Jos liukkaat kelit ovat aiheuttaneet päänvaivaa jalankulkijoille, helppoa ei ole ollut niilläkään, jotka yrittävät pitää jalankulkuväylät kunnossa.
– Näin pahaa talvea ei ole ollut pitkään aikaan, sanoo Helsingin kaupungin katukunnossapidon tiimipäällikkö Tarja Myller.
Myrskyt toivat mukanaan lunta, ja sen jälkeen lämpötilat ovat sahanneet nollan molemmin puolin. Ongelmia aiheuttaa se, että jään päällä on vettä ja sohjoa, eikä kaikkia lumikasoja ole ehditty ajaa pois.
Katujen ja myös jalkakäytävien kunnostuksessa on Myllerin mukaan kalustoa enemmän kuin milloinkaan. Kuitenkin viiveitä lumen poiskuljetukseen tulee, kun hankalien säiden takia kaikkia kunnossapitotoimia pitää tehdä samaan aikaan.
– Toimenpiteitä tehdään ympäri vuorokauden, mutta tulokset saattavat näyttää hitailta, koska kaikkea mahdollista pitää tehdä samanaikaisesti. Katuja avataan, aurataan ja lingotaan, jäätynyttä lunta eli polannetta höylätään ja irrotetaan, lumikasoja poistetaan ja lunta ajetaan lumenvastaanottopaikoille, rappusia ja pysäkkejä avataan lapiotyönä ja jälleen taas hiekoitetaan.
Lue myös: Löitkö pääsi? Älä ikinä sivuuta hälytysmerkkejä
Jalkakäytävien liukkauden torjunnassa hiekoitussepeli on edelleen käyttökelpoisin materiaali.
– Tänä talvena sitä on käytetty ihan valtavia määriä, sanoo Myller.
Oikukkaat säät haittaavat kuitenkin myös hiekoitussepelin toimivuutta.
– Jää saattaa olla niin kovaa, ettei sepeli pysy siinä vaan kulkeutuu pois. Kun lämpötila on noussut nollan yläpuolelle, kadun pinta on sohjoontunut ja pehmentynyt niin, että sepeli valuu alas. Sen jälkeen tulee taas pakkasta.
– Nämä säät ovat olleet hirvittävän hankalat tänä talvena.
Myller muistuttaa liukastumisvaroituspalvelusta, jonka voi tilata omaan puhelimeen.
Lue myös: Yhä useampi suomalainen on hankkinut tänä talvena tällaiset kengät – löytyvätkö myös sinun jalastasi?
3:28