannesosaston valikoima voi olla täynnä bakteereja, kun ihmiset käpälöivät tuotteita, joiden päällä ei ole muovia tai muuta suojaa. Muista siis pestä ne mahdollisimman hyvin. 

5. Miksi makeiset ja lehdet ovat kassan vieressä?

Paikka, jossa joudut seisoskelemaan pitkään on hyvä paikka houkutuksille – nälkäisenä suklaapatukat näyttävät erityisen houkuttelevilta ja tuoreet naistenlehdet ovat helppoja heräteostoksia. 

6. Viimeinen käyttöpäivä on yleensä merkityksetön

Harva tuote menee oikeasti vanhaksi viimeisen käyttöpäivän jälkeen – jos ruoka on pilalla, huomaat sen hajusta ja ulkonäöstä. Älä siis heitä tuotteita roskiin ja hanki uutta vain, koska tuotteen viimeinen käyttöpäivä on umpeutunut. 

7. Tarjoustuotteet eivät välttämättä ole tarjouksessa

Kun ostat tuotteen tarjouksesta, kiinnitä huomiota myös sen alkuperäiseen hintaan – alennus voi todellisuudessa olla säälittävän pieni. Tarjousmerkintä saa asiakkaat hamstraamaan, koska he kuvittelevat säästävänsä sen avulla rahaa. 

8. Hyllypäätypaikka on maksullinen

Hyllypäätypaikka on hyvä paikka tuotteelle ja sen vuoksi valmistajat saattavat maksaa niistä. Jos siis tulet kokeilleeksi uutta kahvia, koska se osui sopivasti silmääsi ruokakaupassa, tulit langenneeksi mainostajan langettamaan ansaan. 

Sama pätee moniin muihin tuotteisiin ja niiden sijoitteluun. Edulliset kaupan merkit löytyvät yleensä alimmalta hyllyltä, mistä niiden noukkiminen on vaivalloista. 

Osittaislähde: The Daily Meal

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa